۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » سینما و تئاتر » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 19231
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
  • ارسال توسط :
امروز سالروز تولد خالق هیولای درون است
امروز سالروز تولد خالق هیولای درون است

امروز سالروز تولد خالق هیولای درون است

خسرو سینایی،کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران در۲۹دی ماه سال ۱۳۱۹ متولد شد. خسرو سینایی در اتریش رشته معماری را خواند و همزمان تحصیل در رشته آهنگسازی را در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین آغاز کرد و پس از آن هم مشغول به تحصیل در رشته سینما شد. سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و […]

خسرو سینایی،کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران در۲۹دی ماه سال ۱۳۱۹ متولد شد. خسرو سینایی در اتریش رشته معماری را خواند و همزمان تحصیل در رشته آهنگسازی را در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین آغاز کرد و پس از آن هم مشغول به تحصیل در رشته سینما شد. سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و فیلم‌های کوتاه و مستندی مانند «آوایی که عتیقه می‌شود»، «سال هنر ایران»، «آن سوی هیاهو»، «ده صحنه تا اخراج»، «خانواده ایرانی»، «فرار»، «مرثیه گمشده»، «جناب دماوندی»، «تهران امروز، تصاویر یک شهر»، «سفر به تاریخ»، «نقاشی مدرن ایران»، «فعل مجهول» و «پسر، پدر و مادر» را ساخت.

اولین فیلم سینمایی او «زنده باد…» نام داشت که سال ۱۳۵۸ ساخته شد و پس از آن «هیولای درون» را در سال ۱۳۶۲ ساخت. فیلم‌های «یار در خانه»، «در کوچه‌های عشق»، «کوچه پاییز»، «عروس آتش»، «مثل یک قصه»، «کویر خون» و «جزیره رنگین» دیگر فیلم‌های سینایی بودند و او ساخت فیلم‌های مستند را هم با «گفت‌و‌گو با سایه»، «فرش، اسب، ترکمن»، «راویان تاریخ» و «گواهان تاریخ» ادامه داد.

او برای «عروس آتش» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را ازجشنواره فیلم فجر گرفت و مستند «مرثیه گمشده» اش برنده نشان ویژه صلیب شوالیه جمهوری لهستان و نشان «هنرمند با افتخار» این کشور شد چون به مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در جنگ جهانی دوم پرداخته بود. سینایی سال ۱۳۹۹ درگذشت.