۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 17560
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
  • ارسال توسط :
توصیه‌های وزارت بهداشت به مبتلایان اچ‌آی‌وی در بحران کرونا
توصیه‌های وزارت بهداشت به مبتلایان اچ‌آی‌وی در بحران کرونا

توصیه‌های وزارت بهداشت به مبتلایان اچ‌آی‌وی در بحران کرونا

بیماران مبتلاً به اچ‌آی‌وی در این دوران این است که مصرف داروهای ضد‌رترو ویروسی را در دستور کار خود قرار دهند.

توصیه‌های وزارت بهداشت به مبتلایان اچ‌آی‌وی در بحران کرونا

همزمان با روز جهانی مبارزه با ایدز وزارت بهداشت توصیه‌هایی به بیماران مبتلا به ایدز داشته است و از آنها خواسته برخی داروها را مصرف و به تقویت سیستم ایمنی بدنشان بیشتر توجه کنند.
سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به روز جهانی ایدز، گفت:اول دسامبر به‌عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است. هنوز سؤالات متعددی در زمینه عوارض بیماری کووید-۱۹ در مبتلایان به اچ‌آی وی وجود دارد و مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوان نظر دقیق‌تری در این زمینه داد.
در ماه‌های گذشته و همزمان با شیوع کرونا باور نادرستی در جامعه شایع شده بود که بیماران مبتلا به ایدز به‌دلیل داروهایی که مصرف می‌کنند به کرونا مبتلا نمی‌شوند. سخنگوی وزارت بهداشت اما گفته به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند با سایر افراد تفاوت چندانی ندارد و عملاً عواملی که افراد عادی را مستعد خطر و عوارض شدیدتر بیماری کووید-۱۹ می‌کند، مواردی مانند سن بالا، چاقی، داشتن بیماری زمینه‌ای و… در افراد مبتلا به اچ‌ای وی نیز صادق است و به همین دلیل آنها نباید در مراقبت‌ها سهلگیرانه عمل کنند.
او ادامه داد: شکی نیست که برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ باید سیستم ایمنی فرد تقویت شود. بنابراین توصیه ما به بیماران مبتلاً به اچ‌آی‌وی در این دوران این است که مصرف داروهای ضد‌رترو ویروسی را (داروهایی هستند که برای درمان عفونت با گروه رتروویروس‌ها عمدتا برای درمان عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا ویروس ایدز (HIV)- به‌کار می‌روند) به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. زیرا مصرف این داروها تأثیر بسزایی در حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی این افراد دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: مبتلایان به اچ‌آی‌وی به‌طور منظم ورزش کنند، رژیم غذایی سالم و متوازن در پیش گیرند و ضمن پرهیز از هرگونه استرس و اضطراب، استراحت و خواب کافی و مطلوب داشته باشند.
 بیماری ایدز توسط ویروس اچ ای وی ایجاد می‌شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می‌یابد و هر میکروبی فرصت بیمار کردن فرد را پیدا می‌کند.
 عفونت ویروسی اچ ای وی در ۳ مرحله اتفاق می‌افتد که بدون انجام درمان، در طول زمان بدتر خواهد شد و در نهایت سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد.
 بیماری ناشی از ویروس اچ ای وی دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند، به همین دلیل معمولا این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علایمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری دوره نهفتگی گفته می‌شود.  هر چقدر که بیماری پیشرفت کند، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت‌های فرصت طلب و سرطان‌ دچار شوند، البته معمولا در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تاثیرگذار نیست.
 آزمایش اختصاصی بیماران مبتلا به ایدز از جمله آزمایش آنتی‌بادی اچ ای وی، آنتی‌ژن اچ ای وی، پی۲۴ و تست‌های کیفی و کمی برای اندازه گیری بار ویروس در تعهد سازمان بیمه سلامت است. با بررسی‌های صورت گرفته بیشترین هزینه انجام شده برای این بیماران مربوط به کلان شهرها است.