۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » روابط عمومی » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 645
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۳۱
  • ارسال توسط :
تاثیر منفی تغییرساعت کار کارمندان دولت برسلامتی و ارتباطات اجتماعی
تاثیر منفی تغییرساعت کار کارمندان دولت برسلامتی و ارتباطات اجتماعی

تاثیر منفی تغییرساعت کار کارمندان دولت برسلامتی و ارتباطات اجتماعی

وقتی صحبت از کاهش ساعت کار می شود، می بایست کارمند دقیقا طبق قانون بر اساس میزان ساعت تعریف شده در محل کار خود حاضر باشد.

🖋نویسنده:محمد فرحی- مسوول روابط عمومی دامپزشکی قزوین

وقتی طبق قانون صحبت از افزایش حقوق کارمندان دولت به میزان تورم سالیانه می شود، کارمند را به  خویشتنداری دعوت می کنند، با این استدلال که امکان افزایش حقوق بر اساس تورم نیست، ولی وقتی صحبت از کاهش ساعت کار می شود، می بایست کارمند دقیقا طبق قانون بر اساس میزان ساعت تعریف شده در محل کار خود حاضر باشد.

از ابتدای تیر ماه سال جاری تصمیمی  اخذ شد که طی آن ساعت کاری ادارات در تعدادی از استانهای کشور(البته به غیر از پایتخت نشینان عزیز که معمولا مستثنی هستند!) یک ساعت زودتر یعنی از ساعت ۶ و نیم صبح در محل کار خود حاضر شوند و ساعت یک ونیم ظهر محل کار خود را ترک کنند که موجب بروز مشکلاتی در ساعت بیولوژیک بدن، سیستم زندگی و کاری کارمندان شده است.

درفصل تابستان نزدیک به ساعت ۲۱ هوا تاریک می شود و چنانچه برای یک دید و بازدید و یا ورزش و پیاده روی شبانه از منزل خارج شوی در خوش بینانه ترین حالت، ساعت ۱۲ شب در منزل خواهی بود که زمان خواب، حدود ساعت ۱ بامداد خواهد شد و قطعا برای حضور روز بعد در محل کار، با مشکل کسر خواب مواجه خواهی بود، و اثراتی همچون افزایش فشار خون، استرس، افزایش وزن و عدم بازدهی مفید در محیط کار را به دنبال خواهد داشت.

این شرایط در استانهایی که پنج شنبه ها تعطیل هستند تا حدودی قابل مدیریت کردن است چراکه می توان برنامه های دید و بازدید و… را در ۲ شب متمرکز کرد، ولی در استانهایی که پنج شنبه ها هم در محل کار حاضر هستند، از منظر ارتباطات اجتماعی مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن خستگی، استرس، ناامیدی، عصبانیت، رفتار پرخاشگریانه، کاهش وزن، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، ضعف سیستم ایمنی، اضطراب و نابسامانی سلامت ذهنی می‌شود.

در جامعه ای که اقشار مختلف مردم با فشارهای اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند تنها دلخوشی ایشان یک شب نشینی ساده در کنار فرزندان، پدر و مادر، اقوام و دوستان در منازل یکدیگر و یا ورزش و پیاده روی در پارکها می باشد، که متاسفانه با این رویه، این تفریح نیز از زندگی بخشی از جامعه حذف شده است، چرا که در فصل مدارس به دلیل برنامه های درسی فرزندان امکان شب نشینی وجود ندارد و در شبهای تابستان نیز ترس از تاخیر صبحگاهی کارمند، لذت حضور در این دورهمیها از افراد سلب خواهد شد.

در شرایطی که نمیتوانیم حقوق کارمندان دولت را طبق قانون، متناسب با تورم سالیانه افزایش دهیم، پس کاهش یک ساعت از ساعت کاری ایشان همچون سال ۱۳۹۷، در راستای صرفه جویی در مصرف برق ، لطف اضافه ای برای این  قشر از جامعه نخواهد بود