۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی
  • شناسه : 22946
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
  • ارسال توسط :
تصمیم تمدید توافق با آژانس در تهران گرفته می‌شود
تصمیم تمدید توافق با آژانس در تهران گرفته می‌شود

تصمیم تمدید توافق با آژانس در تهران گرفته می‌شود

شورای امنیت و مجلس در جریان مذاکرات هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود درباره گزارش‌های احتمال تمدید توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت در تهران تصمیم گرفته خواهد شد.

به گزارش “وقایع خبری” به نقل از ایسنا، سعید خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد که توافق صورت‌گرفته بین ایران و آژانس تمدید شود، گفت: «درباره آنچه آقای عراقچی اعلام کرده‌اند، موضوع این است که قانون مجلس الزام‌آور است و زمان توافق‌شده درباره توافق بین ایران و آژانس نیز قطعی است. طبیعی است که چون ما عجله‌ای برای به‌سرانجام‌رساندن گفت‌وگوها نداریم؛ ضمن اینکه از فرسایشی‌شدن آن جلوگیری می‌کنیم، نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که دستورالعمل‌های اجرائی تهران برای تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین به صورت دقیق عملیاتی نشود». او اظهار کرد: «آقای عراقچی نیز در این مصاحبه گفته‌اند که یکی از انتخاب‌های ما می‌تواند این باشد که با هماهنگی دو طرف و موافقت تهران در صورتی که گفت‌وگوها در مسیر درستی ادامه پیدا کند، این تاریخ تمدید شود. طبیعی است که در این ارتباط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تصمیم‌گیر نیست و تصمیمات در این زمینه در تهران صورت می‌گیرد».
در وزارت خارجه هیچ‌گونه «منبع آگاه» نداریم، حرف‌های ذوالنوری شخصی است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اظهارات مجتبی ذوالنوری، یکی از نمایندگان مجلس، مبنی بر اینکه اظهارات اخیر ظریف در فایل صوتی منتشرشده باعث شده چین و روسیه در مذاکرات وین پشت ایران را خالی کنند، تأکید کرد: «این نظرات شخصی زاویه جدی با آنچه با وین در جریان است، دارد و آقای ذوالنوری به‌عنوان یک نماینده محترم مجلس شورای اسلامی نظر شخصی خود را بیان کرده است». او همچنین در این نشست درباره انتشار برخی از اخبار از مذاکرات وین به نقل از منابع آگاه گفت: «ما در وزارت خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم. مواضع ما صریح است. هر منبع آگاهی با هر نیت و استفاده‌ای قطعا از وزارت خارجه نیست و همان‌طور که گفتم، مواضع وزارت خارجه صریح است و این را در رفتار حرفه‌ای سال‌های اخیر خود نشان داده‌ایم».
شورای امنیت و مجلس در جریان مذاکرات هستند
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند مذاکرات وین و برخی از اظهارنظرهای نمایندگان مجلس درباره این مذاکرات تصریح کرد: «تیم مذاکره‌کننده با دقت [به سیاست‌های عالی نظام] عمل کرده و آن را به پیش می‌برد و گزارش‌های خود را به صورت روزانه به مراجع ذی‌ربط در این زمینه اعلام می‌کند». او با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی که رئیس مجلس نیز عضو آن هستند، در جریان این مذاکرات قرار دارند، گفت: «دستورالعمل‌های اجرائی از سوی شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکره‌کننده ارائه می‌شود و همان‌طور که اشاره شد، رئیس مجلس نیز در این شورا حضور دارند و طبیعی است که رئیس مجلس نیز همکاران خود را در جریان این فرایند و مسائل قرار می‌دهند». خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه پس از حضور ظریف در نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت مجلس برخی از نمایندگان صحبت از استیضاح ظریف کرده‌اند، خاطر‌نشان کرد: «جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سؤالات نمایندگان درباره فایل صوتی و مذاکرات وین بود که آقای ظریف نیز در این جلسه پاسخ نمایندگان را دادند. دیگر مسائل مطرح‌شده گمانه‌زنی‌هایی است که عنوان می‌شود و مجلس نیز از تمام حقوق خود برخوردار است».
مشکل اصلی در  وین، تصمیمی است که آمریکا باید بگیرد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در‌حال‌حاضر مشکل اصلی در مذاکرات وین چیست و چه موضوعی مانع رسیدن به توافق است، گفت: «به این سؤال می‌توانم در دو سطح جواب دهم. تصمیمی باید در واشنگتن گرفته شود و آن این است که آیا آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام متعهد باشند یا اینکه میراث شوم ترامپ را حفظ کنند. این یک تصمیم سیاسی است که دولت بایدن درباره آن باید تصمیم‌گیری کند». خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: «در حوزه فنی نیز گفت‌وگوها از سختی‌های خاص خودش برخوردار است. مسیر بسیار درخور‌توجهی در راستای تفاهم و توافق برداشته شده است و از نظر ما آنچه باقی مانده، می‌تواند سخت و سهل باشد. سخت خواهد بود اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را در واشنگتن نگیرد و سهل خواهد بود که آمریکا یک بار برای همیشه تصمیم خود را بگیرد و از سیاست شکست‌خورده ترامپ فاصله بگیرد». او ادامه داد: «در حوزه رفع تحریم‌های هسته‌ای اختلافاتی داریم که با اتخاذ این تصمیم سیاسی در واشنگتن بسیاری از آنها حل‌شدنی است».