۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 10189
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۳۰
  • ارسال توسط :
افکار منفی را به سمت مثبت‌اندیشی و امیدآفرینی، تغییر جهت دهید
افکار منفی را به سمت مثبت‌اندیشی و امیدآفرینی، تغییر جهت دهید

افکار منفی را به سمت مثبت‌اندیشی و امیدآفرینی، تغییر جهت دهید

اگر شما از خود و خانواده‌تان مراقبت نکنید، شرایط برای آنهایی که دوستشان دارید سخت‌تر می شود

کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهر روش های خود و دیگر مراقبتی در شرایط خاص این روزهای مقابله با کرونا را تشریح کرد.

منیره نسیمی، دکترای تخصصی مشاوره و کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت : در شرایط کنونی کشور که درگیر کرونا ویروس هستیم، اگر شما از خود و خانواده‌تان مراقبت نکنید، شرایط برای آنهایی که دوستشان دارید سخت‌تر می شود.

او در ادامه افزود: همیشه به خاطر داشته باشید حتی در دستورات ایمنی در هواپیما هم به شما گفته می‌شود چگونه ابتدا از خود مراقبت کنید تا بعد بتوانید فرزندان یا همراهانتان را نجات دهید.

این کارشناس اذعان کرد: این روزها که بیشتر کنار هم هستیم توصیه می‌شود از فرصت با هم بودن استفاده بهینه داشته باشیم و سبک و شیوه زندگی خود را در مسیری هدایت کنیم که اعضای خانواده بتوانند در دنیای امن خود با صلح و آرامش و نشاط بیشتری زندگی کنند.

نسیمی تصریح کرد: رویداد تکان‌دهنده کرونا همانند خیلی از بحران‌ها؛ حوادث، آسیب‌ها و تهدیدهای متعددی در زندگی ما ایجاد کرده و سبب بروز تغییراتی مهم در شیوه زندگی خانواده‌های ایرانی شده است، اما در این رهگذر، انتشار بسیاری از پیام‌های تنش‌آفرین باعث تولید اضطراب فراگیر، ایجاد ناامنی روانی، نگرانی عمومی و کلافگی در بین عموم مردم به ویژه خانواده‌ها و فرزندانشان شد و آرامش خانواده ها را مختل کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: کرونا، پاسخ های هیجانی و رفتاری شدیدی از جمله ترس و اضطراب از مرگ، وحشت، ناامنی‌درونی، ناامیدی، احساس‌پوچی، افسردگی ناشی از انزوای متداوم، افکار منفی، رفتارهای وسواس‌گونه، روزمرگی، تنش بین همسران، به هم‌خوردن برنامه و نظم زندگی، بی‌حس شدن و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های مفرح و بی‌قراری به همراه دارد و از طرفی این آسیب‌های ناشی از تهدید کرونا آمادگی روانی، نشاط و سرزندگی اعضای خانواده ها را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد؛ اما این ما هستیم که باید با اقداماتی همه این موارد را کنترل کرده و لحظات شاد بیشتری را کنار یکدیگر فراهم کنیم.

او در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: باید بدانیم سازگاری با این رویداد و بهبودی از تبعات آن، به زمان نیاز دارد. حال که در این روزها توفیق اجباری حاصل شده اعضای خانواده بیشتر کنار هم باشند، آنها می‌توانند در مسیر بهبود روابط خانوادگی با باوری قوی‌تر، قدم‌های موثرتری بردارند و برای رشد شخصی و تعیین اولویت‌های زندگی، برنامه‌های سازگارانه طرح‌ریزی کنند و طی یک جلسه خانوادگی با مشورت سایر اعضا نسبت به تهیه برنامه‌ای از فعالیت‌های مثبت و منظم اقدام کنند.

او در ادامه تعدادی از راهکارهای پیشنهادی خود برای در کنار هم بودن و سپری کردن اوقات بهتر برای افراد و خانواده ها را به این شرح بیان کرد: زمان‌های آرامی برای خود در نظر بگیرید و در آنها به کارهای لذت‌بخشی از جمله مطالعه کتاب یا گوش‌دادن موسیقی بپردازید. برای مراقبت از خود تغذیه مناسب، ورزش و استراحت منظم داشته باشید. افکار و خودگویی‌های منفی را به سمت مثبت‌اندیشی و امیدآفرینی، تغییر جهت دهید. یادداشت کردن فعالیت‌های موفقیت‌آمیز سال‌های اخیر هر چند کوچک باشد، تجربه معنادار و رضایت از زندگی به شما خواهد بخشید. اجرای پانتومیم و حدس موضوع توسط بقیه اعضای خانواده. نشانه‌گیری با دارت یا میله و حلقه و تلاش برای خندادن یکدیگر به روش های خلاقانه، از دیگر روش‌هایی است که می‌توان برای خود و کنار هم لحظات خوشی را ایجاد کرد.

این کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش تصریح کرد: احساس عدم اطمینان خود را مدیریت کنید. آنچه در کنترل شماست و آنچه در کنترل شما نیست را به یاد آورید و به جای گوش‌دادن پی در پی به اخبار شیوع ویروس کرونا و ایجاد دلهره مداوم، مواجهه منطقی با این رویداد داشته باشید. بپذیرید که بخشی از این رویداد در کنترل شما نیست. پس می‌توانید نه با انکار، بلکه با گفتگوی منطقی در مورد تاثیرات مثبت و منفی این حادثه تغییر ذهنیت داشته باشید.

نسیمی خاطرنشان کرد: در نهایت برگه‌ای بردارید و درباره این رویداد و تجاربی که به دست آوردید و همچنین برنامه‌ها و اهداف بلندمدت و کوتاه مدت خود بنویسید.

گفتگو: ساسان حق شناس