۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » دانش و فناوری » روان شناسی و مشاوره
  • شناسه : 13974
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۴۸
  • ارسال توسط :
  • منبع : منبعHBR
برگشت به سیستم مدیریتی انسان‌محور
برگشت به سیستم مدیریتی انسان‌محور

برگشت به سیستم مدیریتی انسان‌محور

مهم است که از کارکنان خوب قدردانی کنید.

حتی در بهترین شرایط هم هیچ مدیری از انجام ارزیابی عملکرد لذت نمی‌برد. « مارک مورتنسن »، استادیار رفتار سازمانی در مدرسه کسب‌وکار INSEAD می‌گوید این کار، پرتنش و استرس‌زا است. حالا در گیرودار یک بحران سلامتی و اقتصادی، ارزیابی عملکرد حتی سخت‌تر از قبل شده. او می‌گوید: « مردم دارند با ابهامات و خطری که جان شان را تهدید می‌کند، دست و پنجه نرم می‌کنند.» کارکنان شما، حتی آنهایی‌ که مستقیما تحت‌تاثیر این بحران نیستند نمی‌توانند مثل قبل، عملکرد عالی داشته باشند. « آنا تاویس »، استادیار بالینی دانشگاه نیویورک می‌گوید: وقتی پای ارزیابی عملکرد در میان است، یک الگوی مشخص یا فرمول وجود ندارد که برای همه به‌ کار ببریم. آستانه تحمل آدم‌ها با هم فرق دارد. بنابراین هدف شما این است که کارمندها را دلسوزانه ارزیابی کنید، براساس شرایطی که در آن قرار دارند. چند استراتژی که کمکتان می‌کند از این قرارند:

* هدف از ارزیابی چیست

برای شروع، اول به این فکر کنید که اصلا چرا می‌خواهید عملکردها را ارزیابی کنید چون با توجه به پیشروی بحران کرونا، احتمالا به‌دنبال این نیستید که افراد ضعیف را اخراج کنید یا به خوب‌ها اضافه‌حقوق دهید، بلکه به‌دنبال تقویت فرهنگ سازمان و ارزش‌هایش هستید.

* چه چیزی را می‌خواهید ارزیابی کنید

مورتنسن می‌گوید کاملا شفاف به این فکر کنید که اساس ارزیابی‌تان چیست. آیا میزان فروش برایتان مهم است یا وضعیت اضطراری فعلی؟ یا نحوه عملکردشان در این شرایط ؟ تاویس می‌گوید: عملکرد، معیار سنجش موفقیت در تحقق یک هدف است و در بسیاری از سازمان‌ها، اهدافی که پارسال و قبل از بحران کرونا تعیین شده، حالا دیگر در دسترس نیستند. بستر تغییر کرده و از آنجا که ارزیابی و قضاوت کارکنان براساس اهدافی که قبل از این بحران تعیین کرده‌‌اید منصفانه نیست، او توصیه می‌کند که روی رشد و یادگیری هر کارمند تمرکز کنید.

* حال کارکنان را درک کنید

این را بدانید که این روزها هر یک از کارکنان دارند تحت شرایط خاصی کار می‌کنند و شرایط هرکس، با دیگری کاملا متفاوت است. مورتنسن می‌گوید با کارمندانی که از خانه کار می‌کنند، کمی انعطاف‌پذیرتر و مهربان‌تر باشید.

* رتبه ‌بندی را فعلا کنار بگذارید

تاویس پیشنهاد می‌کند که رتبه‌بندی عددی را موقتا کنار بگذارید. این روزها رتبه‌بندی کارکنان به‌شدت سخت خواهد بود. دلیلش منطقی است چون خیلی‌ها نمی‌توانند سنگ‌تمام بگذارند.

*  اطلاعات مختلف جمع‌آوری کنید

مورتنسن می‌گوید یکی از سخت‌ترین جنبه‌های ارزیابی عملکرد کارکنان از راه دور این است که مثل سابق، داده‌ها و اطلاعات کافی در دست ندارید چون آنها را حضوری نمی‌بینید. او در ادامه می‌گوید: مشکل اینجاست که سوگیری‌های قبلی‌تان، حالا چه مثبت چه منفی، ممکن است اینجا خودشان را نشان دهند.

* ملاحظه کارمندان ضعیف را بکنید

در شرایط عادی، ارزیابی شغلی، فرصتی است برای مدیران که با کارکنان ضعیف روبه‌رو شوند و از آنها بخواهند که خودشان را اصلاح کنند. اما حالا شرایط عادی نیست. تاویس می‌گوید: اگر کسی عملکردش خوب نیست، الان وقت مناسبی برای انتقاد از او نیست. باید هوشیارانه تصمیم بگیرید که می‌خواهید وارد کدام نبرد شوید.

* از ستاره‌ها قدردانی کنید

از سوی دیگر، مهم است که از کارکنان خوب قدردانی کنید. این هم برای تقویت روحیه آنها خوب است هم برای سازمان که کارکنان خوبش را حفظ کند.