۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » ورزش » ورزش ایران
  • شناسه : 30817
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
  • ارسال توسط :
باخت تيم ملي آبروريزي است؟
باخت تيم ملي آبروريزي است؟

باخت تيم ملي آبروريزي است؟

منتقدين اسكوچيچ قلم‌ها را تيز كرده بودند تا از نخستين باخت تيم ملي در يك بازي دوستانه به اين نتيجه برسند بايد سرمربي تيم ملي عوض شود

سامان سعادت

منتقدين اسكوچيچ قلم‌ها را تيز كرده بودند تا از نخستين باخت تيم ملي در يك بازي دوستانه به اين نتيجه برسند بايد سرمربي تيم ملي عوض شود وگرنه در جام جهاني كيسه گل مي‌شويم. اسم رمزشان هم «آبروريزي ملي» است. آنها استدلال مي‌كنند همه‌چيز در فدراسيون و وزارت ورزش مهيا بوده و تنها با تغيير سرمربي تيم ملي اوضاع گل‌ و بلبل مي‌شود. حواس‌شان هم نيست بايد در جاهاي ديگري دنبال آبروريزي‌هاي ملي باشند نه فوتبال. فوتبال كه در نهايت يك طرفش برد است و يك طرفش باخت. 

شكست مقابل تيم تقريبا دوم الجزاير نتيجه‌اي برازنده فوتبال ايران نيست. بحثي در اين مساله وجود ندارد. ملي‌پوشان فوتبال كشورمان در دفاع بسيار پراشتباه ظاهر شدند. هر دو گل الجزاير روي سوتي مستقيم مدافعين به ثمر رسيد. يكي روي پاس رو به عقب اشتباه و ديگري روي دفع توپ نامطمئن. غير از اين در بسياري از دقايق بازي خط دفاع و دروازه‌بان پراشتباه ظاهر شدند. در خط مياني بازيكنان نتوانستند كنترل جريان را به دست بگيرند و در خط حمله فشار چنداني روي دروازه الجزاير ايجاد نشد. اينها مواردي است كه بايد مورد بررسي قرار بگيرد. اصلا بازي تداركاتي مي‌گذارند كه همين چيزها مشخص شود. 
برخي از انتخاب‌هاي اسكوچيچ هم با انتقاد روبه‌روست. اصرار اين مربي كروات براي بازي دادن به اميد نورافكن در مركز خط دفاعي سوال‌برانگيز است. به نتيجه نرسيدن در مورد كجا و چه زمان بازي دادن به احسان حاج‌صفي هم به همين شكل. همچنين مشخص نبودن دلايل تعويض‌هاي سرمربي در اواسط كار. اين براي كساني كه ۸ سال سبك سرمربيگري كي‌روش را نگاه كردند تعجيب برانگيز است. كي‌روش به اين شكل بود كه تحت هر شرايطي و جلوي هر تيمي با يك سبك دفاعي خاص بازي مي‌كرد؛ خواه آن تيم انگليس بود خواه تيم محلات سيرالئون. همه مي‌دانستند چرا فلان بازيكن را در زمين مي‌گذارد و چرا تعويض مي‌كند و در طول جريان مسابقه از بچه‌ها چه مي‌خواهد. اسكوچيچ در عوض تصميماتش را بازي به بازي و براساس اتفاقات داخل زمين مي‌گيرد و اين مي‌تواند براي بيننده گيج‌كننده باشد. 
وضعيت تيم ملي در آستانه جام جهاني بد است و اين مساله‌اي نيست كه بر كسي پوشيده باشد. در اين شرايط آنچه وضعيت تيم ملي را به اينجا رسانده بايد مورد بررسي قرار بگيرد نه يك باخت در بازي دوستانه. البته بررسي كه نه بايد پذيرفته شود. پذيرفته شود و روندها را عوض كند. از مدت‌ها پيش در همين روزنامه نوشتيم كه اين بدترين آماده‌سازي تيم ملي است. بازيكنان بارها به نحوه تداركات اعتراض كردند. اين اعتراض حتي تا دقايقي قبل از نخستين بازي تيم ملي در مسير آماده‌سازي ادامه پيدا كرد. تصور اينكه بعد از وعده بازي با برزيل و آرژانتين تيم را بردارند دو هفته ببرند به يكي از گرم‌ترين نقاط كره زمين و انتظار داشته باشند برگزاري مداوم تمرينات بيهوده بدون اطمينان از برگزاري بازي دوستانه به آماده‌سازي تيم مي‌انجامد خنده‌دار است. با اين حال همين تصور خنده‌دار در مورد تيم ملي فوتبال ايران به اجرا درآمده و حالا نتايج اوليه‌اش كم‌كم مشخص مي‌شود. 
فدراسيون فوتبال تا همين اواخر درگير جنگ قدرت بوده و بعيد است در ادامه هم به آن انسجامي برسد كه بتواند كمكي به تيم ملي كند. به قول كاربران فضاي مجازي فدراسيون فوتبال آيينه تمام نماي جامعه است و وقتي بوي بهبود از اوضاع پيرامون شنيده نمي‌شود، تيم ملي و فدراسيون هم نمي‌توانند از اين قاعده مستثني باشند. آن‌طور كه مشخص شده كار از دست سرمربي تيم ملي هم خارج است و اگر بزرگ‌ترين سرمربيان جهان هم با اين شرايط روي نيمكت تيم ملي بنشينند با اين پشتيباني نتيجه خاصي حاصل نخواهد شد.
حالا بعد از همه اين داستان‌ها گفته شده حميد سجادي دستور داده تمام امكانات براي تيم ملي مهيا شود. اين البته قولي بود كه خيلي پيش‌تر از اين به ملي‌پوشان داده شده بود. سجادي گفت: «خيال‌تان راحت باشد كه وظيفه وزارت ورزش و جوانان اين است كه به نمايندگي از كل كشور، آنچه منابع موجود ما در كشور است را بسيج ‌كنيم تا شما موفق شويد.» وزير ورزش و جوانان اضافه كرد: «تمام مسائلي كه به همكاران من گفتيد توسط من به آقاي رييس‌جمهور منتقل شده است. در هر صورت ايشان به من تكليف كردند كه خدمت‌تان برسيم و ان‌شاءالله تا جام جهاني بيشتر از گذشته در كنار شما باشيم. من را هم به عنوان خادم ورزش و جوانان يار خودتان بدانيد و مطمئن باشيد مديريت و رفتار ورزشي ما با شما ادامه خواهد داشت، حتما استاندارد و حرفه‌اي و اميدوارم كه قوت قلبي داشته باشيد و بيشتر از گذشته وزارت ورزش و جوانان را كنار خودتان احساس كنيد.»