۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بهداشت و درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 14915
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
  • ارسال توسط :
تاثیر کرونا بر باروری هنوز ثابت نشده است
تاثیر کرونا بر باروری هنوز ثابت نشده است

تاثیر کرونا بر باروری هنوز ثابت نشده است

معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: ما هنوز اطلاعات علمی کافی نداریم که کووید-۱۹ موجب ناباروری می‌شود.

دکتر رضا ملک‌زاده در حاشیه افتتاحیه بیست و یکمین همایش بین المللی رویان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان این که تاثیر ویروس کرونا بر باروری هنوز ثابت نشده است افزود: ما هنوز اطلاعات علمی کافی نداریم که کووید-۱۹ موجب ناباروری می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی در شرایط شیوع کووید-۱۹ مسائل مربوط به باروری را ادامه می‌دهیم و به افرادی که دچار ناباروری هستند، کمک می‌کنیم.

دکتر ملک زاده همچنین افزود: موسسه رویان یکی از موسسات مهم و فعال در موضوع سلول‌های بنیادی است و سلول‌های بنیادی یک روش درمانی برای برخی بیماری‌هایی است که نمی‌توان آن‌ها را به روش معمول معالجه کرد و خوشبختانه در این باره پیشرفت‌های قابل توجهی روی داده است.

معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در کنار سلول‌های بنیادی بتوانیم در آینده از روش ژن‌درمانی هم که به نظر می‌آید روش موثرتری است، برای درمان بیماری‌ها استفاده کنیم. در مورد ژن‌درمانی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم اخبار خوبی را به مردم بدهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره نقش سلول درمانی در مقابله با کرونا افزود: ما مطالعه مهمی را با کمک موسسه رویان در تعدادی از بیمارانی که دارای کووید_۱۹ بودند و به هیچ درمانی جواب نمی‌دادند، انجام دادیم.

وی گفت: نتایج اولیه امیدوارکننده بود، اما برای این که ثابت کنیم واقعا این روش موثر است، لازم است بر تعداد بیشتری از بیماران تحقیق شود، اما با توجه به هزینه‌های زیادی که سلول‌درمانی دارد، هنوز این کار شروع نشده است.