۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » بازار » کارگری- کارمندی
  • شناسه : 20189
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
  • ارسال توسط :
بهبود فضای کار نخستین مطاله زنان کارآفرین است
بهبود فضای کار نخستین مطاله زنان کارآفرین است

بهبود فضای کار نخستین مطاله زنان کارآفرین است

نبود شبکه ارتباطی و اطلاعاتی و تخصصی چالش دیگر زنان کارآفرین است .

دبیر کارگروه کارآفرینی و اشتغال معاونت زنان وخانواده ریاست جمهوری گفت: با گذشت سال‌ها از حضور زنان در عرصه اقتصادی واجتماعی، هنوز برای بسیاری از افراد باور اینکه زن کارآفرین این نوع سبک زندگی را انتخاب کرده قابل هضم نیست، و وجود این نگاه باعث شده که زندگی آنها با استرس گره بخورد.

به گزارش وقایع خبری به نقل از ایرنا، زهرا رهایی افزود: موضوع زنان در بحث کارآفرینی گاه با رویکرد بهره‌وری به عنوان یکی از عوامل نیروی کار در بازار و گاه با رویکرد توسعه به عنوان یکی از عوامل توسعه مورد توجه قرار می گیرد، با توجه به مسائل تحریم، شیوع کرونا و شرایط اقتصادی کشور، بهترین رویکردی که می توان به بحث کارآفرینی زنان داشت، رویکرد اقتدار ملی از طریق امنیت اقتصادی است.

وی اضافه کرد: به این معنا که در شرایط کنونی، زنان به واسطه نقش های متفاوتی که در عرصه خانواده به عنوان یک عضو، همسر، مدیرخانواده یا در عرصه اقتصادی ایفا می کنند، نیاز به ایجاد فضای امن اقتصادی برای رسیدن به آن هدف های اقتصادی دارند؛ ضرورتی که در صورت ایجاد شدن، ورود زنان را بیش از پیش بیشتر می کند.

دبیر کارگروه کارآفرینی و اشتغال معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با ابراز خرسندی از اینکه بر عکس سال های گذشته که باید با یک رویکرد و استدلالی زنان را به عرصه اقتصادی وارد کرد، اکنون ورودشان قابل کنترل نیست، گفت: این زنان کارآفرین به دو دسته تقسیم می شوند؛ نخست افرادی که از قبل وارد میدان کارآفرینی بوده اند و در حال حاضر شرایط جدید را تجربه می کنند و دیگری زنانی که در حال گام نهادن به این عرصه هستند.

رفع مشکلات زنان کارآفرین از فرهنگ سازی می گذرد

دبیر کارگروه کارآفرینی و اشتغال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اگر کارآفرینی را به مثابه سبک زندگی بشناسیم درصد زیادی از مشکلات زنان کارآفرین حل می شود زیرا این اعتبار نهادینه می شود که این زن، شیوه زندگی خود را انتخاب کرده است. اما به طور کلی وقتی از مسایل زنان کارآفرین سخن به میان می آید به طور معمول از سطح کلان و مسایلی که دولت درگیر آن است سخن به میان می آید در حالیکه باید از سطح خرد به این مساله نگاه کرد.

رهایی درباره سطح خرد توضیح داد: با گذشت سال ها از حضور اقتصادی و اجتماعی زنان، هنوز برای قشر زیادی از جامعه؛ باور اینکه زن کارآفرین این نوع سبک زندگی را انتخاب کرده قابل هضم نیست. وجود این نگاه باعث شده که زندگی زنان کارآفرین با استرس، عدم اطمینان، چالش ها و تعارض نسل ها گره بخورد تا آنجا که توسط همجنس ها و هم نسل های خود زیر سوال می رود.

دبیر کارگروه کارآفرینی با تاکید بر اینکه هنوز در کشور، نمی توان مساله جنسیت را از کسب و کار و کارآفرینی تفکیک کرد، اضافه کرد: متاسفانه زنان به هر حوزه ای که وارد می شوند، باید بیش از مردان خود را اثبات کنند به عنوان مثال برای دریافت تسهیلات مالی، یک زن کارآفرین جدای از تعهدات مالی، باید اثبات کند که در مورد حقوق مالکیت یا امکان دسترسی به منابع و دارایی های خود معارضی نداشته باشد. موضوعی که برای زنان مشکل و بازدارنده است.

رهایی با ابراز خرسندی از الگوآفرینی رسانه ها و بهبود اندک شرایط زنان کارآفرین یادآور شد: زنان کارآفرین به بسترهای خدماتی و حمایت های خاص هم احتیاج دارند و نمی توان آنها را از خدمات زنان شاغل یا خانه دار، محروم کرد زیرا مساله تعادل زندگی و کار در زنان کارآفرین برجسته تر است.

ضرورت شبکه سازی اطلاعاتی برای زنان کارآفرین

دبیر کارگروه کارآفرینی نبود شبکه ارتباطی و اطلاعاتی و تخصصی را چالش دیگر زنان کارآفرین دانست و گفت: به همین دلیل زنان کارآفرین از همدیگر دورافتاده اند در حالی که اگر یک پایگاه اطلاعاتی منسجم و متولی امور زنان در بخش کارآفرینی وجود داشت، برگزاری جمع های تخصصی در حوزه ای که به درد این زنان بخورد به سهولت ایجاد می شد تا بتوانند با هم ارتباط داشته و مطالبات خود را آنجا مطرح کنند.

وی تاکید کرد: این پایگاه اطلاع رسانی باید در غالب انجمن ها و نهادهای مدنی شکل گیرد. ضمن اینکه متاسفانه لایه بینابینی ارتباط با دولت و سیاستگذاران کلان وجود ندارد در حالیکه در کشورهای دیگر دانشگاه ها و نخبه های علمی این ارتباط را فراهم کرده اند و با محتواسازی درباره زنان کارافرین، دید بهتری به دولتمردان می دهند.

رهایی با بیان اینکه بهبود فضای کار نخستین مطاله زنان کارآفرین است، تاکید کرد: دولت باید در سطح کلان، الگوهای نقش مدیریت زنان مدیر را برجسته کند یعنی باید همانند سطح خرد، اطمینان به توانمندی زنان کارآفرین فراهم شود و اینگونه نباشد که با دیدن یک زن کارآفرین، کلیشه های جنسیتی خودنمایی کند و از توانمندی این زن انگشت به دهان بمانند. این تعامل اگر دوسویه نباشد کم کم باعث ایجاد فرسودگی و کاهش بهره وری در میان زنان کارآفرین می شود.

از: فاطمه دهقان نیری