۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دولت » رسانه ها
  • شناسه : 5015
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
  • ارسال توسط :
باید صدای صنفی مطبوعات صدایی رسا باشد،
باید صدای صنفی مطبوعات صدایی رسا باشد،

باید صدای صنفی مطبوعات صدایی رسا باشد،

دولت دست یاری به سوی رسانه ها و مطبوعات کشور دراز می کند تا عملکرد دولت را به اطلاع افکار عمومی برسانند.

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه های کشور اظهار داشت: برای مشارکت حداکثری در انتخابات باید همه گروه ها و گرایش های سیاسی احساس کنند که در سرنوشت کشور حضور دارند و سهیم هستند و این موضوع بستگی به این دارد که مسئولین چه نگاه و برخوردی از خود نشان خواهند داد.

وی افزود: اگر با نگاه بسته و محدود برای انتخابات و افراد تصمیم گیری کنیم ممکن است مردم نیز بگویند حالا که خودتان انتخاب و تصمیم گیری می کنید خودتان نیز پای صندوق ها حاضر شوید و رأی بدهید.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در انتخابات همه مردم باید احساس کنند که نامزد مورد نظرشان حضور دارد، خاطرنشان کرد: در این صورت همه پای صندوق های رأی خواهند آمد و مشارکت حداکثری شکل خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برای جلب مشارکت مردم، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که حتی اگر نظام را قبول ندارید به خاطر ایران در انتخابات شرکت کنید و این جمله در حقیقت شاهکار مقام معظم رهبری بود و همه آحاد جامعه را پای صندوق های رأی آورد.

جهانگیری با بیان اینکه در انتخابات پیش رو نیز به چنین مشارکتی از سوی همه اقشار و آحاد جامعه نیازمند هستیم تصریح کرد: باید با سعه صدر و سینه فراخ با مسائل کشور برخورد کنیم و انتخابات پیش رو باید به معنای واقعی انتخاباتی قانونمند و رقابتی باشد و اگر این موضوع محقق شود در حقیقت به معنای شکست و یأس آمریکا خواهد بود.

جهانگیری همچنین با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهور درباره انتخابات خاطرنشان کرد: نباید عده ای سخنان رئیس جمهور را نادرست تعبیر کنند چرا که سخنان ایشان به معنای حذف هیچیک از نهادها و ایجاد شبهه در قانون اساسی نبوده است بلکه مقصود رئیس جمهور این بود که در انتخابات پیش رو به مشارکت گسترده ای نیاز داریم که ملت ایران پیروز آن باشد و برای تحقق این امر باید فضا را باز کرده و سخت نگیریم و اجازه دهیم که همه کسانی که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند در انتخابات حضور داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان مسائل منطقه و اتفاقات یمن، عربستان، عراق و سوریه، به حمله ارتش ترکیه به بخش هایی از کشور سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: ممکن است که دولت ترکیه دغدغه هایی در خصوص امنیت خود در مرزهای کشورش داشته باشد اما راه حل این موضوع به هیچ وجه جنگ نیست. هیچ مشکلی تاکنون با جنگ حل نشده و راه حل مسائل فقط گفتگو و مذاکره است.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه رسانه و مطبوعات از جایگاه بسیار مهم و ویژه ای در همه جوامع برخوردار هستند گفت: مطبوعات و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در شکل گیری افکار عمومی جامعه دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش پراهمیت رسانه ها در سیاستگذاری مسئولین، روند اجرای سیاست ها و پذیرش سیاست ها از سوی جامعه گفت: رسانه ها با نقد سیاست ها می توانند به مسئولین در سیاستگذاری صحیح تر کمک کنند و نقد از مهمترین سرمایه هایی است که بدون هزینه در اختیار مسئولین قرار دارد.

جهانگیری ادامه داد: اگرچه ممکن است بطور طبیعی برخی انتقادهای تند باعث آزردگی شود اما باید قدر نقد را بدانیم. البته نقد باید منصفانه باشد حتی اگر تند هم باشد به عنوان سرمایه ای بزرگ می تواند به مسئولین کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: رسانه ها نقش تعیین کننده ای در پذیرش سیاست ها از سوی افکار عمومی دارند و اینکه افکار عمومی تا چه مقدار با اجرای سیاست ها همراهی داشته باشند تا حد زیادی به نقش رسانه ها وابسته است.

جهانگیری ادامه داد: امروز شبکه های گسترده رسانه ای در سطح جهانی شکل گرفته تا در سیاست حکومت ها و دولت ها تغییر ایجاد کند. این رسانه ها گاهی معادلاتی را ایجاد می کنند که سیاستگذاران را به سمت موضوعات مورد نظر خودشان سوق دهند .

