۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آذربایجان شرقی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 6542
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۷:۵۱
  • ارسال توسط :
«بیماری بی‌صدا» در کمین خانواده ها
«بیماری بی‌صدا» در کمین خانواده ها

«بیماری بی‌صدا» در کمین خانواده ها

مرگ ۱۰ نفر در آذربایجان‌شرقی براثر ابتلا به آنفولانزا

آنفولانزا که به «بیماری بی‌صدا» معروف است این روزها با سرد شدن هوا دوباره به آذربایجان شرقی بازگشته است.

ا شروع فصول پاییز و زمستان، تعداد بسیاری از مردم در سراسر جهان با بیماری آنفولانزا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گرچه در باور عمومی این بیماری خطرناک نیست اما حقیقت این است که آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد.این بیماری طی روزهای گذشته نیز در آذربایجان شرقی و شهر تبریز مشاهده‌شده است و تاکنون ۱۰ نفر در استان براثر آنفولانزا جان خود را ازدست‌داده‌اند.

آنفولانزا نوعی بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آر ان ای منتقل می‌شود. ویروسی که در پرندگان و پستانداران تأثیرگذار است! ازآنجایی‌که انسان، یک پستاندار است، بیماری آنفولانزا در انسان نیز به وجود می‌آید. بیماری که باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد، تب ، ضعف و بی‌حالی و دردهای ماهیچه‌ای می‌شود.

در موارد حاد این بیماری در خردسالان، باعث سینه‌پهلو می‌شود. همچنین آنفولانزا دارای ۳ گروه به نام‌های Aو B و  Cاست. انواع دیگر این آنفولانزا می‌تواند به نام‌های آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی باشد.

آنفولانزا امسال زودتر رسید

همه‌ساله با آغاز فصل پاییز بیماری‌های تنفسی نیز در بین مردم شیوع پیدا می‌کند. ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند در اغلب موارد این انتشار از فردبه‌فرد و معمولاً از طریق تماس دست با آنچه به ویروس  آنفلوانزا آلوده‌شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

بزرگ‌سالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا کنند که این امر به این معنی است که شما می‌توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجادشده باشد مبتلا کنید.

به گفته کارشناسان امر امسال فعالیت ویروس آنفلوانزا در استان آذربایجان شرقی زودتر شروع‌شده و به‌تبع آن پیش‌بینی می‌شود که طول مدت شیوع نیز طولانی‌تر شده و همچنین شدت بیماری‌زایی ویروس بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

یکی از مسائل مهم برای جلوگیری از انتقال ویروس آن است که اگر با شخصی که دچار آنفولانزا شده است، بتوان فاصله ۲ متر را حفظ کرد، از انتقال بیماری جلوگیری می‌شود.درست است که هر دو بیماری تقریباً با ضعیف شدن بدن در برابر سرما بروز می‌کنند اما علائم آنفولانزا شدت بیشتری دارد.

بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چندروزه تخفیف یافته و بهبودی حاصل می‌شود. در افراد مبتلابه بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ‌ومیر بیشتری دارد.

آنفولانزا توسط ویروسی بنام A یا B ایجاد و معمولاً در فصول سرد سال به‌خصوص دی‌ماه و بهمن‌ماه به دلیل ازدحام بیشتر شیوع و احتمال انتقال آن افزایش می‌یابد.

عامل بیماری سرماخوردگی نیز یک نوع ویروس است و علائم آن عطسه‌های شدید و پشت سر هم، آبریزش بینی، گلودرد و… است.

سرماخوردگی معمولاً با سوزش و درد گلو آغاز می‌شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می‌کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب نیز می‌شوند ولی تب به‌ندرت بزرگ‌سالان را درگیر می‌کند. بنابراین در سرماخوردگی دردهای شدید عضلانی و تب‌های بالا همچنین سردردهای شدید و سرفه و کوفتگی عضلات برخلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می‌شود.

علائم بیماری آنفولانزا

آنفولانزا اغلب با علائمی چون تب و گاه تب‌های بالای ۴۰ درجه، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف‌های شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و کسالت عارض می‌شود البته ممکن است بیمار لرز هم داشته باشد اما لرز اکثراً در ذات‌الریه دیده می‌شود.

در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.

به‌منظور جلوگیری از انتشار سرماخوردگی و آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و عمومی ضروری است. شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون قبل از خوردن غذا به‌ویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است.

همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب کرد. همچنین باید در زمان  سرماخوردگی و آنفلوانزا پس از سرفه و عطسه اگر دستمال در دسترس ندارید، از آستین یا آرنج خود به‌جای کف دست استفاده کنید تا از انتقال بیماری کاسته شود.

مرگ ۱۰ نفر در آذربایجان‌شرقی براثر ابتلا به آنفولانزا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مرگ ۱۰ نفر براثر ابتلا به آنفولانزا در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

روزبه رجایی اضافه کرد: این ۱۰ نفر در بیمارستان‌های سطح شهر تبریز ازجمله بیمارستان امام رضا (ع)، کودکان، سینا و شمس به دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوع A جان خود را ازدست‌داده‌اند.

وی اضافه کرد: متوفیان از گروه سنی بزرگ‌سالان و کودکان هستند؛ هم‌اکنون چند نفر مشکوک به علائم آنفلوانزا در بیمارستان‌های تبریز بستری بوده و تا زمان اعلام نتایج آزمایش‌ها نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام نظر کرد.

وی با اشاره به علائم اولیه آنفلوانزا بیان کرد: تب بالا، سرفه‌های مکرر، بی‌حالی و بدن‌درد، از علائم اولیه بیماری بوده و در مراحل پیشرفته بیماری نیز سرفه‌های خونی و اسهال خونی در بیماران مشاهده می‌شود.

خوددرمانی ممنوع!

رجایی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده هرگونه از علائم این بیماری، از تزریق خودسرانه هرگونه آمپول خودداری و حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی یادآوری کرد: به نظر می‌رسد شیوع این بیماری امسال بالا باشد، ازاین‌رو توصیه می‌شود تا افراد بهداشت فردی خود را رعایت کنند.