۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » روان شناسی و مشاوره
  • شناسه : 25576
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
  • ارسال توسط :
برقراری ارتباط با کودکان، همراه با ماسک، باید چگونه باشد؟
برقراری ارتباط با کودکان، همراه با ماسک، باید چگونه باشد؟

برقراری ارتباط با کودکان، همراه با ماسک، باید چگونه باشد؟

ماسک زدن ممکن است بر فرایند‌های مهم رشد احساسی مانند ارجاع اجتماعی و تقلید احساسی تأثیر بگذارد.

وقایع خبری / بسیاری از والدین و پرستاران کودک، نگران هستند که استفاده از ماسک، تأثیر منفی بر رشد اجتماعی و عاطفی کودکان بگذارد.

نتیجه تحقیقات نشان داده است که دیدن دهان در رشد زبان، ضروری نیست و کودکان می‌توانند بیشتر عبارات را از روی صورت ماسک‌دار بخوانند و والدین و پرستاران، جهت جبران تأثیر منفی ماسک بر رشد می‌توانند با صدای بلند و واضح صحبت کنند.

ماسک زدن و روش برقراری ارتباط با کودکان

  آکادمی اطفال آمریکا (AAP) به تازگی توصیه‌ای ارائه کرده است که کودکان بالای دو سال و معلمان در سال تحصیلی آینده ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از ماسک استفاده کنند تا از انتقال بیماری کووید- ۱۹ جلوگیری شود. با این‌حال، بسیاری از والدین و مراقبان از تأثیرات بلندمدت استفاده از ماسک بر زبان و رشد عاطفی اجتماعی کودک، نگران هستند.   نوزادان در ماه‌های اول زندگی، ناحیه دهان را مشاهده می‌کنند و جهت یادگیری مؤثر زبان، به نشانه‌های بصری دهان تکیه دارند. محققان دریافتند، نوزادانی که در حال صحبت بزرگسالان، بیشتر به دهان آنان نگاه می‌کنند، دایره واژگان بیشتری در دوران نوپایی دارند.   البته نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشاهده دهان در رشد زبان ضروری نیست، زیرا کودکان با نقص شدید بینایی نیز قادر به توسعه زبان با سهولت نسبی هستند.

  برخی از والدین و پرستاران ممکن است تا زمانی که بزرگسالان اطراف آنان از ماسک استفاده می‌کنند، درباره میزان درک کودکان، نگران باشند، اما نتیجه بررسی‌های اخیر نشان داده است که نوزادان و کودکان نوپا در درک کلمات آشنا از پشت ماسک نیز مشکلی نخواهند داشت، اما درباره کلمات دیگر از پشت شیلد‌های صورت، هنوز نتایج قطعی ارائه نشده‌اند.  

محققان، اظهار داشتند: دیدن دهان در رشد زبان مهم است، اما ضروری نیست و فرزند شما به احتمال زیاد می‌تواند بیشتر گفتار را از راه یک ماسک معمولی درک کند، اما آیا استفاده از ماسک بر رشد عاطفی کودکان نیز تأثیر خواهد داشت؟ محققان، پیشنهاد می‌کنند که شیلد‌های صورت ممکن است باعث تحریف نشانه‌های بصری از صورت شوند و درک کلمه را دشوار کنند.  

نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان سه‌ساله می‌توانند عبارات احساسی را تنها با دیدن چشم‌ها تعیین کنند. با این‌ حال، همان‌طور که انتظار می‌رود، کودکان در تعیین بیان احساسی از چشم‌ها به‌تنهایی در برابر کل صورت دقت کمتری خواهند داشت. همچنین، بزرگسالان و کودکان در صورت تشخیص ندادن احساسات، به دهان تکیه می‌کنند.  

جالب است که مشاهده نکردن دهان، تشخیص احساسات مثبت را به‌طور نامتناسبی دشوارتر خواهد کرد و نتیجه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ماسک زدن باعث می‌شود عبارات مثبت، شادتر به نظر نرسند و این نشان می‌دهد کودکان، هنگام ماسک زدن، احساسات مثبت دیگران را کمتر درک خواهند کرد.  

