۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آسیب های اجتماعی » جامعه
  • شناسه : 774
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
  • ارسال توسط :
برخی بدون مطالعه، طرح کودک همسری را به انحراف کشیدند
برخی بدون مطالعه، طرح کودک همسری را به انحراف کشیدند
عضو فراکسیون زنان مجلس :

برخی بدون مطالعه، طرح کودک همسری را به انحراف کشیدند

پدیده کودک همسری بیشتر در خانواده‌هایی رخ می دهد که درگیر اعتیاد، فقر اقتصادی و فرهنگی هستند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان این که تا زمانی که قانون اصلاح نشود شاهد ازدواج‌ کودکان خواهیم بود، گفت: طرح کودک همسری در مجلس دهم تصویب نشود به طور قطع در مجلس یازدهم تعیین تکلیف خواهد شد.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد انصراف مادر کرمانی از ازدواج زودهنگام دختر ۱۰ ساله‌اش، گفت: تا مادامی که طرح کودک همسری و تصویب و اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی انجام نشود شاهد چنین ازدواج‌هایی در کشور خواهیم بود.

قرائت گزارش رد طرح کودک همسری تا اواخر تیرماه در صحن علنی

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با یادآوری رد طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قرار است گزارش رد این طرح تا اواخر تیرماه در صحن علنی قرائت شود.

وی مهمترین علت ازدواج کودکان را فقر اقتصادی و فرهنگی دانست و افزود: این ازدواج‌ها بیشتر در شهرهای کوچک و محروم و به دلیل برخی رسوم عشیره‌ای و قبیله‌ای انجام می شود و هر اندازه که فقر اقتصادی گسترش یابد شاهد افزایش ازدواج کودکان خواهیم بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پدیده کودک همسری بیشتر در خانواده‌هایی رخ می دهد که درگیر اعتیاد، فقر اقتصادی و فرهنگی هستند. عضو فراکسیون زنان مجلس نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پدیده کودک همسری بیشتر در خانواده‌هایی رخ می دهد که درگیر اعتیاد، فقر اقتصادی و فرهنگی هستند.

سیاوشی‌شاه عنایتی با تاکید بر اینکه با پرداخت مستمری ناچیز و اندک از سوی دستگاه‌های حمایتی نمی‌توان فقر اقتصادی خانواده‌ها را رفع کرد، گفت: هر چقدر از پایتخت فاصله بگیریم و به مناطق محروم و حاشیه تهران نزدیک شویم ازدواج کودکان بیشتر به چشم می‌خورد زیرا در مناطق محروم و روستاها دسترسی مناسب به امکانات آموزشی وجود ندارد و خانواده‌ها مجبور به صرف هزینه مانند هزینه خوابگاه برای دختران خود هستند و چنانچه خانواده‌ها دسترسی راحت‌تری به امکانات آموزشی داشته باشند و مجبور به پرداخت هزینه‌ای نباشند ازدواج کودکان دیرتر تحقق می یابد اما زمانی که دسترسی راحت و آسان به امکانات آموزشی وجود نداشته باشد و از سویی فقر اقتصادی و فرهنگی وجود داشته باشد این پدیده افزایش می‌یابد.

طرح کودک همسری در مجلس دهم تصویب نشود به طور قطع در مجلس یازدهم تعیین تکلیف خواهد شد

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: حساسیت جامعه نسبت به پدیده تلخ کودک همسری به اندازه‌ای بالا رفته که حتی اگر طرح کودک همسری در مجلس دهم تصویب نشود به طور قطع در مجلس یازدهم تعیین تکلیف خواهد شد.

برخی بدون مطالعه، طرح کودک همسری را به انحراف کشیدند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ازدواج کودکان نوعی کودک‌آزاری است، گفت: متاسفانه در مورد طرح کودک همسری با برداشت‌های بدی مواجه می‌شویم یعنی افرادی تلاش می کنند در مورد مسائل حوزه زنان به ضرر جامعه زنان و به نفع خود عمل کنند هر چند تلاش ما در طرح کودک همسری منع ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال است اما متاسفانه افرادی که با جامعه زنان ضدیت دارند و به ویژه با حقوق کودکان آشنا نیستند بدون مطالعه طرح، مطرح کردند که طرح به دنبال منع ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال است و در واقع این طرح مهم را به انحراف کشیدند و کودکان قربانی برداشت بد و سوء‌‌تفاهم این افراد شدند.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: کودکان زیر ۱۳ به هیچ وجه نمی‌توانند مسئولیت زندگی را بپذیرند و پذیرفتن آن برای آنها بسیار سنگین است و اگر قانون اصلاح شود می تواند فرهنگ‌ساز باشد و تعداد ازدواج‌های کودکان را کاهش دهد.