۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار زنان » اخبار ملی » جامعه » ریاست جمهوری » شورای نگهبان
  • شناسه : 16057
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۱۲
  • ارسال توسط :
ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری، بلامانع است
ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری، بلامانع است

ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری، بلامانع است

کدخدایی :ما هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده‌ایم.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز باز هم همان جمله همیشگی خود را تکرار کرد: «ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری، بلامانع است.»
۸ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، سؤالات از سخنگوی شورای نگهبان هم رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت. اینکه آیا بالاخره زنان در ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا به عرصه رقابت‌ها خواهند آمد یا همچنان جزو جامعه رأی‌دهندگان به شمار می‌آیند، موضوعی است که خود کدخدایی هم هنوز از آن خبر ندارد. هرچه هست در کمیسیون شوراهای مجلس می‌گذرد و تعریف از رجل سیاسی فعلاً به دوش نمایندگان افتاده است.
به گزارش «ایران»، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به این سؤال که آیا طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد رسید، گفت: نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم، چراکه مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است. شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه خود را از طریق پژوهشکده شورای نگهبان بیان می‌کند و نظرات اعضای شورا، صرفاً شخصی است و نظر نهایی زمانی که مصوبه به صورت رسمی برای ما ارسال شود، داده می‌شود.
پس از این پاسخ، نوبت به موضوع رجل سیاسی و حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا رسید. کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند، گفت: ثبت نام بلامانع است و بحث‌های دیگرش باید بتدریج حل شود. او در پاسخ به سؤال دیگری در همین خصوص مبنی بر اینکه آیا در گذشته کاندیدایی به خاطر زن بودن رد شده است، گفت: ما هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده‌ایم. کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه شما تأکید کردید که ثبت نام در انتخابات بلامانع است و رئیس جمهوری آتی می‌تواند از بین زنان باشد، این در حالی است که هیچ کاندیدای خانمی از سوی شورا تأیید نشده است؛ آیا نظر فقها درخصوص مصادیق رجل سیاسی تغییر کرده، گفت: من عرضم این بود که بحث‌های فرهنگی در کشور ما جدی است و مسأله‌ای نیست که با  یک قانون حل شود. ان‌شاءالله در دوره‌های آتی مسأله فرهنگی حل شود. او اضافه کرد: نظر فقها درباره بحث ریاست جمهوری خانم‌ها هیچ تغییری نکرده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این ابهام که آیا شورای نگهبان رجل سیاسی را عامداً تعریف نمی‌کند، گفت: بعد از اینکه در سیاست‌های کلی به شورا تکلیف شد که در مورد رجل سیاسی شاخص‌ها را تعریف کند، این شاخص‌ها تعریف و به مجلس ارسال شد. ما وظیفه‌مان را انجام دادیم و تعیین شاخص‌ها برای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر بودن امر ساده‌ای نیست. همین الان که این امر در مجلس اصلاح می‌شود، روزانه نسبت به آن اظهارنظر می‌شود، اینکه کاندیداها باید برای مدیر و مدبر بودن برنامه داشته باشند و یا مشاوران خود را معرفی کنند، از مسائلی هست که خیلی از نظر مفهومی قابل بحث است. مسأله ساده‌ای نیست و ان‌شاءالله معیارهای روشنی را مجلس تعریف کند تا مشکل حل شود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح مجلس برای تغییر در نحوه توزیع بنزین، گفت: من فقط این موضوع را شنیدم و حتی پیش نویس طرح را ندیدم و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. اما اگر مصوبه مجلس بار مالی داشته باشد، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد. او همچنین درباره اینکه آیا شورای نگهبان بر انتخابات شوراها نظارت خواهد داشت، گفت: در بحث نظارت بر انتخابات شوراها هیچ گونه مسئولیتی نداریم.