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه رسانه های شجاع منافع ملت برایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: دولت به صورت جدی از همه رسانه های کشور حمایت می کند. البته خواست دولت از رسانه ها این نیست که بلندگوی تبلیغاتی دستگاه اجرایی کشور باشند بلکه از آنها می خواهد که به دنبال ترویج اخلاق و انصاف باشند .

جهانگیری با تأکید بر اینکه جامعه در شرایط حساس کنونی به شدت نیازمند همگرایی، انسجام و همبستگی است، گفت: اگر بخواهیم وحدت ملی، انسجام و سرمایه اجتماعی افزایش پیدا کند این مهم جز از طریق ترویج اخلاق و انصاف میسر نخواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه رسانه ها در بسیاری از بخش ها می توانند به برنامه ها و سیاست های دولت کمک کنند افزود: در مقطع فعلی که مبارزه با فساد یکی از نیازهای اصلی کشور است، آزادی رسانه ها می تواند زمینه ساز از بین بردن و حتی پیشگیری از بروز فساد باشد و لازمه آن این است که رسانه ها بتوانند بدون لکنت زبان فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه باید از کسانی که مفاسد اقتصادی را افشا می کنند حمایت کرد، خاطرنشان کرد: در یکی از جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی این موضوع را مطرح کردم که لازم است سازوکاری فراهم شود که مردم در زمان مراجعه به ادارات، اگر مدیری مطالبه غیرقانونی از آنها داشت بتوانند این موضوع را اطلاع رسانی کنند.

جهانگیری افزود: به دلیل آنکه دولت نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد، فساد زیادتر رخ می دهد و رابطه فساد اقتصادی و می توان گفت رابطه مستقیمی میان فساد و اقتصاد دولتی وجود دارد؛ هرچه نقش دولت در اقتصاد پررنگ تر باشد فساد نیز بیشتر خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اصلاح ساختارها و حذف گلوگاه های فساد گفت: باید همه زمینه ها و گلوگاه های شکل گیری فساد را حذف کنیم و نظارت جدی بر روندها داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اینکه باید از محدودیت، تعطیلی و زیان ده شدن رسانه ها و مطبوعات نگران بود، گفت: هیچ فعالیت و بنگاه زیان دهی امکان ادامه حیات ندارد و همانطور که نمی توان یک بنگاه اقتصادی زیان ده را تا ابد با پمپاژ پول حفظ کرد، امکان ادامه فعالیت مطبوعات زیان ده نیز میسر نخواهد بود.بنابراین باید راهکارهایی پیدا کنیم تا مطبوعات از حالت زیان دهی خارج شوند.

جهانگیری با یادآوری اینکه امروز کشور در شرایط خاص اقتصادی قرار دارد گفت: گاهی القائاتی از خارج کشور در زیر سوال بردن توانمندی نظام و دولت در حل مشکلات مردم و جامعه صورت می گیرد و تلاش می شود جامعه باور کند که نظام ناکارآمد است و قادر نیست مسائل را حل و فصل کند؛ متاسفانه در کنار القائات خارجی عده ای از مخالفین دولت در داخل کشور نیز با انگیزه سیاسی تلاش می کنند تا به این روند دامن بزنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: وقتی این القائات و فضای رسانه ای در جامعه پررنگ می شود ممکن است مسئولین هم از سخن گفتن درباره توانمندی های کشور پرهیز کنند.

جهانگیری گفت: امروز در جمع اعضای خانه مطبوعات و رسانه های کشور اعلام می کنم که کارنامه دولت جمهوری اسلامی ایران در دوره تدبیر و امید چه در مقایسه با دولت های قبل و چه در مقایسه با کشورهای مشابه با سرافرازی و افتخار قابل دفاع است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در هر یک از بخش های اقتصادی که دست بگذاریم کارنامه این دوره با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست. در سال ۸۴ که دولت اصلاحات به پایان رسید میزان برداشت گاز ایران از پارس جنوبی با قطر برابر بود و در سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید کار را تحویل گرفت، میزان برداشت قطر از میدان مشترک گازی دو برابر ایران بود و این یعنی چند ده میلیارد دلار از پول ملت ایران در جیب آنها رفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز پس از گذشت شش سال از دولت تدبیر و امید میزان برداشت ایران از قطر پیشی گرفته گفت: امروز به نقطه ای رسیده ایم که برداشت ما از میدان مشترک گازی با قطر ۵۶۰ میلیون مترمکعب است که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

جهانگیری ادامه داد: در میادین نفتی غرب کارون نیز که عمدتاً با کشور عراق مشترک هستیم، میزان برداشت ما در سال ۹۲، ۷۰ هزار بشکه در روز بود که امروز به ۳۵۰ هزار بشکه رسیده و در بخش صادرات گاز و ایجاد خط لوله نیز دستاوردهای بزرگی حاصل شده است و این در حالیست که از ۶ سال عمر دولت تدبیر و امید ، بیش از ۴ سال را تحت تحریم بوده ایم و منابع خارجی برای کشور وجود نداشته و آنچه توانسته این دستاوردها را حاصل کند تدبیر، دانش و تجربه مدیران کشور بوده است.

