۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رادیو و تلویزیون » سینما و تئاتر » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 15652
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
  • ارسال توسط :
امروز سالروز پرکشیدن خالق شوق پرواز است
امروز سالروز پرکشیدن خالق شوق پرواز است

امروز سالروز پرکشیدن خالق شوق پرواز است

یدالله صمدی سریال شوق پرواز را دربارهٔ زندگی شهید عباس بابایی برای شبکه اوّل سیما کارگردانی کرد.

وقایع خبری– یدالله صمدی کارگردان سینما متولد سال ۱۳۳۱ در شهر مراغه،دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی است.

یدالله صمدی فعالیت هنری خود را در ابتدا با دستیار کارگردانی فیلم “تختخواب سه نفره”، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نصرت اله کریمی ساختهٔ سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و در سال ۱۳۶۳ با کارگردانی فیلم “مردی که زیاد می‌ دانست” اولین تجربه ی کارگردانی خود را در سینما ثبت کرد.

فیلم “مردی که زیاد می‌ دانست” به کارگردانی یداله صمدی و نویسندگی حسن هدایت و جمال امید بود. علاوه بر این نام یدالله صمدی با این فیلم که دارای ژانری اجتماعی – کمدی بود، به عنوان اوّلین فیلم طنز پس از انقلاب بر سر زبان ها افتاد و شناخته شد و صمدی با همین فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر گردید. یدالله صمدی که خودش از هم وطنان آذری زبان ایرانی بود، در ساخته های خود به فرهنگ بومی آذری توجه ویژه ای داشت و استفاده از داستان‌ های اصیل این سرزمین را در فیلم‌ های اتوبوس (۱۳۶۴)، ساوالان (۱۳۶۸)، دمرل (۱۳۷۲) و سارای (۱۳۷۶) می توان به راحتی مشاهده کرد که در این میان فیلم اتوبوس (۱۳۶۴)، به عنوان یکی از پرفروش‌ ترین فیلم‌ های دوره خود بود. همچنین فیلم ایستگاه (۱۳۶۶) بی تردید یکی از بهترین تریلرهای روانشناختی سینمای پس از انقلاب می‌باشد و این فیلم به همراه فیلم نقطه ضعف اعلامی یکی از جریان‌سازان این ژانر در سینمای ایران بوده‌اند. ایستگاه علی‌رغم نادیده گرفته شدن از سوی داوران در جشنواره فجر به عنوان فیلم منتخب منتقدان و نویسندگان سینمایی در سال ۶۳ برگزیده شد. 

صمدی در ادامه فعالیت‌ های خویش دوباره به ژانر کمدی شهری بازگشت و آثاری چون آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹)، دو نفر و نصفی (۱۳۷۰) و معجزه خنده (۱۳۷۵) را خلق کرد. فیلم آپارتمان شماره ۱۳، جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه را در سال ۶۹ از جشنواره فجر کسب نمود. وی در دهه ۸۰ نیز آثاری چون بانوی من (۱۳۸۱) و شهرآشوب (۱۳۸۴) را کارگردانی نمود.

یدالله صمدی در طیّ سال‌ های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، سریال شوق پرواز را دربارهٔ زندگی شهید عباس بابایی، به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شبکه اوّل سیما کارگردانی کرد و این نخستین تجربهٔ تلویزیونی او به‌شمار می‌رفت که با موفّقیت و استقبال چشم‌گیری مواجه شد.

وی همچنین به مدت سه سال (۱۳۸۰–۱۳۷۷) مدیرعامل خانه سینما بود و علاوه بر آن ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را نیز بر عهده داشت. صمدی در هفدهمین دوره و همچنین در سی امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، داوری بخش مسابقه سینمای ایران را عهده‌ دار بوده‌ است. 

یدالله صمدی کارگردان ایرانی که مدتی قبل برای پیوند کبد در بیمارستان بستری شده بود، روز سه‌شنبه سوم مهر ماه سال ۱۳۹۷ درگذشت.