۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » پاسخ مسئولین » جامعه » حوزه و دانشگاه
  • شناسه : 31902
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
  • ارسال توسط :
بی تدبیری عامل تعطیلی مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی بود
بی تدبیری عامل تعطیلی مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی بود

بی تدبیری عامل تعطیلی مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی بود

وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش مهارتی و تربیت نیروی انسانی برای اشتغال است.

دکتر کشتکار قائم مقام ریاست و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین بر ضرورت یک تقسیم کار ملی میان زیرنظام‌های آموزش عالی کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، در این مراسم که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قزوین، روسای دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، دکتر کشتکار اشتغال را ابرچالش کنونی کشور عنوان کرد و افزود: در پذیرش امسال دانشگاه‌ها، ۴۹ درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از فرصت ورود به آموزش عالی استفاده نکرده‌اند و از سوی دیگر ۴۴ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها که عمدتاً در مقطع کارشناسی پیوسته هستند بیکار هستند که این اطلاعات آماری معنادار باید مورد تحلیل و واکاوی جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای ریشه‌یابی این مساله باید از تحلیل‌های سطحی و عوامانه پرهیز کرد، گفت: وضعیت آموزش عالی کشور بعد از انقلاب دگرگون شده است و امروز کشور ما به همت دانشگاه‌ها به درجه‌ای از قدرت علمی رسیده که حل بعضی از مشکلات جهانی بدون مشارکت جامعه علمی ما امکان‌پذیر نیست. با اینحال برای فائق آمدن بر مشکلات فعلی کشور به خصوص معضل بیکاری، باید با نگاهی سیستمی تقسیم کار ملی میان زیرنظام‌های آموزش عالی کشور صورت گیرد و هر زیرنظام آموزشی در چارچوب تعریف ماموریت‌های خود ابتکار عمل داشته باشد.

تاکید بر زیرنظام آموزش عالی مهارتی به معنای نفی سایر زیرنظام‌های آموزش عالی نیست

قائم مقام ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی در تشریح جایگاه این دانشگاه گفت:: وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش مهارتی و تربیت نیروی انسانی برای اشتغال است. در برخی از کشورها، آموزش عالی مهارتی ۷۰ درصد از آموزش عالی را پوشش می‌دهد در حالی که در کشور ما با وجود هدفگذاری سهم ۳۰ درصدی پوشش آموزش عالی مهارتی در برنامه ششم توسعه کشور، تاکنون کمتر از نیمی از این هدف محقق شده و سهم آموزش مهارتی حدود ۱۴ درصد است.

دکتر کشتکار خاطرنشان کرد که تاکید بر زیرنظام آموزش عالی مهارتی به معنای نفی سایر زیرنظام‌های آموزش عالی نیست و کشور به همان نسبت به آموزش‌های نظری نیز احتیاج دارد.

بی تدبیری عامل تعطیلی مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی بود

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تعطیلی مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی، این تصمیم را ناشی از بی‌تدبیری دانست و اضافه کرد: مراکز آموزش علمی کاربردی فعال در حوزه صنعت آب و برق و همچنین حوزه کشاورزی از تاثیرگذارترین مراکز در آموزش عالی مهارتی بودند که با وجود خدمات شایانی که به کشور داشتند در سال ۱۳۹۶ با بی‌تدبیری تعطیل شدند. وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از این مراکز تا بهمن ماه احیاء خواهند شد.

تعریف ۱۲۵ رشته جدید و جذاب تحولی در توسعه آموزش‌های مهارتی دانشگاه ایجاد کرده است

دکتر کشتکار با اعلام افزایش ۲۳ درصدی پذیرش دانشگاه نسبت به سال گذشته، این افزایش را ناشی از تنوع بخشی به رشته‌های مهارتی ارائه شده و حذف رشته‌های ناکارآمد دانست و افزود: برای اولین بار در کشور از سال گذشته تاکنون تعداد ۱۲۵ رشته مهارتی جذاب در دانشگاه تعریف شده که با ارائه این رشته‌های جدید که عمدتا در حوزه های‌تک قرار دارند تحولی در توسعه آموزش‌های مهارتی علمی کاربردی ایجاد می‌شود. وی استقرار دفاتر برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش عالی مهارتی در دانشگاه را یکی از فرصت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌ها عنوان کرد که امکان هماهنگی این دانشگاه با تغییر شتابان نیازمندی‌ بازار اشتغال فراهم می‌کند.

افزایش شهریه دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت آموزشی صورت می‌گیرد

قائم مقام ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص افزایش شهریه دانشگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه‌پرداز مبلغ کمتری از دانشجویان دریافت می‌کند و مراکز آموزشی نیز از کمک‌های دولتی بی‌بهره هستند افزایش شهریه اجتناب ناپذیر است. دکتر کشتکار تاکید کرد افزایش شهریه دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت آموزشی صورت می‌گیرد.

دکتر کشتکار در خاتمه استان قزوین را استانی با ظرفیت‌های بی‌بدیل صنعتی و کشاورزی برشمرد و بر توسعه آموزش‌های مهارتی به خصوص در قالب دوره‌های کوتاه مدت تاکید کرد. در خاتمه این مراسم، ضمن تقدیر از خدمات دکتر علی فتح طاهری در طی ۵ سال مدیریت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین، دکتر محمد دوسرانیان مقدم به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.