۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فعالیتهای دینی » هنر و ادبیات آیینی
  • شناسه : 8358
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
  • ارسال توسط :
الگوی زن مسلمان
الگوی زن مسلمان

الگوی زن مسلمان

.پیامبراکرم(ص) آشکارا به حضرت فاطمه(س) محبت می‌کرد وعلاقه خود نسبت به او را بروز می‌داد

اسماعیل علوی

بیستم جمادی الثانی – امروز – مصادف با ولادت یگانه بانوی عصمت وطهارت، حضرت فاطمه(س) دخت گرامی رسول اکرم(ص) است. همان بانویی که کلام وحی او را «کوثر» به معنای خیرکثیر نامیده و راه را برای تجلی کمال انسانی و دستیابی به مقام عصمت در نوع زن گشوده است.ولادت حضرت فاطمه(س) اهالی مکه را با چالشی جدی روبه‌رو ساخت، چرا که برخلاف سنت‌های رایج و متداول آن دوره، پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) ازشنیدن خبرتولد فرزند دختردر خانه‌اش بسیارخشنود شد و نوزاد را به گرمی در آغوش کشیده و فرمود: «دختران حسنه و مایه برکت اند». این درحالی بود که محیط و زمانه آن روز شبه جزیره عربستان برمدار جاهلیت و آداب و رسوم قبیله‌ای بنیان یافته و برارزش‌های انسانی زن خط بطلان می‌کشید.

براین اساس اعراب جاهلی نوزاد دختر را مایه ننگ و سرشکستگی می‌دانستند و بعضاً آنان را زنده به‌گور می‌کردند تا ننگ داشتن دختر را از خود دورسازند. از این‌رو ولادت حضرت فاطمه(س) آغاز مرحله تازه‌ای در سرنوشت نوع زن به شمار می‌رود که بر اثرآن پیامبر خاتم(ص) فرصت یافت تا در عمل نشان دهد زن ومرد در خلقت یکسان بوده و درمکتب اسلام از جایگاه و منزلت برابری برخوردارند. پیش ازآن نیز پیامبرگرامی اسلام(ص) درازدواج و زندگی مشترک خود با حضرت خدیجه(س)با ایجاد کانونی برمبنای محبت و احترام متقابل، به تبیین جایگاه زن در مکتب اسلام پرداخته و زنان را مورد تکریم قرارمی داد.

همچنین درسیره آن حضرت(ص) آورده‌اند که؛ زنان از سوی رسول گرامی اسلام(ص) مورد تکریم و احترام بودند وهرگاه هدیه‌ای خدمت ایشان می‌آوردند، می‌فرمود: به خانه فلان بانو ببرید. حضرت زهرا(س)در چنین محیط شایسته و مهیایی پا به عرصه وجود نهاد و درسایه تربیت‌های رسول خدا و حضرت خدیجه(س) حیات دنیایی خود را آغاز نمود و به‌عنوان برترین نمونه فضیلت و کرامت پیش روی زنان و دختران قرارداشته و از آنچنان موقعیتی برخوردار است که شخصیت تحسین ‌برانگیزش، ملاک ومعیار راستین شریعت اسلامی شمرده می‌شود و مفاهیم مکتب را بدون درک فرازهای زندگی آن حضرت نمی‌توان به‌طور کامل دریافت.پیامبراکرم(ص) آشکارا به حضرت فاطمه(س) محبت می‌کرد وعلاقه خود نسبت به او را بروز می‌داد وبا این کار برمقام و منزلت زنان ودختران تأکید نموده وزمینه رفعت جایگاه آنان را فراهم می‌آورد. چرا که رفتار پیامبراکرم(ص) الگو و سرمشق مسلمانی است. پیامبراسلام(ص) ازابتدای بعثت همواره در صدد بود تا فرهنگ اسلامی را جایگزین فرهنگ جاهلی نماید. کسانی که به مطالعه تاریخ پرداخته‌اند به عظمت این کار رسول گرامی اسلام(ص) اذعان دارند و به صبر و شکیبایی این انسان بزرگ در این راه پی برده‌اند. زنان واحیای جایگاه وموقعیت آنان در اجتماع یکی ازدغدغه‌های رسالت خاتم را شکل می‌دهد.

اسلام با معرفی حضرت فاطمه(س) به‌عنوان انسان کامل که فضایل بسیاری در وجودش متبلوراست، برجسته‌ترین الگو را به جامعه بشری ارائه نموده و نشان داده است که نوع زن از ناحیه اسلام شایسته وسزاوار ارجمندی و دارای چنان ظرفیتی است که می‌تواند به جایگاه برجسته عصمت وطهارت دست یابد. از این‌رو حضرت رسول(ص) در پاسداری از حرمت فاطمه(س) که همان حرمت نوع زن است، آشکارا همت می‌گمارد و در مقابل چشم همگان به احترام دخترش از جای برمی‌خاست، دست وی را می‌بوسید و او را بر جای خود می‌نشاند.وجود گرانقدر حضرت فاطمه(س) نیز زندگی معنوی و موقعیت اجتماعی زنان را تحت تأثیر قرار داد و جایگاه شایسته و والای زنان را ارتقا بخشید.