۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حقوقی- قضایی
  • شناسه : 10798
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
  • ارسال توسط :
بخشنامه قوه قضاييه درمورد شهود ساختگي و شهادت كذب
بخشنامه قوه قضاييه درمورد شهود ساختگي و شهادت كذب

بخشنامه قوه قضاييه درمورد شهود ساختگي و شهادت كذب

نظارت بر حسن اجراي اين بخشنامه به عهده روساي كل دادگستري‌هاي استان‌ها است.

رييس قوه قضاييه به‌منظور حفظ شأن و اعتبار شهادت شهود در نظام قضايي و جلوگيري از انحراف روند تحقيقات و دادرسي‌ها توسط شهود ساختگي و شهادت كذب بخشنامه‌اي را صادر كرد. به گزارش ايسنا، در متن اين اين بخشنامه آمده است: «به‌منظور حفظ شأن و اعتبار شهادت شهود در نظام قضايي و جلوگيري از انحراف روند تحقيقات و دادرسي‌ها توسط شهود ساختگي و شهادت كذب لازم است ضمن رعايت دقيق مقررات قانوني اعم از ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامي و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ و ۳۲۰ تا ۳۳۰ و ۶۵۰ قانون آيين دادرسي كيفري و مواد ۲۳۲ تا ۲۴۷ قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور مدني در خصوص چگونگي احضار، اخذ اظهارات شهود و جلوگيري از تباني و مواضعه آنها با طرفين پرونده نسبت به انجام امور ذيل اقدام نماييد:
۱- مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه حداكثر ظرف دو ماه ترتيبي اتخاذ نمايد كه امكان ثبت مشخصات گواهان در سامانه مديريت پرونده قضايي (سمپ) امكان‌پذير باشد.
۲- قضات دادگاه‌ها و دادسراها نسبت به احراز هويت شهود تعرفه شده و درج مشخصات گواهان در سامانه مذكور و استخراج سابقه آنان اقدام نمايند.
۳- در صورت كشف شهادت كذب و تباني در اثناي تحقيقات يا رسيدگي، فورا مراتب صورت مجلس و جهت تعقيب كيفري مرتكبين اقدام لازم معمول گردد.
۴- مركز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاييه ضمن مراقبت مستمر در اين خصوص، نسبت به شناسايي و معرفي اشخاصي كه در اطراف واحدهاي قضايي به صورت حرفه‌اي حضور داشته و در قبال اخذ مال يا امتياز، مبادرت به اداي شهادت كذب در مراجع قضايي مي‌كنند، اقدام مقتصي را مبذول نمايد.» نظارت بر حسن اجراي اين بخشنامه به عهده روساي كل دادگستري‌هاي استان‌ها است.