بزرگسالان و کودکان سه تا هشت سال در تشخیص احساسات، هنگام ماسک زدن دیگران، اختلال نشان می‌دهند. این تأثیر، به‌ویژه در کودکان سه تا پنج سال، مشاهده شد و مشکل در خواندن حالات چهره برای کودکان پیش‌دبستانی بسیار مؤثر است، زیرا این کودکان هنوز قادر به در نظر گرفتن موقعیت، هنگام تفسیر احساسات، همان‌طور که بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر می‌توانند این کار را انجام دهند، نیستند.   کودکان نوپا و نوزادان، به‌شدت تحت تأثیر احساس والدین یا مراقب خود هستند و جهت درک نحوه رفتار آنان در موقعیت‌های اجتماعی و بررسی احساس والدین و مراقب خود، از چیزی به نام ارجاع اجتماعی استفاده می‌کنند. وقتی بزرگسالان از ماسک استفاده می‌کنند، ارجاع اجتماعی بسیار مشکل است.   ماسک‌ها همچنین ممکن است تقلید احساسی خود به‌ خودی را مختل کنند (پدیده‌ای که در آن فرد به‌طور خودکار از بیان احساسی دیگران تقلید می‌کند.) تقلید چهره خود به‌ خودی، جهت تشخیص احساسات و ایجاد همدلی، مهم است.  

به‌طور خلاصه، کودکان به احتمال زیاد می‌توانند برخی از احساسات را از چهره‌هایی با ماسک بخوانند، اما ممکن است این کار به‌ویژه برای کودکان خردسال دشوارتر باشد و ماسک زدن ممکن است بر فرایند‌های مهم رشد احساسی مانند ارجاع اجتماعی و تقلید احساسی تأثیر بگذارد.  

بنابر این، چگونه والدین و مراقبان می‌توانند در این مدت، زبان و رشد عاطفی کودکان را ارتقا دهند؟ راهکار‌های زیر به والدین، سرپرستان و معلمان، کمک می‌کنند تا هرگونه تأثیر منفی استفاده از ماسک بر زبان و رشد عاطفی کودکان را جبران کنند.  

زمان بیشتری را با کودکان به صورت رو در رو در خانه یا زمانی که می‌توانید با خیال راحت ماسک خود را بردارید، داشته باشید و در این زمان، بخوانید، بازی کنید و سعی کنید آنان را متوجه صورت خود کنید.  

جهت کمک به کودکان در درک زبان یا احساسات، هنگام استفاده از ماسک، از نشانه‌های دیگر مانند استفاده از حرکات، هنگام صحبت، انجام حرکات چشمی که با گفتار شما هماهنگ است و همچنین از حرکات و انحرافات صوتی، جهت نشان‌ دادن احساسات، استفاده کنید. همین کار را به فرزندان خود بیاموزید.   نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان و کودکان، جهت رمزگشایی احساسات، به دهان تکیه می‌کنند و زمانی که احساسات مبهم است، آن را بیشتر ارائه کنید.  

از صدای بلند و واضح استفاده کنید تا کودکان بتوانند کلمات را از پشت ماسک درک کنند و هرگونه حواس‌پرتی یا سر و صدای پس‌زمینه را کاهش دهید و در حالی‌که ماسک ندارید، انواع مختلف چهره را با کودکان تمرین کنید.  

در حالی‌که از ماسک استفاده می‌کنید، بازی حدس زدن کودک از روی چهره را انجام دهید و سعی کنید کودکان، صدای شما را گوش دهند و به دستان شما توجه کنند تا درست حدس بزنند.   یادگیری روش تفسیر زبان و خواندن احساسات از چهره‌های ماسک‌دار، ممکن است در نهایت، رشد اجتماعی و عاطفی فرزند شما را تقویت کند، زیرا یاد می‌گیرد که به نشانه‌های اجتماعی ظریف‌تر، مانند لحن صدا و زبان بدن، توجه کند.

نتایج این تحقیق، نشان نمی‌دهند که کودکان باید از ماسک زدن صرف‌نظر کنند، بلکه نشان می‌دهند که ما باید در این دوران، علاوه بر سلامت جسمانی، رشد اجتماعی و عاطفی فرزندان خود را نیز در نظر بگیریم.