۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 16027
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۴۲
  • ارسال توسط :
«او» موسیقی سنتی ایران را متحول کرد
«او» موسیقی سنتی ایران را متحول کرد

«او» موسیقی سنتی ایران را متحول کرد

بازتاب درگذشت شجریان در رسانه‌های خارجی

درگذشت محمدرضا شجریان استاد آواز سنتی ایران در رسانه‌های مشهور جهان نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. CNN در گزارشی مفصل نوشت: «به‌رغم مراقبت‌های ناشی از شیوع کرونا دوستداران هنر در ایران حضوری وسیع پیرامون بیمارستان محل بستری شجریان داشتند و برای وی شمع روشن کردند و پس‌از مرگ او گریستند.» همایون شجریان پسر آن خواننده فقید که همانند وی به خواننده‌ای شاخص در موسیقی سنتی ایران تبدیل شده است، گفت: «جایگاه پدرم چیزی همانند بزرگان ملی کشور است و پیکرش در جوار فردوسی آرام می‌گیرد.»
CNN با آوردن پیشینه‌ای از سال‌های نخست کارهای هنری شجریان افزوده است: «شجریان جوایز متعددی گرفت و یکی از آنها جایزه پیکاسوی سازمان یونسکو به سبب دستاوردهای عالی در عرصه هنر به‌سال ۱۹۹۹ بود و دیگری جایزه شوالیه را که بالاترین نشان هنری در فرانسه است و در سال ۲۰۱۴ به‌نام او ثبت شد. شاید هم مهم‌ترین دستاورد آن مرحوم نفوذ به اعماق قلب هنردوستان ایران بود.»
BBC نیز در گزارش خود پیرامون درگذشت خسرو آواز ایران متذکر شد: «شجریان به مدت بیش از نیم قرن موسیقی سنتی ایران را به مدارج عالی‌تری از تخصص و مهارت نائل ساخت. با این حال او سال‌ها از بیماری سرطان رنج می‌برد و این رنج پنجشنبه گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران پایان گرفت. در بیرون از بیمارستان مردم آواهای معروف شجریان را می‌خواندند تا ثابت شود وی منزلتی فوق‌العاده نزد مردم دارد و از ماندگارترین نواهای او مرغ سحر است.» BBC اضافه کرده است: «شجریان به‌رغم مشکلات و کسالتش سفرهای حرفه‌ای زیادی داشت و در تعدادی از کشورها به اجرای برنامه پرداخت و امروز هنرها و یادگارهای او درسی مهم برای همه کارآموزان موسیقی سنتی در ایران به حساب می‌آید.»
روزنامه معتبر گاردین انگلیس هم نوشت؛ «شیوه‌های خوانندگی شجریان منحصر به فرد و کاملاً مبتنی بر اصول و قواعد موسیقی سنتی ولی مجهز به مهارت‌های فردی‌ای بود که فقط از وجود آدمی مثل او برمی‌خاست. این هنرمند شهر مشهد ابتدا با تلاوت قرآن مجید نزد مردم ایران به جایگاهی والا رسید و سپس هنر موسیقی سنتی ایران را طوری آموخته و پیاده کرد که هیچ فرد دیگری در جامعه هنری ایران طی ۵۰ سال اخیر به همان میزان از توفیق نرسیده است.»
روزنامه نیویورک تایمز هم به نوبه خود نوشت: «آوای شجریان نسل‌های متعددی را پوشش داد و از مرزهای فراوانی عبور کرد تا به هنگام مرگ او نیز هر قشری از مردم حتی در روزهای سخت کرونایی یاد او را زنده کند و آه و افسوس بکشند. مردم زیادی در سطح جهان و بویژه ایرانیان دور از وطن پس از درگذشت شجریان پست‌های زیادی گذاشتند و با خانواده وی ابراز همدردی کردند تا این عبارت که «رساترین صدای هنر ایران آرام گرفته است» معنای فزون‌تری بیابد. گفتنی است نشریات و سایت‌های معتبر رویترز، فرانس ۲۴، CBS، وال استریت و شبکه‌های ملی رادیو و تلویزیون ترکیه هم واقعه درگذشت شجریان و دستاوردهای وی را پوشش خبری دادند و او را الگوی از دست رفته موسیقی سنتی ایران نامیدند.