۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 10311
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
  • ارسال توسط :
بگذارید این غول ِ خفته بخوابد
بگذارید این غول ِ خفته بخوابد

بگذارید این غول ِ خفته بخوابد

معرفی کتاب «جدال عقاب و اژدها» نوشته دکتر حسین علی‌پور

کتاب «جدال عقاب و اژدها» اثری است از دکتر حسین علی‌پور، نویسنده جوان قائمشهری که این روزها مورد توجه اهالی سیاست و مطالعه قرار گرفته است.

photo_2020-03-24_21-50-39

در مقدمه این کتاب با جمله‌ای از ناپلئون بناپارت آمده است: «بگذارید این غول ِ خفته بخوابد، که اگر بیدار شود جهان را به لرزه درخواهد آورد!»

شاید مهم‌ترین خبر دهه اول قرن ۲۱ ظهور چین به‌عنوان قدرتی جهانی بود که گوی سبقت را از رقبا ربود و به تک قدرت بلامنازع ِ جهان نزدیک شد و به او سلام داد، سلامی که به معنای شروع ِ یک ماراتن است؛ ماراتنی که همکاری و رقابت را در کنار هم به همراه دارد.

قدرت بزرگ ِ “آمریکا” البته در دوران ِ یکه تازی اش رقبای جدی زیادی به خود دیده است اما “چین” از جنسی دیگر است.

اگر قدرت نظامی شوروی در سال‌های نه چندان دور تهدیدی برای آمریکا بود اما چین که از تاریخ درس ِ جدی گرفته است این بار برخلاف شوروی، نه نیروی نظامی بلکه “اقتصاد” را زیربنای خود قرار داده تا بلایی که بر سر هم مسلک ِ قدیمی‌اش آمده را دوباره تجربه نکند واین همان چیزی است که آمریکا را می‌ترساند؛ چین ِ قدرتمند ِ اقتصادی!

چین ِ امروز رقیبی نو و اقتصادی است که آرام آرام و در فضایی حتی‌الامکان مسالمت‌آمیز و صلح جویانه قدم به قدم به عرصه‌های نفوذ آمریکا پا می‌گذارد والبته این حرکت را با چراغ ِخاموش انجام می‌دهد تا مبادا رقبا برای جلوگیری از این پیشرفت، فضا را متشنج کرده و در روند صعودی اش خلل وارد کنند.

نخبگان چینی به خوبی می‌دانند قدم‌های اول را می‌بایست محکم و البته در خاموشی بردارند اما آنچه آمریکا را به تفکری عمیق وامی‌دارد ظهور یک قدرت صرفا اقتصادی نیست چراکه پیش‌تر آلمان و ژاپن هم پا به این عرصه گذاشته بودند، پس چگونه است که چین هراسی در آمریکا رواج پیدا کرده است؟

گویی عقاب بیرون آمدن سرهای اژدها از زیر ِخاک را دیده و خود را برای جدال با آن آماده کرده است…

عقاب قصه ما تمایل به از دست دادن هژمونی ِ خود در جنگل را ندارد و این خود برای یک مبارزه سخت کافی‌ است…!