۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » شعر و موسیقی » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 32981
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
  • ارسال توسط :
امروز سالروز تولد غلامرضا رشید یاسمی است
امروز سالروز تولد غلامرضا رشید یاسمی است

امروز سالروز تولد غلامرضا رشید یاسمی است

یاسمی از نخستین شاعرانی بود که لزوم تجدد در شعر فارسی را پذیرفت .

۲۹ آبان ماه مصادف است با سالروز ولادت غلامرضا رشید یاسمی از شاعران و نویسندگان معاصر ایران که بیش از ۳۰ اثر در زمینه تألیف و ترجمه از خود به یادگار گذاشت و در طول عمر نسبتاً کوتاه خویش توانست در راه اعتلای ادب و فرهنگ ایران گام بردارد.

غلامرضا رشید یاسمی در ۲۹ آبان ۱۲۷۵ خورشیدی در روستای گهواره در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه دیده به جهان گشود.

یاسمی در ۱۳۱۳خورشیدی همزمان با تأسیس دانشگاه تهران، استاد تاریخ اسلام این دانشگاه شد و تا پایان عمر به‌عنوان استاد در دانشگاه تهران تدریس کرد. او بعدها به عضویت فرهنگستان ایران درآمد. از جمله اقدامات فرهنگی وی می‌توان به تأسیس جرگه دانشوری اشاره کرد که بعد از مدتی به کمک ملک‌الشعرای بهار به انجمن دانشکده تبدیل شد. در این انجمن رشید یاسمی با ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی، عباس اقبال آشتیانی و دیگران همکاری می‌کرد و مقالات زیادی در مجله این انجمن به چاپ رساند.

وی همچنین در ۱۳۰۰ خورشیدی به همکاری با روزنامه شفق سرخ به مدیریت علی دشتی پرداخت و طی یک سلسله مقالات انتقادی به آثار نویسندگان و شاعران معاصر نکته‌گیری کرد و همین مقالات انتقادی بود که مورد توجه اهل ادب قرار گرفت و مایه شهرت ادبی او شد.

او در شاعری، سبک قدما را به کار بسته و شعر را در نهایت سلامت می‌سرود. یاسمی از نخستین شاعرانی بود که لزوم تجدد در شعر فارسی را پذیرفت و کوشید که رنگ تازه‌ای به سخن خود بدهد، اگرچه وی تنها در سبک سنتی شعر سروده اما جزو نخستین افرادی بود که لزوم نوآوری در شعر فارسی را درک کرد و اشعار خود او نیز مضامین نو دارد و پلی به طرف شعر نو محسوب می‌شود.