۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری اطلاعات
  • شناسه : 28890
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
  • ارسال توسط :
ایران در جایگاه ششم ایستاد
ایران در جایگاه ششم ایستاد

ایران در جایگاه ششم ایستاد

معرفی ۲۴ کشور معتاد به تلفن همراه هوشمند

ایران در جایگاه ششم ایستادتحقیقی جدید درباره کشورهایی با بیشترین میزان اعتیاد به تلفن همراه منتشر شده است که ایران در فهرست این کشوره‌ها در رده ششم آن قرار دارد.
به گزارش” وقایع خبری” به نقل از مهر، محققان دانشگاه مک گیل کانادا با استفاده از داده‌های تلفن همراه ۳۴هزار شرکت‌کننده در ۲۴ کشور در بازه ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی این پژوهش را انجام دادند. چین، عربستان‌سعودی و مالزی بیشترین میزان استفاده از تلفن همراه هوشمند را ثبت کرده‌اند. این درحالی است که طبق داده‌های به دست آمده، آلمان و فرانسه پایین‌ترین میزان استفاده از این دستگاه را دارند. در این رده‌بندی ایران در پله ششم، ترکیه رده ۸، انگلیس در رده ۱۶ و امریکا در رده ۱۸ قرار دارند.
در بخشی از این تحقیق آمده است: ما یک تحلیل متا از استفاده چالش‌برانگیز تلفن همراه انجام دادیم و روی جوانان تمرکز کردیم. استفاده چالش‌برانگیز از تلفن همراه بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان افزایش یافت و اکنون پیش‌بینی می‌کنیم این روند همچنان ادامه یابد.
محققان در این پژوهش ۸۱ تحقیق را بررسی کردند که قبلاً براساس «مقیاس اعتیاد به  تلفن همراه»(SAS)، درباره میزان استفاده از تلفن همراه نوجوانان و جوانان انجام شده بود.
SAS پرکاربردترین معیار اعتیاد به گوشی‌های هوشمند است که میزان اختلالات در زندگی روزمره به‌دلیل استفاده از تلفن هوشمند، از دست دادن کنترل و علائم گوشه‌گیری از اجتماع را بررسی می‌کند.
شرکت کنندگان ۱۵ تا ۳۵ ساله بودند. هرچند میانگین سنی آنها ۲۸.۸ سال بود و بیشتر آنها نیز زن (۶۰ درصد) بودند. محققان برای استفاده چالش‌برانگیز از تلفن همراه به هر کشور امتیازی بین ۱۰ تا ۶۰ دادند. چین بیشترین امتیاز (۳۶) را در این فهرست به دست آورده بود.
این درحالی است که امتیاز کانادا نیز در این فهرست بالا بود و این کشور در رده هفتم قرار داشت. به اعتقاد محققان دلیل این امر تمایزهایی میان هنجارهای اجتماعی و توقعات فرهنگی درباره اهمیت برقراری ارتباط منظم با دیگران با استفاده از تلفن‌همراه است.
در کل این تحقیق نشان داد استفاده چالش‌برانگیز از تلفن‌همراه هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است که احتمالاً پیامدهای روانشناختی دربرخواهد داشت.