۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 38161
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
  • ارسال توسط :
تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا تا حدودی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد
تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا تا حدودی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا تا حدودی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

اگر می‌خواهید احتمال تداخلات را به حداقل برسانید حدود دو هفته بین واکسن‌ها وقفه ایجاد کنید.

یک مطالعه انجام شده از سوی محققان FDA آمریکا نشان می‌دهد که تزریق همزمان واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد مسن تا حدودی افزایش دهد.

به گزارش CNN، واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا ممکن است خطر سکته‌های مغزی ناشی از لخته‌شدن خون در مغز سالمندان را به میزان کمی افزایش دهد، به ویژه زمانی که این دو واکسن به طور همزمان تزریق شود و این خطر برای سالمندان ۸۵ سال به بالا هم بیشتر است. این نتیجه از سوی کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا FDA که داده‌های مدیکر را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، شناسایی شده و دومین مطالعه‌ای است که اعلام می‌کند تزریق واکسن کووید-۱۹ و آنفولانزا با هم، خطر سکته مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد. 

این مطالعه از سوی محققان FDA در جمیعت ۵.۳ میلیون نفر ۶۵ سال به بالا انجام شد که واکسن کووید-۱۹ دو ظرفیتی Pfizer یا Moderna را دریافت کرده بودند. آنها پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ هیچ افزایش خطر سکته مغزی را در گروه کلی مشاهده نکردند. اما هنگامی که بزرگسالان ۸۵ سال و بالاتر را بررسی کردند، متوجه شدند که خطر سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون در افرادی که واکسن فایزر تزریق کرده بودند، افزایش پیدا کرده، اما این خطر در افراد دریافت کننده واکسن مدرنا وجود ندارد. این مطالعه اما نشان داد که در افراد ۶۵ سال و بالاتر که همزمان واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا دریافت کردند، خطر لخته شدن خون در مغزشان به میزان کمی افزایش پیدا کرده است.

در مطالعه FDA عنوان شده که تقریباً از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳ سکته مغزی یا حملات ایسکمیک گذرا برای افرادی که اقدام به تزریق همزمان این دو واکسن کرده‌اند، رخ داده است. البته به تاکید دکتر استیو نیسن، متخصص قلب و محقق در کلینیک کلیولند در اوهایو این خطر در مقایسه با خطر مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ برای افراد بالای ۸۵ سال، اهمیت چندانی ندارد. 

محققان این مطالعه هم تاکید کرده‌اند که به بررسی ارتباط احتمالی تزریق همزمان این دو واکسن ادامه می‌دهند، اما در عین حال، واکسیناسیون باید ادامه داشته باشد چون هر گونه افزایش کوچک در خطر سکته مغزی پس از واکسیناسیون با سایر پیامدهای جدی ابتلا به آنفلوآنزا یا عفونت کووید-۱۹ قابل مقایسه نیست.  

ویلیام شافنر، متخصص عفونی دانشگاه واندربیلت، در این باره می‌گوید: «خطر ابتلا به بیماری جدی مرتبط با آنفلوآنزا و کووید برای جمعیت در معرض خطر یعنی افراد مسن‌تر، بسیار بیشتر از افزایش خطر بالقوه مرتبط با واکسن است.» 

تاخیر دو هفته‌ای در تزریق واکسن‌ها 
دکتر پیتر مارکس، رئیس مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک FDA هم درباره کاهش خطرات همزمان این دو واکسن ماه گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد ابتدا واکسن کووید-۱۹ خود را دریافت و حدود دو هفته بعد واکسن آنفلوآنزای خود را تزریق کند.

مارکس در این باره توصیه کرده بود که اگر می‌خواهید احتمال تداخلات را به حداقل برسانید و عوارض جانبی را کاهش دهید، حدود دو هفته بین واکسن‌ها وقفه ایجاد کنید. هر چند که کارشناسان تاکید می‌کنند انتشار این اطلاعات نباید منجر به سردرگمی مردم یا انصراف آنها از ترزیق واکسن شود، چون فواید دریافت واکسن‌ها هنوز بسیار بیشتر از خطرات آن است.