۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » شعر و موسیقی
  • شناسه : 20692
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
  • ارسال توسط :
امروز تولد مرتضی حنانه است
امروز تولد مرتضی حنانه است

امروز تولد مرتضی حنانه است

موسیقی به یادماندنی سریال «هزاردستان» از آثار ماندگار حنانه است.

مرتضی حنانه موسیقیدان و آهنگساز شاخص ایران سال ۱۳۰۱ در چنین روزی به دنیا آمد. مرتضی حنانه در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و از موسیقیدانان اهل چکسلواکی که برای آموزش به هنرجویان به ایران آمده بودند نواختن ساز هورن را آموخت.

با آغاز جنگ جهانی دوم هنرستان موسیقی تعطیل شد اما او با هنرمندانی چون غلامحسین غریب و حسن شیروانی کنسرت‌هایی را در تالارهای انجمن‌های علمی و فرهنگی اجرا کرد و با پیوستن پرویز محمود به این گروه در سال ۱۳۲۵ پایه ارکستر سمفونیک تهران گذاشته شد. در سال ۱۳۲۸ با شیروانی، غریب و جلیل ضیاپور نشریه فرهنگی و پیشرو «خروس جنگی» را منتشر کردند و در همان سال‌ها حنانه «سوئیت شهر مرجان» را ساخت و این سوئیت با ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد و حنانه را به شهرت رساند.

در سال ۱۳۳۲ آثار حنانه در جشن هزاره ابن سینا مورد توجه قرار گرفت و سفیر وقت ایتالیا بورس هنری این کشور را به او داد تا برای تکمیل تحصیلاتش به ایتالیا برود. پس از بازگشت به ایران حنانه ارکستر فارابی را تأسیس کرد و اجراهای زیادی برای رادیو داشت. «کاپریس»، «صبر و ظفر»، «در بزرگداشت فردوسی»، «لالایی»، «مهرگان» و «اورتوریوی بزرگ» از آثاری هستند که توسط او ساخته شدند.

حنانه موسیقی فیلم هم می‌ساخت و این کار را از سال ۱۳۲۷ با فیلم «ایران سرزمین طلای سیاه» آغاز کرد و پس از آن موسیقی فیلم‌های «عروس دجله»، «بهلول»، «ساحل انتظار»، «تپه‌های مارلیک»، «لذت گناه»، «عروس دریا»، «الماس ۳۳»، «پل»، «فرار از تله»، «باباشمل»، «راز درخت سنجد»، «خون بارش»، «قلندر»، «تشریفات»، «مردی که موش شد» و «جعفرخان از فرنگ برگشته» را ساخت و البته موسیقی به یادماندنی سریال «هزاردستان» از آثار ماندگار اوست.

مرتضی حنانه سال ۱۳۶۸ درگذشت.