۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 27491
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
  • ارسال توسط :
تغییر کاربری اراضی، باعث خرد شدن اراضی کشاورزی می شود
تغییر کاربری اراضی، باعث خرد شدن اراضی کشاورزی می شود

تغییر کاربری اراضی، باعث خرد شدن اراضی کشاورزی می شود

پیشگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها باید در اولویت کاری سازمان باشد.

علی فولیان در بازدید از سازمان امور اراضی استان قزوین ضمن قدردانی از خدمات و تلاش های این مجموعه در صیانت از اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری ها گفت : تغییر کاربری اراضی، باعث خرد شدن اراضی کشاورزی و کاهش سطح تولیدات محصولات کشاورزی و عدم پایداری تولید و امنیت غذایی را به همراه خواهد داشت .
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم گفت: تشکیل پرونده تغییر کاربری در مراجع قضایی و اجرای حکم آن ، علاوه بر تحمیل هزینه بیت المال ، تبعات اجتماعی و روانی برای جامعه و شهروندان به همراه دارد.
سرپرست معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در ادامه استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زراعی را درکاهش ورودی پرونده های مرتبط به دستگاه قضایی موثر دانست .
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اذعان داشت : با توجه به راه اندازی سامانه ۱۳۱ گزارشات مردمی در امور اراضی، ضرورت دارد تخلفات ثبت شده در این سامانه به نحو مستمر مورد پایش و رصد عوامل آن مجموعه قرار گیرد و کارشناسان مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانها با دقت و سرعت ضمن پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، نسبت به اخطار به متخلفان و اعلام جرم در مراجع قضایی اقدام نمایند .
این مقام قضایی با حضور در اداره حفظ کاربری با اشاره به شیوه جدید تغییر غیر قانونی کاربری در قالب اخذ مجوز احداث گلخانه و بهره برداری غیر مرتبط، بر لزوم احصاء آمار مجوزهای صادره تحت عنوان گلخانه و بررسی میدانی و صحت سنجی موضوع و اعلام جرم به مراجع قضایی تاکید نمود و سپس خاطرنشان کرد: کارشناساس اداره حفظ کاربری و یکپارچگی امور اراضی ضمن بررسی مجوزهای تغییر کاربری نسبت به احصاء ناقضین تعهدات کاربری ، اقدام قانونی معمول دارند.
فولیان در نشست با رئیس و معاونین امور اراضی گفت : پیشگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها باید در اولویت کاری سازمان باشد و احکام قطعی صادره از مراجع قضایی باید سریعا اجرا شود . همچنین انتظار می رود در حوزه های مهمی مانند واگذاری ها ، رفع تداخلات ، کاداستر اراضی کشاورزی ، صدور مجوز تغییر کاربری مر قانون رعایت گردد تا در جهت پیشگیری از وقوع جرم گامی موثر برداشته شود و از تشکیل پرونده جدید در مراجع قضایی جلوگیری گردد.
وی با اشاره به آمار موجود در حوزه ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری ها به نقش مهم اجرای کامل سامانه ” مدیریت پنجره واحد زمین “در پیشگیری از وقوع مفاسد حوزه اراضی و املاک کشور جلوگیری از جعل استعلامات و مجوزها ارتقا مدیریت منابع حوزه اراضی و املاک اشاره کرد.
در پایان این بازدید فولیان ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی دستگاه قضایی از اقدامات پیشگیرانه امور اراضی در تحقق اهداف آن مجموعه ، نسبت به تشکیل کمیته تخصصی پیشگیری از تغییر کاربری ، حفاظت از اراضی زراعی و موارد مبتلا به در حوزه زمین ذیل کارگروه نظارت و پیگری حقوق عامه استان تاکید کرد.