۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار زنان » اخبار ملی » ریاست جمهوری
  • شناسه : 8348
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
  • ارسال توسط :
برای یک رقابت سالم، اولین قدم دادن فرصت برابر در جامعه به زنان است
برای یک رقابت سالم، اولین قدم دادن فرصت برابر در جامعه به زنان است

برای یک رقابت سالم، اولین قدم دادن فرصت برابر در جامعه به زنان است

باید ۳۰ درصد فضای مدیریتی کشور در دست خانم‌ها باشد

حسن روحانی امروز در نشست زنان ایرانی که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در محل سالن اجلاس تهران برگزار شده است در سخنانی به تجلیل از این بانوی گرانقدر جهان اسلام پرداخت و با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: زن این مظهر عواطف، هنر و زیبایی به خداوند است.
رئیس جمهور همچنین با تبریک روز مادر و روز میلاد فرزند حضرت فاطمه زهرا (س)، امام راحل، افزود: حضرت فاطمه (س) به عنوان بهترین الگو و نمونه برای مشی زندگی و سلوک ما است و نیز برای خلق و خوی و سبک زندگی ما می‌تواند الگو و معیار بسیار خوبی باشد.

وی در ادامه گفت: گرچه دوران زندگی حضرت زهرا (س) دوران طولانی نبود، اما در این حال کلماتش، بیانش و حضورش و خطبه معروفش بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد مدینه، فرزندان برومندی که تربیت کرد حسنین و زینبین و نیز شیوه او در اداره خانه و همسرداری به عنوان بهترین الگو برای زنان جامعه ما است.
آقای روحانی تصریح کرد: امروز در شرایطی که هستیم الگو سازی برای سبک زندگی و رفتار ما بسیار حائز اهمیت است همان که ما امروز به عنوان مراجع اجتماعی می‌نامیم و می‌خوانیم برای حرکت در مسیر زندگی علاوه بر داشتن قانون، مقررات، دانش، علم، تعقل و خردورزی، حائز اهمیت است.

رئیس جمهور همچنین گفت: خداوند می‌توانست اسلامش را توسط یک کتاب به جهانیان عرضه کند، اما این کار را نکرد، کتابش را بر قلب یک انسان والایی به نام پیامبر نازل کرد و گفت او آیه آیه این کتاب را بر مردم بخواند و تلاوت کند و او عمل به آیات را در مقام عمل به مردم نشان دهد.
آقای روحانی افزود: عبادت اسلامی، نماز و حج آن گونه‌ای که من انجام می‌دهم شما هم انجام دهید (سلوا کما رایتمونی اوسلی).
رئیس جمهور در ادامه گفت: پیامبر علاوه بر اینکه رسول، پیام آور، مبین کلام خدا بود، زندگی او هم الگو، نمونه و شاهد برای جامعه اسلامی بود.
روحانی افزود: یک الگو بهتر می‌تواند هادی انسان باشد و انسان را هدایت کند.
رئیس جمهور تاکید کرد: در میان زنان بزرگ تاریخ، بهترینش الگوی فاطمی است و از آن الگو بالاتر ما نداریم گرچه مریم مقدس در قرآن مجید و همچنین زنان دیگر، چون مادر موسی (ع) دارای مقام، دارای شأن بلندی هستند، اما در عین حال هیچ الگویی بالاتر و بهتر از فاطمه اطهر سراغ نداریم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توجه به تساوی زن و مرد در عرصه‌های مدیریتی اظهار داشت: باید ۳۰ درصد فضای مدیریتی کشور در دست خانم‌ها باشد. آقای حسن روحانی با اشاره به اینکه اولین مسئله مهم، دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم برای زنان است، گفت: زنان جامعه ما در طول ۴۱ سال بعد از انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده اند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردم حضور دارند.
وی با اشاره به آمار اشتغال بانوان، اظهار داشت: در بعضی جا‌ها مثلا در قشر معلمان خانم‌ها بیش از آقایان هستند؛ ۶۱ درصد معلمان خانم هستند؛ همچنین دانشجویان دانشگاه ها، دانش آموزان مدارس و در حوزه بهداشت و درمان حضور خانم‌ها قابل قبول است، اما در همه جا این چنین نیست.
رئیس جمهور افزود:، اما وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم این چنین نیست؛ در دولت که جمع ما ۲۰، ۳۰ نفر است دست رئیس جمهور برای استفاده از زنان در رده‌های مدیریتی باز نیست البته به غیر از مسئله معاونان که دست رئیس جمهور باز است.
روحانی با بیان این درخواست که دست رئیس جمهور را در انتخاب وزرای زن باز بگذارید، گفت: ما فقط به زبان نمی‌گوییم که زنان در کنار مردان هستند؛ چرا که زن و مرد از یک جنس و از نفس واحده هستند و در چنین شرایطی در همه موارد باید قدم به قدم پیش برویم و زنان در کنار مردان حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است که ۱۰ درصد اقتصاد کشور دیجیتال باشد، گفت: در این فضا فرصت بیشتر و راحت تری برای خانم‌ها وجود دارد که در عرصه اشتغال حضور داشته باشند.
رئیس جمهور افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم بدون تعارف و شعار به همه وزرا و معاونین تاکید کردم که وظیفه همه آن است که برای حضور خانم ها، جوانان، اقوام و مذاهب تلاش کنند، به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونین یا مشاورین عالی شما از خانم‌ها باشد.

روحانی گفت: در دولت تاکید شد خانم‌ها در مدیریت قدم به قدم بتوانند ارتقا پیدا کنند؛ این حرف به این دلیل نیست که الان میلاد فاطمه اطهر است و من خدمت شما خانم‌ها هستم بلکه همواره این مسئله مورد تاکید من بوده است، همچنین نمی‌شود جامعه ما در اختیار یک نسل باشد و شرایط را برای حضور نسل‌های دیگر فراهم نکنیم.
وی با بیان اینکه هشت سال سن مدیریت در دولت کاهش پیدا کرده است ادامه داد: جوانان باید بتوانند در همه عرصه‌های مدیریتی حضور پیدا کنند و فعال باشند؛ همچنین تاکید شده است در دولت حداقل ۳۰ درصد مدیریت باید در اختیار خانم‌ها باشد.
رئیس جمهور ادامه داد: در جدید‌ترین آمار که سازمان اداری و استخدامی ارسال کرده تعداد کل کارمند‌ها در کشور ما دو میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر است البته این آمار به غیر از نیرو‌های مسلح است؛ از این تعداد ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر خانم هستند یعنی ۴۲/۱۱ درصد کارمندان دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
آقای روحانی تاکید کرد: این رقم نسبت به گذشته رقم قابل توجهی است

رئیس جمهور گفت: برای یک رقابت سالم، اولین قدم دادن فرصت برابر در جامعه به زنان است.

روحانی افزود: دیدگاه همه باید حتی خود خانم‌ها به خصوص مردان باید نسبت به مقام زن تصحیح شود ما به زبان اعلام می‌کنیم مرد و زن مساوی هستند و هر دو دارای کمالات و انسان هستند، اما در کلام فقط کافی نیست و باید در مقام عمل اجرا و قانون گذاری باید این حقیقت را ببینیم که تفاوت میان زن و مردم وجود ندارد.