۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بازار » قزوین
  • شناسه : 26834
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۳۱
  • ارسال توسط :
با نظارت هوشمند ثبات به بازار مرغ قزوین بازخواهد گشت
با نظارت هوشمند ثبات به بازار مرغ قزوین بازخواهد گشت

با نظارت هوشمند ثبات به بازار مرغ قزوین بازخواهد گشت

نظارت هوشمند می‌تواند دخالت نیروی انسانی را کاهش دهد.

وقایع خبری / محمد قاسمی ، دادستان مرکز استان قزوین با توجه به ورود دادستانی به موضوع شبکۀ توزیع مرغ در قزوین در راستای احیاء حقوق عامه، گفت: مشکل مرغ در استان از مقابل کشتارگاه تا مرحلۀ فروشگاه‌ها و رسیدن به دست مصرف کننده است، در واقع در پروسۀ تولید تا کشتار در استان قزوین مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی در فرآیند توزیع از کشتارگاه تا محل عرضه است.
وی با اشاره به اینکه در فرآیند تولید اعم از جوجه‌ریزی و کشتار شاهد حجم بالایی از تولید گوشت مرغ در استان هستیم، عنوان کرد: حجم کشتار مرغ در استان زیاد است و روزانه حدود ۱۰۰ تن مرغ کشتار می‌شود، لذا نظارت فیزیکی بر این حجم از تولید و توزیع سخت است و با توجه به قیمت گوشت مرغ در استان‌های همجوار مانند البرز و تهران که قیمت در آن‌ها زیاد مهم نیست و موجودی در فروشگاه مهم است، این یک بازار سوداگری ایجاد می‌کند تا دلالان با توجه به نزدیکی قزوین به پایتخت، سعی کنند مرغ را دو ساعته به تهران منتقل کنند، چراکه ما به التفاوت قیمت برای آن‌ها سود سرشاری را ایجاد می‌کند.
این مقام قضایی استان با اشاره به اینکه برای سامان دادن به شبکۀ توزیع از چند ماه قبل یک طرح در استان مطرح شده بود، تصریح کرد: در طرح نظارت هوشمند شبکۀ توزیع قرار است که در کشتارگاه روی مرغ‌ها لیبل و شماره سریال نصب شود و این شماره سریال براساس سامانۀ پست رصد شده و مشخص کند که هر ماشین ویژۀ حمل، چقدر محموله تحویل گرفته، مقصدش کجا بوده و کجا تحویل داده است.
دادستان مرکز استان در ادامه اظهار کرد: با توجه به در اختیار بودن این امکان در سامانۀ هوشمند پست، این طرح قرار است از این هفته اجرایی شود، لذا با اجرایی شدن این طرح، باید این بازار سوداگری را جمع شده دید.
قاسمی همچنین تاکید کرد: نظارت هوشمند می‌تواند دخالت نیروی انسانی را کاهش دهد و در اجرای این طرح لینک این سامانه در اختیار استانداری، سازمان صمت و جهاد کشاورزی هم قرار خواهد گرفت و آن‌ها هم می‌توانند رصد کنند که هر محمولۀ مرغ مقصدش کجا بوده و در کجا تحویل شده، با این وصف دیگر در عمل راننده، دلال و فروشنده نمی‌توانند دخل و تصرف کنند.
وی در ارتباط با توانمندی فروشنده‌های اینترنتی استان برای کمک به شفافیت توزیع مرغ در استان هم اعلام کرد: وقتی بارنامۀ مرغ کد بخورد خیلی راحت‌تر مصرف کننده می‌تواند آن کالا را دریافت کند که این هم در برنامه هست، در واقع وقتی محصول دارای بارکد باشد، فروشگاه‌های اینترنتی خیلی بهتر از فروش فیزیکی عمل می‌کنند.
محمد قاسمی پیرامون تعقیب و تشکیل پرونده برای برخورد با دلالان و اخلالگران بازار مرغ در قزوین هم عنوان کرد: در این باره اکنون در دادسرا یک پرونده تشکیل شده، اما چون حجم تولید مرغ در استان قزوین بسیار زیاد است، این دلال‌ها خیلی پراکنده کار می‌کنند و شناسایی آن‌ها سخت است.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: در کمیتۀ نظارت بر فرآیند عرضه و توزیع مایحتاج عمومی دادستانی نیز، تیمی متشکل از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و کارشناسان ادارات عضو تشکیل شده، تا این امر را به درستی پیگیری شود و قطعاً شناسایی اخلالگران بازار مرغ در استان در دستور کار قرار دارد.