۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین » کشاورزی » گیلان
  • شناسه : 14721
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
  • ارسال توسط :
برداشت فندق از باغات استان قزوین آغاز شد
برداشت فندق از باغات استان قزوین آغاز شد

برداشت فندق از باغات استان قزوین آغاز شد

استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : عملیات برداشت فندق از سطح باغات ۳۲۴۵ هکتار از باغات این استان آغاز شده است.

به گزارش” وقایع خبری ” به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین علی اکبری پیش بینی کرد امسال  بیش از ۳۴۲۴ تن فندق به صورت خشک ازاین میزان سطح باغات برداشت شود .

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را ؛ حدود ۱۰۸۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کردد.

اکبری اظهار داشت : از این میزان سطح باغات استان ؛  3170 هکتار بارور و ۷۵ هکتار غیربارور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ؛ بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را در شهرستان قزوین ، منطقه الموت ذکرکرد و گفت : در این منطقه بخش رجایی دشت و رازمیان شامل ( روستاهای هیر ، ویار، یارود ، آکوجان و … ) بیشترین پراکنش کشت این محصول را دارند .

اکبری خاطر نشان کرد : با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود ، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه می باشد.

به گفته این مقام مسئول : استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : ارقام موجود در منطقه شامل رقم های بومی : گرد اشکور، شصتک ، زرآبادی ، سیاه الموت و سه گوش و ارقام خارجی و ارقام گرده دهنده می باشد که رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است .

اکبری افزود : کمبود نهالستان تولیدکننده نهال سالم و استاندارد ، مشکلات مرتبط به صنایع تبدیلی و انبارداری محصول و آبرسانی و انتقال آب در روستاها را از مهمترین مسائل و مشکلات در این حوزه ذکرکرد.

به گفته ی اکبری ؛ توسعه باغات در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندامهای تکثیری از مهمترین  برنامه های در دست اقدام این مدیریت است.

وی بر لزوم اهمیت تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات ، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده ، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری ، دور آبیاری مناسب ، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه ها و تغذیه و کود دهی مناسب در باغات تاکیدکرد.