۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 4736
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۰۵
  • ارسال توسط :
باید وضع زندان‌ها را متحول کنیم و تا جایی که می‌توانیم حکم حبس  ندهیم
باید وضع زندان‌ها را متحول کنیم و تا جایی که می‌توانیم حکم حبس  ندهیم

باید وضع زندان‌ها را متحول کنیم و تا جایی که می‌توانیم حکم حبس ندهیم

حکم کارگر معترض با حکم معترض‌ نمای ضد انقلاب فرق دارد

به گزارش ” وقایع خبری ” و به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جمع قضات محاکم دادگستری کل استان تهران، از تلاش همه قضات قدردانی کرد و گفت: حکم متقن شما در دادگاه، زمینه را برای تایید حکم توسط دادگاه عالی و تجدیدنظر فراهم می‌کند و حکم باید چنان در مرحله اول همراه با استدلال و استناد کافی صادر شود که دادگاه تجدیدنظر فقط برای تضمین حقوق مردم اقدام به رسیدگی کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به کثرت ورودی پرونده به محاکم، این موضوع را موجب کاهش دقت نظر در رسیدگی‌ها دانست و ادامه داد: قاضی باید با حوصله و دقت گزارش ضابطان را بخواند و نسبت به نکات برجسته آن حساس باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم تلاش در جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی، حل برخی موضوعات را خارج از دادگستری در این زمینه موثر دانست و افزود: حتما باید تدبیری اندیشیده شود که پرونده وارد دادگستری نشود. اینها ساز و کار قانونی می‌طلبد که در حال دنبال کردن آن هستیم. ساز و کار‌هایی هم وجود دارد که دست قضات است. به عنوان مثال می‌توان در پرونده‌های مربوط به جرایم قابل گذشت، کار را با مصالحه قبل از صدور حکم تمام کرد و از ظرفیت شورای حل اختلاف بهره برد.

رئیس قوه قضاییه، موضوع اکثریت پرونده‌های ورودی به دادگستری را مربوط به توهین، تهدید و سایر مواردی برشمرد که از طریق ارجاع به شورای حل اختلاف قابل حل و فصل است و اظهار کرد: شورای حل اختلاف باید در جایگاه ریش سفیدی وارد عمل شود و انتظار این است که رسیدگی در دادگاه، آخرین راه حل تلقی شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشخیص صحیح موضوع برای صدور حکم و توانایی تفکیک موضوعات تاکید کرد و گفت: بین کسی که امروز حقوقش به خاطر شرایط تولید چند ماه عقب افتاده و فقط اعتراض می‌کند با کسی که بر این حق او سوار می‌شود و امیال ضد انقلابی و ضد امنیتی خود را دنبال می‌کند، فرق وجود دارد و این دو موضوع، دو حکم را می‌طلبد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جرم امنیتی و سیاسی در قانون متفاوتند، ادامه داد: در جرم سیاسی گفته شده هیئت منصفه وجود داشته باشد و بودن این هیئت به قاضی در خوب تشخیص دادن موضوع کمک می‌کند. این موضوع در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه سخن کارشناس، وکیل، ضابط و … را باید شنید اما تصمیم‌گیری نهایی با قاضی است، عزت قاضی را موجب نفوذناپذیری قاضی دانست و خاطرنشان کرد: قاضی شجاع، عزیز و توانا افتخار دستگاه قضایی و کشور است و حتما باید به دادگستری و جامعه معرفی شود و ما این موضوع را در برنامه داریم که قضات باکفایت، شجاع و نفوذناپذیر را به مردم معرفی کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: مجموعه قضایی وقتی با چند شخص نادرست به خاطر نادرستی آنها برخورد می‌کند، نشانه ضعف نیست بله این نقطه قوت دستگاه قضایی است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مدعی سلامت دستگاه قضایی، همکاران ما هستند که نمی‌خواهند اجازه دهند این تلاش شبانه‌روزی قضات که خود را از بسیاری از مواهب بطور اختیاری محروم کرده‌اند تا شانشان خدشه نبیند و تیغشان برّان و قلمشان روان باشد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر لزوم بازدیدهای دوره‌ای قضات از زندان، تصریح کرد: باید وضع زندان‌ها را متحول کنیم و تا جایی که می‌توانیم حکم حبس ندهیم. آمار کسانی را که به مدت یک، دو، چهار و ۲۴ ساعت به زندان رفته‌اند، از کل کشور گرفته‌ام که عدد قابل توجهی است. یک ساعت زندان، یک ساعت است و باید در مورد کسانی که امکان آن وجود دارد، همچنین بانوان و نوجوانان در رابطه با صدور احکام دقت شود. این موضوع در مورد سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار، ناامن‌کنندگان فضای مجازی، متجاسرین به قانون، قاچاقچیان مواد مخدر و … متفاوت است.


رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع اجرای احکام مدنی و کیفری خاطرنشان کرد: اثر حکم در اجرای آن نمایان می‌شود و اگر حکمی اجرا نشود، گویی حکمی صادر نشده است.

آیت الله رئیسی درباره حقوق و مسائل رفاهی قضات و کارکنان دستگاه قضایی گفت: تامین حقوق همکاران، قضات و کارکنان با این وصف که بی‌دغدغه زندگی کنند و معیشتشان تامین شود، از وظایف جدی ما و خزانه کشور است. در مقطعی در دوره آیت‌الله شاهرودی زمینه ارتقای بودجه‌ای فراهم شد اما در حال حاضر شرایط بودجه‌ای خاصی در کشور حاکم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم تلاش جهادی و انقلابی قضات و کارکنان اظهار کرد: ما معتقدیم کیفیت نباید فدای کمیت شود اما از عدد هم نمی‌شود گذشت. عدد تمام قضیه نیست اما یک شاخص است و یکی از نشانه‌های کار و تلاش به شمار می‌آید اما باید نشانه‌های دیگر در کنار عدد برای افزایش بهره وری مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی همه اجزا در تحول دستگاه قضایی، بار دیگر از همه قضات و حاضران در جلسه قدردانی کرد و گفت: بنده سال‌ها در قوه قضاییه بوده‌ام اما این موضوع من را بی‌نیاز از این نمی‌کند که سخنان شما را نشنوم و به مجتمع‌ها سرکشی نکنم؛ لذا برنامه جدی بنده این است که علاوه بر مدیران با بدنه دستگاه قضایی در تماس باشم. شنیدن سخنان همکاران در بدنه دستگاه قضایی و اطلاع از دیدگاه‌های آن‌ها را برای دستگاه قضایی ضروری و مفید می‌دانم و این جلسه نیز به همین منظور برگزار شد. ان‌شاءالله این جلسات به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.