۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 18549
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۷
  • ارسال توسط :
تولدها و درگذشت های هنرمندان در۱۱دی ماه
تولدها و درگذشت های هنرمندان در۱۱دی ماه

تولدها و درگذشت های هنرمندان در۱۱دی ماه

بن کینگزلی: بازیگر انگلیسی سال 1943 در چنین روزی به دنیا آمد.

تولدها

حسین خواجه امیری: خواننده مطرح موسیقی سنتی ایران سال ۱۳۱۱ در چنین روزی به دنیا آمد. حسین خواجه امیری که به ایرج معروف است از پدرش آوازخوانی را یاد گرفت و ابتدا تعزیه خوانی می‌کرد. پس‌ از آن در کلاس‌های ابوالحسن صبا شرکت کرد و با کمک او به رادیو ایران راه پیدا کرد و سال‌ها در برنامه‌هایی مانند گل‌ها اجرا کرد. او خواننده ترانه‌های بسیاری از فیلم‌های آن زمان بود و در طول فعالیتش ۲۰۰۰ آواز، ترانه و تصنیف خواند. محمدرضا شجریان صدای او را متر و معیاری در قدرت صدا و حنجره می‌دانست.
علی محمد افغانی: نویسنده رمان «شوهر آهوخانم» سال ۱۳۰۴ به دنیا آمد. علی محمد افغانی تا پیش از نوشتن رمان «شوهر آهوخانم» در ابتدای دهه ۱۳۴۰ چندان شناخته شده نبود اما با این کتاب که تصویری از زندگی مردم آن زمان بود بسیار مطرح شد و خیلی‌ها سبک نوشتن او را با تولستوی و بالزاک مقایسه کردند. پس‌ از آن علی محمد افغانی کتاب‌هایی مانند «شادکامان دره قره سو»، «سیندخت»، «بافته‌های رنج»، «بوته زار»، «دکتر بکتاش»، «همسفرها»، «خداحافظ دخترم» و «سنگی روی بافه» را منتشر کرد.
آنتونی هاپکینز: بازیگر بریتانیایی که با فیلم‌هایی مانند «سکوت بره‌ها» او را می‌شناسید امروز ۸۳ ساله می‌شود. آنتونی هاپکینز در ۱۷ سالگی وارد کار بازیگری شد و پس از تحصیل در کالج هنرهای نمایشی کاردیف در آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی در لندن بازیگری را ادامه داد. از سال ۱۹۶۸ با فیلم «شیر در زمستان» وارد سینما شد و از سال ۱۹۷۴ به امریکا رفت و در فیلم‌های مختلف مانند «شعبده بازی»، «مرد فیل نما»، «پناهگاه» و «باونتی» بازی کرد. سال ۱۹۹۱ با فیلم «سکوت بره ها» شهرت ویژه‌ای به دست آورد و برایش جایزه اسکار را هم برد. پس از آن در فیلم‌هایی مانند «بازمانده روز»، «نیکسون»، «نقاب زورو»، «مأموریت غیرممکن ۲»، «هانیبال»، «اژدهای سرخ»، «اسکندر»، «همه مردان پادشاه»، «هیچکاک»، «دو پاپ» و «پدر» بازی کرد.
بن کینگزلی: بازیگر انگلیسی سال ۱۹۴۳ در چنین روزی به دنیا آمد. بن کینگزلی از ۲۳ سالگی عضو گروه تئاتر رویال شکسپیر شد و بازیگری در تئاتر را آغاز کرد. او از سال ۱۹۶۶ در سریال‌هایی مانند «خیابان کورونیشن» بازی کرد و از ۱۹۷۲ وارد سینما شد. بازی اش در فیلم «گاندی» و در نقش ماهاتما گاندی در سال ۱۹۸۲ او را مطرح کرد و برای این نقش جوایز اسکار و گلدن گلوب را گرفت. «قاتلین میان ما»، «آن فرانک؛ داستان کامل»، «خانم هریس»، «باگزی»، «فهرست شیندلر»، «خانه‌ای از شن و مه»، «جزیره شاتر»، «مرد آهنی ۳»، «بندباز»، «تصادف» دیگر فیلم‌هایی است که کینگزلی در آنها بازی کرده است.
 سالروز تولد گلچین گیلانی شاعر، مریم معترف بازیگر و کارگردان، مصطفی گرگین‌زاده نوازنده ترومپت و آهنگساز، ویگن داوودی آهنگساز، زهره امیری شاعر، سعید ربیعی شاعر، ندا کامیاب شاعر، سجاد گودرزی شاعر، حمیدرضا پگاه بازیگر و ول کیلمر بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
 مرتضی ثاقب فر نویسنده و شاهنامه شناس، میرزا یوسف اعتصام الملک نویسنده و پدر پروین اعتصامی، علی اشرف والی نگارگر و تذهیب گر، پائولا بوربونی بازیگر ایتالیایی و ژان گرزو نقاش ارمنی- فرانسوی در چنین روزی درگذشتند.