۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » پاسخ مسئولین » جامعه » درمان
  • شناسه : 27956
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
  • ارسال توسط :
اولین مبتلای تأیید شده اومیکرون کیست؟
اولین مبتلای تأیید شده اومیکرون کیست؟

اولین مبتلای تأیید شده اومیکرون کیست؟

سه هفته، دورهمی‌ها را لغو کنید.

وقایع خبری / کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت درباره شناسایی نخستین مورد سویه اومیکرون در ایران می‌گوید: «این سویه جدید در یک ایرانی ساکن تهران که از امارات وارد کشور شده، شناسایی شد. البته اقدامات لازم برای قرنطینه این بیمار و پیگیری افراد در ارتباط با او از همان ابتدا انجام شد.»

به‌گفته حیدری هم‌اکنون یک مورد تشخیص قطعی و یک یا دو مورد هم  مشکوک وجود دارد که در حال بررسی هستند:

وی افزود: «اومیکرون سرایت بالایی دارد و تمام اقدامات برای کاهش کمترین آسیب به جامعه انجام می‌شود. امیدواریم با همراهی مردم و اقدامات تمام همکاران درباره این سویه جدید مدیریت خوبی انجام شود، چرا که پس از اطلاع‌رسانی از شیوع این ویروس در کشورها، نظارت‌ها در ورودی‌های مرزی کشور تشدید شده و تمام مسافران باید کارت واکسن و تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند. البته افراد دارای علائم مشکوک شناسایی و از آنها تست دوباره گرفته می‌شود.»

به گزارش “وقایع خبری” براساس اعلام وزارت بهداشت، به جز یک مورد تأیید شده در کشور، موارد مشکوک دیگر هم در حال بررسی است و حالا بهترین توصیه کارشناسان پرهیز از برگزاری دورهمی‌ها و تجمعات حداقل در ۳ تا ۴هفته آینده است تا مانع از شیوع گسترده کرونای اومیکرون شود.

مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید‌-۱۹ از تمرکز ویژه این کمیته درباره شیوع و مقابله با سویه جدید ویروس کرونا یعنی اومیکرون خبر می‌دهد و می‌گوید: «حتی پیش از اعلام رسمی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر شناسایی نخستین مورد ابتلا به اومیکرون منطقی نبود که فکر کنیم با وجود ورود سریع این ویروس به بسیاری از کشورها، این سویه هنوز وارد کشور نشده باشد.»

مختاری درباره سرایت و قدرت بیماری‌زایی این ویروس می‌گوید: «دلتا هنوز سویه غالب دنیاست که هم‌اکنون کشندگی بیشتری دارد، اما بررسی رفتارهای اومیکرون با جهش‌های زیادش هم می‌تواند درصورت ترکیب این  جهش‌ها باعث کشندگی بیشتر شود.

هم‌اکنون مقایسه آمار جهانی دلتا و اومیکرون در دوره‌های مشابه حکایت از کشندگی و بستری کمتر سویه جدید در کشور آفریقای جنوبی دارد، اما اومیکرون در انگلیس متفاوت عمل کرده و تعداد موارد ابتلا و بستری زیادی در این کشور گزارش شده است. به همین دلیل فارغ از نوع ابتلا با هر سویه‌ جدیدی از کرونا نیاز به رعایت جدی پروتکل‌ها داریم. عدم استفاده از ماسک و تجمعات، عامل اصلی انتقال آلودگی در افراد است و باید به این مسئله توجه کنیم که ما دورهمی‌های شب یلدا را پیش رو داریم و این مسئله می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا شود.»

این فوق تخصص ریه و آی‌سی‌یو ادامه می‌دهد: «این بیماری نسبت به دلتا، ۲ تا ۳برابر چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های بدنی دارد. گفته می‌شود در ۲٫۵روز، میزان ابتلا به این سویه، دوبرابر می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده قدرت سرایت قابل توجه اومیکرون است. البته امیدواریم رفتار این ویروس از نظر کشندگی کمتر از دلتا باشد؛ هر چند که نمی‌توان به این مسئله دلخوش بود. مردم باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را به‌شدت و بیش از گذشته رعایت کنند. توصیه ما به پرهیز از هرگونه دورهمی حداقل تا ۳هفته آینده است و مردم نباید اجازه دهند که دورهمی‌های یلدا به رقم خوردن بحرانی دیگر در کشور با ابتلای گسترده کرونای اومیکرون منجر شود.» به‌گفته مختاری، تصمیمات گرفته شده از سوی کمیته علمی کرونا به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی از سوی این ستاد انجام می‌شود، بر این اساس توصیه کمیته علمی، تعطیلی مدارس است و اگر وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا موافق باشند، دانش‌آموزان حداقل ۳هفته کلاس‌های حضوری نداشته باشند.

مختاری همچنین در پاسخ به این سؤال که تشخیص دیرهنگام این سویه در ایران به‌دلیل نبود تجهیزات تخصصی رخ داده است، توضیح می‌دهد: «ایران در این زمینه پیشرفت کافی دارد و اینکه گفته می‌شود ما کیت و تجهیزات تشخیص سویه‌های جدید ویروس کرونا نداریم به هیچ وجه درست نیست. کیت‌های جدید از سوی انستیتوپاستور تامین شده و تعداد بسیار زیادی نمونه برای تعیین توالی ویروس از سوی آزمایشگاه‌های مرکزی در حال ارزیابی است.»

او درباره علائم اومیکرون هم می‌گوید: «این سویه جدید نشانه‌های ساده‌تری دارد و افراد بسیار زیادی با سردرد، خستگی و کوفتگی مواجه می‌شوند و تب نسبتا ملایم، سرفه‌های خشک و گلودرد خفیف‌تر از نوع دلتا هم دارند که مشابه ویروس سرماخوردگی است. البته توجه به این مسئله بسیار مهم است که اکنون تشدید بیماری و بستری شدن در افراد مبتلا به اومیکرون کمتر است، اما تأکید می‌کنم که ممکن است با تغییر رفتار ویروس در عبور از مرزها هم مواجه باشیم.»