۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » ورزش » ورزش ایران » ورزش جهان
  • شناسه : 39039
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
  • ارسال توسط :
ايران با طارمي و آزمون به دنبال اولين قهرماني بعد از سال ۱۹۷۶
ايران با طارمي و آزمون به دنبال اولين قهرماني بعد از سال ۱۹۷۶

ايران با طارمي و آزمون به دنبال اولين قهرماني بعد از سال ۱۹۷۶

نگاه رسانه‌هاي اروپايي به جام ملت‌هاي آسيا

جام ملت‌هاي آسيا عصر ديروز با برگزاري ديدار افتتاحيه آغاز شد. نشريه گاردين در گزارشي به اين رقابت‌ها پرداخته و معتقد است ژاپن و كره بيشترين شانس را براي قهرماني دارند و ايران سومين شانس مسابقات است.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، جام ملت‌هاي آسيا، ممكن است بهترين شانسي باشد كه سون هيونگ مين براي كسب يك عنوان بزرگ دارد. او هرگز اين كار را نكرده است. اما اين فقط مربوط به كاپيتان اسپرز نيست. زماني كه كره‌جنوبي آخرين‌بار قهرمان قاره شد، خيلي وقت پيش بود كه در اين راه ويتنام جنوبي و اسراييل را شكست دادند. 
جنگجويان تاگوك در سال ۲۰۱۵ به فينال رسيدند، اما با كمي بدشانسي، به استرالياي آنگه پستكوگلو شكست باختند. سون در سيدني و دوحه گلزني كرد. ديگراني هم هستند كه به او كمك مي‌كنند تا كاري را كه زماني يك بار سنگين براي تيم ملي كره به نظر مي‌رسيد، انجام دهند. يكي از اين بازيكنان هوانگ هي چان است كه با ۱۰ گل بين گلزنان ليگ برتر انگليس به چشم مي‌خورد. همچنين مي‌توان به ستاره‌هايي از بايرن و پاري‌سن‌ژرمن هم اشاره كرد. يورگن كلينزمن كه اوايل سال گذشته به عنوان سرمربي منصوب شد، خوش‌شانس است. او در ماه‌هاي گذشته به خاطر سبك كاري و پروازي بودنش مورد انتقاد قرار گرفت. ولي شرايط هم از نظر نتايج و هم از نظر حضور او در كره بهتر شده است، اما هواداران هنوز در مورد اسطوره آلماني مطمئن نيستند. كلينزمن درخواست كرده براساس نتايجش در جام ملت‌هاي آسيا قضاوت شود. كره قطعا به اندازه كافي براي صعود از گروهي شامل بحرين، مالزي و اردن ستاره دراختيار دارد. سوال اين است كه آيا آنها مي‌توانند در اين تورنمنت ۲۴ تيمي موفق شوند يا خير.
ژاپن يكي از محبوب‌ترين شانس‌هاي كسب پنجمين عنوان قهرماني قاره‌اي است. پس از شكست آلمان و اسپانيا در جام جهاني ۲۰۲۲، آبي‌هاي سامورايي دوباره آلمان را شكست دادند. پيروزي ۴-يك در وولفسبورگ در سپتامبر كه به قيمت اخراج هانسي فليك به عنوان سرمربي Die Mannschaft تمام شد. چنين نتايجي براي تيمي مملو از استعدادهاي اروپايي تعجب‌آور نيست، از‌جمله واتارو اندو، كه اكنون ارزش خود را در ليورپول ثابت كرده است، كائورو ميتوما از برايتون كه البته در حال حاضر مصدوم است اما انتظار مي‌رود براي مراحل حذفي بازگردد، تاكفوسا كوبو از رئال سوسيداد و ديگران. سه برد آخر اين تيم، شكست ۵-صفر سوريه و تايلند و سپس شكست ۶-يك اردن بود. مدت‌هاست كه ناتواني در تبديل بازي كلاس بالا به گل به عنوان نقطه ضعف اصلي ژاپن تلقي مي‌شود، اما ۴۵ گل در ۱۰ بازي اخير نشان مي‌دهد كه اين ديگر مشكلي نيست.
در مورد ستاره‌هايي كه در بالاترين سطح فعاليت مي‌كنند نيز نبايد ايران را ناديده گرفت. مهدي طارمي مهاجم موفقي است كه سال‌ها براي پورتو گلزني كرده است. سپس سردار آزمون از رم و سامان قدوس از برنتفورد قرار دارند. با اين حال، در مورد توانايي امير قلعه‌نويي كه در اولين دوره مربيگري‌اش در ايران در فصل ۰۸-۲۰۰۷ شكست خورد، در بازگرداندن اين عنوان به تهران براي اولين‌بار از سال ۱۹۷۶، سوالاتي وجود دارد.
استراليا ممكن است پستكوگلو را نداشته باشد، اما آنها آخرين باري كه اين مسابقات در قطر در سال ۲۰۱۱ برگزار شد، به فينال رسيدند و به ژاپن باختند. هنگامي كه ساكروزها در سال ۲۰۰۶ وارد آسيا شدند، آنها تيم پر ستاره جام ملت‌هاي آسيا در سال بعد بودند درحالي كه ديگر اين‌طور نيست. آرنولد يك تيم سختكوش و قوي ساخته است كه در جام جهاني ۲۰۲۲ از گروه سختي صعود كرد و البته مقابل آرژانتين كه برنده نهايي مسابقات شد در يك هشتم آنها را شكست داد. 
عربستان‌سعودي در مرحله گروهي در جام جهاني قطر، قهرمان جهان را شكست داد. عربستان در حال حاضر بهترين تيم عرب است. روبرتو مانچيني كه جانشين هروه رنارد شده است، پس از هدايت ايتاليا به آخرين عنوان قهرماني اروپا، اين شانس را دارد كه عنوان آسيايي را به رزومه خود اضافه كند. سرمربي سابق منچسترسيتي و اينتر در انتخابات نفرات جسورانه عمل كرده و با تيمي جوان راهي مسابقات شده است. نتايج او در عربستان متفاوت بوده است، با وجود انتقادات يك مكتب فكري وجود دارد كه نشان مي‌دهد جام ملت‌هاي آسياي بعدي كه سه سال ديگر در عربستان سعودي برگزار مي‌شود، شرط بهتري براي افتخار عربستان فراهم مي‌شود.
اگر تيم ديگري در جام ملت‌هاي آسيا امسال قهرمان شود جاي تعجب خواهد داشت. قطر در سال ۲۰۱۹ به عنوان قهرماني دست يافت و اين‌بار در زمين خود نيز براي شكست دادن رقباي مطرح يك بار ديگر تلاش خواهد كرد. 
چين كه اخيرا به هنگ‌كنگ باخت، شايد حضور در دور حذفي بسنده كند. فلسطين هم با توجه به ويراني‌هاي غزه، توجه بسياري را به خود جلب خواهد كرد.
به جز تيم‌هاي شرق و غرب چهار تيم از جنوب شرقي يعني اندونزي، مالزي، ويتنام و تايلند همه با هم در جام ملت‌ها حضور دارند. به همراه سه تيم از منطقه مركزي آسيا يعني ازبكستان (هميشه يك تيم خوب)، تاجيكستان و قرقيزستان. درحالي كه هند براي اولين‌بار به دنبال صعود از گروه خواهد بود.