۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 14783
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
  • ارسال توسط :
تبلیغاتی که ما می‌شناسیم به آخر خط رسیده است
تبلیغاتی که ما می‌شناسیم به آخر خط رسیده است

تبلیغاتی که ما می‌شناسیم به آخر خط رسیده است

عمده ترین دلیل ضعف فروش کتاب در «تابستانه کتاب ۹۹» استان قزوین، ضعف تبلیغات از سوی متولیان برگزاری این طرح در استان قزوین است.

آرش شایسته نیا*

کتاب فروشی‌های استان قزوین کار خود را در طرح تابستانه کتاب ۹۹، با فروش بیش از ۵۰۰۰ نسخه کتاب به مبلغ حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون ریال خاتمه دادند.

این لید خبری است که هفته پیش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از قول محمد حسین اسماعیلی، منتشر کرد که نقدهای فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

شاید در نگاه اول این رقم فروش و تعداد کتاب‌های به فروش رسیده، زیاد بزرگ نباشد اما با توجه به ارزش خبری «اندازه و بزرگی» قابلیت انتشار می‌یابد اما وقتی این آمار با سایر استان‌های کشور در حوزه تابستانه کتاب ۹۹ مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد؛ هیبت، عظمت و بزرگی این اعداد و ارقام فرو می‌ریزد.

بر اساس آمار منتشر شده؛ تهران با ۷۲ هزار و ۶۱۴ کتاب، خراسان رضوی با ۵۵ هزار و ۳۱۵ کتاب، اصفهان با ۵۳ هزار و۲۱۶ کتاب، فارس با ۴۲ هزار و ۹۲۶ کتاب، قم با ۳۵ هزار و ۸۲۵ کتاب، خوزستان با ۳۰ هزار و ۷۵۱ کتاب، گیلان با ۲۹ هزار و۶۹۹ کتاب، آذربایجان شرقی با ۲۲ هزار و ۳۴۸ کتاب، مازندران با ۲۰ هزار و ۷۷۹ کتاب و کردستان با ۱۴ هزار و ۳۷۶ کتاب به عنوان ده استان پرفروش معرفی شدند.

بر اساس آمار منتشر شده؛ دنیای کتاب قم با ۱۱ هزار و۵۵، کتاب فرازمند رشت با ۱۰ هزار ۹۹۱، پاتوق کتاب شهرکرد با ۹ هزار و ۳۷۶، پاتوق کتاب شیراز با ۸ هزار ۲۴۶، کلبه کتاب جهرم با ۸ هزار و ۱۵، کتاب رشد اهواز با ۶ هزار و۳۵۴، کتابفروشی ثالث تهران با ۶ هزار و۱۶۱، بوکتاب بندرعباس با ۶ هزار و ۱۰، کتاب شرق اهواز با ۵ هزار و۸۷۱ و پاتوق کتاب اراک با ۵ هزار و۳۳۸ تعداد کتاب به عنوان برترین کتابفروشی های ایران معرفی شدند.

براساس آمار سایت یونیرف «مرجع دانشگاه‌های ایران» هم اکنون بیش از ۶۵ هزار دانشجو در بیش از ۲۰ مرکز علمی و دانشگاهی استان قزوین مشغول تحصیل هستند و در کنار این آمار جمعیت ۲۵۰ هزار نفری دانش آموزان استان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای فروش کتاب برای فعالان حوزه نشر فراهم آورد.

با این حال چرا در لیست استان‌ها، نام استان قزوین و در لیست کتاب فروشی‌ها نام هیچکدام از کتاب فروشی‌های قزوین دیده نمی‌شود؟ این ضعف فروش در حالی نمود بیش‌تری دارد که استان قزوین در نیمه دوم سال گذشته نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا موفق به میزبانی ناشران کشور در نمایشگاه کتاب استانی نشد و مهم‌تر از این، برپا نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه است که هرساله تعداد بی شماری از علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی را روانه تهران بزرگ می‌کرد.

به نظر می‌رسد عمده ترین دلیل ضعف فروش کتاب در «تابستانه کتاب ۹۹» استان قزوین که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از ۱۸ تا ۳۰ مردادماه با حضور و مشارکت ۱۰ کتاب فروشی برگزار شد، ضعف تبلیغات از سوی متولیان برگزاری این طرح در استان قزوین است.

وقتی کشور در تاب و تاب کرونا می سوزد و رادیو و تلویزیون در کنار مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اخبار بد آن را با سیاست خاص رسانه‌ای خود در اشکال و به گونه‌های مختلف تولید، پردازش و منتشر می‌نماید، بی شک انتشار یک خبر بدون در نظر گرفتن “ضریب القا ” و یا نصب یک پوستر بر روی شیشه کتاب فروشی نمی‌تواند تبلیغات مناسبی برای این حرکت عظیم فرهنگی در استان مان باشد. همیشه یادمان باشد

تبلیغاتی که ما می‌شناسیم به آخر خط رسیده است.

*استاد دانشگاه ومدیر انتشارات رویای آبی