وی افزود: تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت تدبیر و امید ۱۴ هزار روستا بود و امروز ۳۰ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار هستند که یعنی در طول ۶ سال دولت تدبیر و امید بیش از کل دوران پس از انقلاب اسلامی گازرسانی به روستاها انجام شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش آب و خاک نیز در سال های اخیر اتفاقات بزرگ و نادری رخ داده است افزود: در یکی از جلسات در حضور مقام معظم رهبری، مجوزی از ایشان دریافت کردیم و ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای یک دوره ۴ ساله برداشت شد تا سدها و تونل های انتقال آبی که از ابتدای انقلاب شروع به احداث شده بود تکمیل کنیم و برنامه های آبرسانی را به مورد اجرا بگذاریم و اتفاقات بزرگی در طول این مدت در بخش آب و خاک رخ داد که در طول ۴۰ سال گذشته کم سابقه است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دوره دولت تدبیر و امید تنها دوره ای است که توانستیم هواپیمای نو به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه شد و در بخش خودکفایی، تولید و صادرات محصولات کشاورزی نیز دستاوردهای مهمی به ثبت رسید، افزود: کارنامه این دولت قابل دفاع، درخشان و افتخارآفرین است اما متاسفانه برخی القائات منفی و فضای رسانه ای باعث شده که روحیه مدیران دولت به جایی برسد که حتی نتوانند از عملکرد خود دفاع کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت دست یاری به سوی رسانه ها و مطبوعات کشور دراز می کند تا دستاوردها و عملکرد دولت را به اطلاع مردم و افکار عمومی برسانند.

جهانگیری افزود: آمریکا تصور می کرد با جنگ رسانه ای و اقتصادی می تواند کشور را در سال ۹۷ زمین گیر کند گفت: آنها تصور می کردند که جمهوری اسلامی نمی تواند جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را برگزار کند اما امروز همه شاخص های اقتصادی کشور رو به بهبود هستند البته می دانیم شرایط زندگی و معیشتی مردم سخت است که باید برای حل این موضوع راهکارهایی پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از اقتصاد و مدیریت کشور شجاعانه دفاع کنیم، اظهار داشت: اقتصاد کشور امروز قادر است شغل ایجاد کند، به سمت کنترل تورم حرکت کند، سرمایه گذاری جذب کند و بورس نیز به عنوان یکی از شاخص های مهم اقتصاد روند مثبتی را در پیش دارد.

جهانگیری در ادامه با تأکید بر اینکه باید برای حل مسائل روزنامه نگاران و رفع دغدغه مطبوعات و رسانه های کشور راهکارهای روشن تدوین کنیم ،گفت: بودجه دولت به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی با مشکل مواجه است با این وجود دولت مصمم است برای جبران کسری بودجه به سمت منابع بانک مرکزی نرود تا پایه پولی افزایش پیدا نکند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته پرداخت حقوق کارکنان در اولویت برنامه های دولت است و ممکن است در شرایط سخت ناچار شویم تصمیماتی اتخاذ کند اما همه تلاش این است که به سمت استقراض از بانک مرکزی نرویم.

جهانگیری خطاب به جامعه مطبوعات و رسانه های کشور گفت: باید صدای صنفی مطبوعات صدایی رسا باشد، به موافقت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد سازمان نظام رسانه اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی این موضوع مطرح شد برخی انجمن ها و تشکل ها مخالفت کردند به همین دلیل این کار متوقف شد چرا که دولت می خواهد این اقدام با هدف خدمت به مطبوعات و رسانه های کشور باشد.

وی با اشاره به درخواست مدیران مسئول مطبوعات از دولت برای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور کاغذ مورد نیاز جراید،‌ گفت: دولت به این درخواست احترام گذاشت و همانند سایر کالاهای اساسی این ارز تامین شد اما شاهد هستیم که گاهی در همین روزنامه ها به دولت حمله می شود که چرا ارز ۴۲۰۰ تومانی که در برخی موارد زمینه ساز فساد شده حذف نمی شود. دولت نمی تواند نسبت به نیازهای اصلی مردم به کالاهای اساسی و دارو و نگرانی های آنها در این رابطه بی تفاوت باشد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: انجمن ها و تشکل های مطبوعات و رسانه های کشور در این زمینه با یکدیگر به اتفاق نظر برسند تا دولت بتواند تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با تقدیر از نقش دکتر جهانگیری در تأمین کاغذ مورد نیاز مطبوعات گفت: تنها راه توسعه فعالیت مطبوعات و رسانه ها، ایجاد تشکل های رسانه ای است و دولت نیز حمایت های لازم را در این زمینه انجام می دهد.