۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » رفاه » شهرنشینی و شهروندی » محیط زیست » نظام سلامت
  • شناسه : 3630
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
باید زمینه مشارکت مردم را برای کاهش خسارت بحران‌ها افزایش دهیم
باید زمینه مشارکت مردم را برای کاهش خسارت بحران‌ها افزایش دهیم

باید زمینه مشارکت مردم را برای کاهش خسارت بحران‌ها افزایش دهیم

با مسؤولانی که در مواقع بحرانی کوتاهی کنند قاطعانه با آنان برخورد می‌شود.

نجار ، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران در همایش ملی و تخصصی  مدیریت سیلاب که در محل استانداری قزوین و با حضور مدیران کل بحران استانداری های سراسر کشور برگزار شد ، گفت: مردم در مدیریت بحران اساس کار هستند و باید زمینه مشارکت مردم را برای کاهش خسارت بحران‌ها افزایش دهیم.

او همچنین با تاکید بر حضور مدیران در مواقع بحرانی افزود: با مسؤولانی که در مواقع بحرانی کوتاهی کنند قاطعانه با آنان برخورد می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت : ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که برای پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی، چون سیل توسط آن‌ها نیازمند ساماندهی هستند.

نجار افزود: البته ساماندهی این مقدار رودخانه که مشکلات مربوط به حوزه مدیریت بحران آن‌ها از ۵۰۰ سال گذشته تاکنون ایجاد شده اند، در یک دوره کوتاه مدت مدیریتی امکان پذیر نیست و در این خصوص باید با برنامه و اولویت جلو برویم.

او با اشاره به مطالعه ۲۵ ساله رودخانه‌ها به لحاظ مدیریت بحران، افزود: در بروز سیل اخیر که در چرخش یک دوره ۵۰۰ ساله روی داد متاسفانه عدم لایروبی رود‌ها مشهود بود.

نجار با بیان این که قانون دائمی مدیریت بحران کشور از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و بالاخره پس از ۵۰ ماه طرح از آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و رئیس جمهوری نیز در شهریور ماه آن را ابلاغ کرد، افزود: باید از ظرفیت‌های این قانون برای کاهش اثرات بلایای طبیعی به شکل مناسبی بهره‌مند شویم. این قانون می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مشکلات و کمبود‌های حوزه مدیریت بحران باشد.

او جایگاه مدیریت بحران برای حل مشکلات مربوط به حوادث طبیعی اساسی و برجسته دانست و اظهار داشت: در فروردین ماه امسال دیدیم که بیشتر کشور درگیر بحران سیلاب شده بود تاجایی که علاوه بر مدیریت بحران بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور را نیز درگیر خود کرده بود.

این مسئول با اشاره به هماهنگی خوب و بالا بین مدیریت بحران و دستگاه‌های خدمات رسان، اضافه کرد: با وجود حجم بالای سیلاب فروردین ماه امسال و گستردگی آن، با اعزام ۱۲۰ تیم از وزارت کشور توانستیم ظرف ۴۸ ساعت بیش از ۸۰ درصد انشعابات برق و آب را متصل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند و در حوادث غیرمترقبه منجر به خسارات جانی و مالی می‌شوند، افزود: در همین رابطه نباید از مسئولیت‌های نظام مهندسی و وضعیت کیفی مصالح به سادگی عبور کرد که در همین سیل اخیر شاهد این موارد بودیم. باید توجه داشت که غفلت یک مهندس و کارگر ساختمان و عدم کیفیت مصالح ساختمانی می‌تواند منجر به یک فاجعه شود.

نجار در ادامه تعداد جان باختگان سیل اخیر را ۷۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۱ نفر از حادثه دیدگان مربوط به شهر شیراز بودند که علت اصلی بروز این حادثه تبدیل رودخانه به جاده در ۳۰ سال قبل بود و ۵۵ درصد مقصر این حادثه نیز شهرداری این شهر شناخته شد . در گمیشان نیز ۶ نفر بر اثر وازگونی قایق جان خود را از دست دادند.

نجار گفت: برآورد‌ها خسارت‌های سیلاب اخیر درست نبوده اند و با وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی دولت میزان براورد‌های خسارت‌های اعلام شده توسط استان‌های حادثه دیده باید دقیق‌تر و واضح‌تر اعلام می‌شد.

رییس سازمان مدیریت بحران همچنین با اشاره به حادثه سیل شیراز در بهار امسال و جان باختن ۲۱ نفر از هموطنان گفت: در برررسی‌های انجام شده شهرداری شیراز ٥٥ درصد مقصر شناخته شد.