۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » انرژی » پژوهش » فناوری های نوین
  • شناسه : 1453
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
  • ارسال توسط :
برجام یک  معامله و داد و ستد بود
برجام یک  معامله و داد و ستد بود

برجام یک معامله و داد و ستد بود

آنچه جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء توان هسته ای انجام می دهد در چارچوب برجام است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران از روی لجاجت نیست بلکه برای این است که به دیپلماسی فرصتی داده شود تا طرف مقابل به خودش بیاید و وظایفش را انجام دهد.

«بهروز کمالوندی» روز دوشنبه در گفت و گویی با اشاره به ابتکارات هسته‌ای ایران برای موازنه سیاسی گفت: برجام یک معامله و داد و ستد بود که آنچه ما ارائه می‌دادیم خیلی بیشتر از آن چیزهایی بود که دریافت می‌کردیم زیرا طرف‌های مقابل به خصوص پس از خروج آمریکا از برجام تعهدات خودشان را فراموش کردند و اقدامات هسته‌ای که امروز جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، جهت یادآوری به طرف های مقابل برای انجام تعهداتشان است.

وی ادامه داد: آنچه جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء توان هسته ای انجام می دهد در چارچوب برجام است و در پاراگراف های ۲۶ و ۳۶ عنوان شده است که اگر طرف مقابل تعهدات خودش را انجام ندهد، این حق برای طرف دیگر وجود دارد که در تعهدات خودش تجدید نظر کند.

معاون سازمان انرژی اتمی به نامه رئیس‌جمهوری به طرف‌های برجام اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس جمهوری در این نامه متذکر شده است که اگر از فرصت هایی که از طرف ایران داده می شود، استفاده نکنید، جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواردی که در برجام مطرح شده است، تعهدات خودش را کاهش می دهد و این کار در یک دوره دوماهه عملاً انجام شده است.

کمالوندی افزود: پس از پایان دوره دوماهه نخست، ذخایر اورانیوم از ۳۰۰ کیلو بیشتر شد و ارائه آب سنگین مازاد نیز از تعهدات ایران خارج شد. در حال حاضر سقف غنی ساز ۳.۶۷ درصد را شکستیم و از آن عبور می کنیم و در حال تهیه مواد غنی شده برای سوخت نیروگاهی هستیم که ۴.۵ درصد است.

وی درباره اقدامات ایران تصریح کرد: این اقدامات از روی لجاجت نیست برای این است که به دیپلماسی فرصتی داده شود تا طرف مقابل به خودش بیاید و وظایفش را انجام دهد و اگر هم اروپایی ها و آمریکا نخواهند تعهداتشان را انجام دهند، ما نیز با کاهش تعهدات، در این معامله یک تعادل ایجاد می کنیم و شرایط را به چهار سال قبل باز می گردانیم. نباید فراموش کنیم جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و گزارشات آژانس کاملاً این موضوع را تائید می کند.