۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده » قزوین
  • شناسه : 34818
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
  • ارسال توسط :
باید با کاشت درخت میزان آلودگی ها کاهش یابد
باید با کاشت درخت میزان آلودگی ها کاهش یابد

باید با کاشت درخت میزان آلودگی ها کاهش یابد

امسال 96 فقره چوب قاچاق به حجم 770 مترمکعب کشف شد .

به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری مهندس محسن قاسم زاده در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین مهمترین اقدامات یک سال اخیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین را تشریح کرد.

مهندس قاسم زاده ضمن تقدیر از زحمات خبرنگاران در طول یکسال گذشته با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ؛ با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور گفت: بر اساس گزارش مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی، ایران در ردیف ۱۰ کشور تولیدکننده CO2 محسوب می شود و در تثبیت کربن در رده چهل و دوم جهان است و لذا باید با کاشت درخت در این طرح میزان آلودگی ها کاهش یابد.

وی بیان کرد: کشورها متعهد شده اند تا سال ۲۰۵۰ یک تریلیون اصله درخت بکارند که سهم عربستان ۵۰ میلیارد درخت و سهم ایران یک میلیارد اصله درخت است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین افزود: سهم استان قزوین در این طرح ملی حدود ۱۰ میلیون اصله نهال است که سالانه بایستی دو میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در مناطق مختلف استان غرس شود.

وی اظهارداشت: در سطح کشور ۱۲۶ نهالستان این نیاز را تامین خواهند کرد و در استان قزوین نیز نهالستان سبحان به مساحت ۱۴ هکتار و سطح مفید ۱۰ هکتار در جاده قزوین به تاکستان این نهال را تامین می کند.

این مقام مسوول در خصوص حوادث آتش سوزی در مراتع نیز به خبرنگاران رسانه ها گفت: امسال ۱۴ فقره حریق به مساحت ۲۶ هکتار در مراتع رخ داد که مهار کردیم و با اقدام بموقع و فعالیتهای پیشگیرانه و همکاری مردم و شوراها و دهیاری ها کمترین تعداد حریق در مراتع را داشتیم.

مهندس قاسم زاده در خصوص ممیزی مرتع نیز گفت: در سال جاری۳۱ فقره مجوز چرا در سطح ۱۰ هزار و ۲۴۳ هکتار از مراتع برای ۳۸۱ بهره بردار با ۵ هزار و ۲۱۶ راس دام مجاز اجرا شده که شاهد افزایش ۸۰۰ درصدی در این زمینه هستیم.

وی در بخش دیگری از گزارش خود درباره رفع تداخلات ماده ۵۴ گفت : در اجرای رفع تداخلات ماده ۵۴ رفع موانع تولید بیش از ۱۱۹۳ فقره از پلاک ها مشمول این طرح هستند که تاکنون ۵۱۱ پلاک رفع تداخل شده است.

این مقام مسوول بیان کرد: تعداد ۱۵ پلاک در استان مشکلات خاص خود را دارد که تلاش می کنیم تا پایان سال آینده همه پلاک ها رفع تداخل شود.

قاسم زاده بیان کرد: در راستای ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بیش از ۸۸٫۵ هکتار زمین در ۱۱ روستا از جمله زرین خانی، نیکویه، کرکین، حاجی عرب، وندر، ساج، شهرستانک، آب باریک، کهنه آب باریک، رستم آبادو خان آباد واگذار شده است.

وی تصریح کرد: ۳۷۷ مورد درخواست اراضی ملی داریم که۳۲۹ هکتار برای طرح های غیر کشاورزی و بقیه برای طرح های کشاورزی و زیتون کاری است.

این مسئول گفت: ۲۶ فقره استعلام معدنی به مساحت ۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار بررسی شده و با ۲۹ فقره آن به مساحت ۱۱۰۰ هکتار موافقت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآورشد: در اجرای احکام قضایی و خلع ید تعداد ۱۰۱ فقره به مساحت ۳۳۳ هکتار انجام شده و در اعمال ماده ۵۹ قانون حفاظت و بهره برداری تعداد ۵۲ فقره به مساحت ۴۰۲ هکتار و تبصره یک ذیل ماده پنجاه و پنج نیز ۲۵ فقره به مساحت ۱۸٫۵۸ هکتار انجام شده و توانسته ایم بیش از ۷۵۳ هکتار از اراضی را به بیت المال بازگردانیم.

وی در خصوص کشفیات چوب قاچاق هم گفت: امسال ۹۶ فقره چوب قاچاق به حجم ۷۷۰ مترمکعب کشف شد و ۷ فقره کشف ذغال هم به میزان ۶۱۹۰ کیلوگرم از دیگر اقدامات حفاظتی است.

قاسم زاده اضافه کرد: همچنین سیستم چرایی و قرق در ۵ هزار هکتار مساحت از مراتع اجرا شده و بادشکن زنده در سطح ۳۰ کیلومتر از شهرستان بویین زهرا به اتمام رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین توسعه زراعت چوب در استان را از دیگر برنامه های توسعه ای دانست و یادآورشد: تعهد این اداره برای توسعه زراعت چوب حدود ۱۵۰ هکتار بود که تاکنون کاشت نهال صنوبر  در سطح ۲۰۴ هکتار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین درپایان گفت: هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه با اجرای برنامه های متنوع برگزار می شود و امسال خوشبختانه آقای مسعود جمشیدی از همکاران خدوم این اداره کل به عنوان یکی از جنگل بانان کشوری انتخاب شده که مورد تجلیل خواهد گرفت .