۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری اطلاعات » فناوری های نوین
  • شناسه : 22408
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
  • ارسال توسط :
بالاخره کلاب‌هاوس فیلتر است؟
بالاخره کلاب‌هاوس فیلتر است؟

بالاخره کلاب‌هاوس فیلتر است؟

کسی نباید از آگاه‌شدن مردم واهمه داشته باشد.

کلاب‌هاوس یک اپلیکیشن چت صوتی است که این روزها در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و مانند هر اپلیکیشن خارجی دیگری، شایعاتی مبنی‌ بر مسدودشدن آن به گوش می‌رسد. اواسط فروردین‌، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، درباره اینکه آیا فیلتر «کلاب‌هاوس» در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفته بود: هنوز راجع به این مسئله تصمیم‌گیری نشده است. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به سؤالی درباره کلاب‌هاوس و احتمال فیلتر آن گفت: اینکه فضای مجازی، مجادلات و فحاشی را به گفت‌وگو و تعامل اجتماعی سوق داده، امیدبخش است. باید از ایجاد فضای گفت‌وگو استقبال کرد. گفت‌وگوهای صوتی یک نوآوری جدید در فضای مجازی دنیاست و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلتفرم‌های ایرانی هم استقبال و حمایت می‌کنیم. پس از آن و هنگام یکی از گفت‌وگوهایی که در کلاب‌هاوس در جریان بود،‌ این اپلیکیشن دچار اختلال شد و این‌گونه شد که کاربران باز هم شائبه فیلترینگ آن را مطرح کردند؛ اما آذری‌جهرمی در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح‌شدن گمانه فیلترشدن کلاب‌هاوس، گفت: کلاب‌هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد. به نظر می‌رسد ماجرای فیلتربودن بیشتر یک فرافکنی است؛ «فیلترکردن» قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح‌کردن «فیلترشدن کلاب‌هاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد. با وجود این، این اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه 
۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را برطرف کنند. حتی علی ربیعی، ‌سخنگوی دولت، درباره اظهارنظرهای ضدو‌نقیض درخصوص بسته‌شدن شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس و نظر دولت در این زمینه تصریح کرد: کسی نباید از آگاه‌شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده‌اند. دیدگاه دولت مبنی بر بازبودن این شبکه اجتماعی است. باید مطابق قانون از اختلال‌کنندگان شکایت و از اهرم‌های قانونی موجود هم برای پاسخ‌گویی متخلفان و هم برای حفظ فضای ایجادشده و بازشده استفاده شود.

با وجود این، به نظر می‌رسد اختلالات کلاب‌هاوس ادامه دارد. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، یکشنبه ۲۹ فروردین، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: پس از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیئت وزیران پس از دستور صریح رئیس‌جمهور، ضمن تأکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف‌برشمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، جرائم سنگینی برای این‌گونه تخلفات تصویب کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این پیشنهاد به پیوست گفته که برای برداشته‌شدن این اختلال از سمت اپراتورها، سه اقدام انجام شده است. در گام اول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است با جمع‌آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت‌، اختلال یا انسداد را به اپراتورها اعلام کند و همچنین جزئیات این اختلال نیز باید روی سایت این سازمان اطلاع‌رسانی شود. در گام دوم، در صورتی که ظرف ۲۴ ساعت زمان اعلام‌شده نسبت به رفع این محدودیت‌ها از سمت اپراتورها، آنها اقدامی برای رفع آن نکنند، رگولاتوری موظف خواهد بود تا زمان رفع تخلفات روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان اپراتورهای متخلف را جریمه کند. در صورتی که پس از دو هفته از نامه سازمان به اپراتورها، اختلال باز هم مرتفع نشود برای اپراتور متخلف دو سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد.