۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » حوادث » خانواده
  • شناسه : 26702
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۲۱
  • ارسال توسط :
  • منبع : روزنامه اعتماد
افزايش ۲۸ درصدي طلاق كاهش ۳۶ درصدي ازدواج
افزايش ۲۸ درصدي طلاق كاهش ۳۶ درصدي ازدواج

افزايش ۲۸ درصدي طلاق كاهش ۳۶ درصدي ازدواج

ركورد سرعت كاهش نرخ باروري هم در سه دهه گذشته، به نام ايران ثبت شده است.

نرخ باروري كشور ۶/۱ وكاهش ۵۵۰ هزار تولد در دهه نود

   صالح قاسمي دبير مركز مطالعات راهبردي جمعيت كشور: «شاخص‌هاي جمعيتي كشور، ركوردهاي نگران‌كننده‌اي را ثبت كرده است. به‌طوري‌كه نرخ رشد جمعيت ايران حدود ۰.۶ درصد است و پيش‌بيني مي‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آينده، نرخ رشد جمعيت، صفر درصد و سپس نرخ كاهش جمعيت را ثبت كنيم.»

   نرخ باروري كشور (ميانگين تعداد فرزندان يك زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازاي هر زن رسيده و حالا پايين‌ترين نرخ باروري امروز در تمام منطقه غرب آسيا، شمال آفريقا و منطقه معروف به MENA به نام ايران ثبت شده است. علاوه بر اين موضوع، ركورد سرعت كاهش نرخ باروري هم در سه دهه گذشته، به نام ايران ثبت شده است و اين درحالي است كه در سال ۶۵ نرخ باروري ۶.۵ فرزند به ازاي هر زن بود.

   نرخ باروري در كلان‌شهرها كمتر از ۱.۵ فرزند است به‌طوري‌كه نرخ باروري در تهران، حدود ۱.۴ فرزند به ازاي هر زن است. همچنين استان‌هايي مانند گيلان، مازندران و مركزي با نرخ باروري حدود ۱.۱ فرزند، پايين‌ترين نرخ باروري كشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مركز آمار ايران اعلام كرد؛ ميزان طلاق در ايران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد افزايش داشته است. اين در حالي است كه نرخ بارآوري در ۵ سال اخير، در كلان‌شهرها كمتر از ۱٫۵ فرزند است.
مركز آمار ايران طي گزارشي به بررسي وضعيت شاخص‌هاي كلان اقتصادي و اجتماعي از سال ۱۳۹۰ تاكنون پرداخته است. در بخشي از اين گزارش، به آمار طلاق و ازدواج در دهه ۹۰ و نرخ كاهش فرزندآوري اشاره مي‌شود .
ايسنا ديروز در گزارشي از وضعيت طلاق و ازدواج از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ اعلام كرد؛ آمار طلاق نسبت به ازدواج، طي سال‌هاي گذشته از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزايش داشته است كه اين روندي رو به افزايش را نشان مي‌دهد. اما در سال ۱۳۹۸ در بالاترين نقطه خود يعني ۳۳ درصد قرار مي‌گيرد. 
در سال ۱۳۹۰ مجموع ازدواج ثبت‌شده ۸۷۴ هزار و ۷۰۲ نفر بوده، درحالي‌كه در سال ۱۳۹۹ به ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ نفر كاهش يافته است.
در سال ۱۳۹۵ به ميزان كمي در ثبت ازدواج افزايش حاصل شد و اين روند از حدود ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ به ۷۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر رسيد. اما در يك سال بعد، روند ازدواج با افت حدود ۱۰۰ هزار نفر مواجه شد.
بر اين اساس، محاسبات نشان از آن دارد كه ازدواج در ايران، در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ بيش از ۳۶ درصد كاهش يافته است.
اما درخصوص وضعيت طلاق در كشور، آمار نشان مي‌دهد در سال ۱۳۹۰؛ ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ نفر براي اقدام به طلاق در حالي كه ۹ سال بعد، درست در سال ۱۳۹۹؛ ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ نفر اقدام به طلاق كردند و اين آمار نشان از افزايش روند طلاق داشته است.
طي اين سال‌ها، روند آمار طلاق به صورت افزايشي بوده است. ولي در فاصله ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ كمي با كاهش مواجه شده است. اما اين روند در سال گذشته مجدد افزايش داشته است. 
به گزارش مركز آمار ايران؛ ثبت ازدواج و طلاق در كشور، به شرح زير اعلام شده است.
 در سال ۱۳۹۰ آمار ازدواج ۸۷۹۷۹۲ نفر و آمار طلاق ۱۴۲۸۴۱ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۱۶٫۳ درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۱آمار ازدواج ۸۲۹۹۶۸ نفر و آمار طلاق ۱۵۰۳۲۴ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۱۸٫۱ درصد بوده است.
  در سال۱۳۹۲ آمار ازدواج ۷۷۴۵۱۳ نفر و آمار طلاق ۱۵۵۳۶۹ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۰٫۱درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۳ آمار ازدواج ۷۳۴۳۲۴ نفر و آمار طلاق ۱۶۳۵۶۹ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۲٫۶درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۴ آمار ازدواج ۶۸۵۳۵۲ نفر و آمار طلاق ۱۶۳۷۶۵ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۳٫۹درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۵ آمار ازدواج ۷۰۴۷۱۶ نفر و آمار طلاق ۱۸۱۲۶۴ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۵٫۷درصد بوده است.
  در سال۱۳۹۶ آمار ازدواج ۶۰۹۹۰۰ نفر و آمار طلاق ۱۸۰۲۶۴ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۲۹٫۶درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۷ آمار ازدواج ۵۵۲۸۹۴ نفر و آمار طلاق ۱۷۶۹۲۲ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۳۲٫۰درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۸ آمار ازدواج ۵۳۰۲۲۵ نفر و آمار طلاق ۱۷۴۸۳۱ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۳۳٫۰درصد بوده است.
  در سال ۱۳۹۹ آمار ازدواج ۵۵۶۷۳۱ نفر و آمار طلاق ۱۸۳۱۹۳ نفر، در نتيجه نسبت طلاق به ازدواج ۳۲٫۱درصد بوده است.
 آمار اعلام‌شده توسط مركز آمار ايران؛ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ آمار ازدواج نزولي بوده است. اما درست يك سال بعد، يعني در سال ۱۳۹۵ آمار ازدواج به ميزان كمي افزايش داشته است؛ اين در حالي است كه در سال ۱۳۹۶ آمار طلاق به ميزان كمي كاهش يافت. 

كاهش ۵۵۰ هزار تولد
صالح قاسمي دبير مركز مطالعات راهبردي جمعيت كشور؛ ديروز در گفت‌وگو با ايسنا عنوان كرد: «شاخص‌هاي جمعيتي كشور، ركوردهاي نگران‌كننده‌اي را ثبت كرده است. به‌طوري‌كه نرخ رشد جمعيت ايران حدود ۰.۶ درصد است و پيش‌بيني مي‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آينده، نرخ رشد جمعيت، صفر درصد و سپس نرخ كاهش جمعيت را ثبت كنيم.»
قاسمي در خصوص نرخ باروري در سه دهه گذشته اعلام كرد: «نرخ باروري كشور (ميانگين تعداد فرزندان يك زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازاي هر زن رسيده و حالا پايين‌ترين نرخ باروري امروز در تمام منطقه غرب آسيا، شمال آفريقا و منطقه معروف به MENA به نام ايران ثبت شده است. علاوه بر اين موضوع، ركورد سرعت كاهش نرخ باروري هم در سه دهه گذشته، به نام ايران ثبت شده است و اين درحالي است كه در سال ۶۵ نرخ باروري ۶.۵ فرزند به ازاي هر زن بود.»
قاسمي در ادامه بيان كرد: «نرخ باروري در كلان‌شهرها كمتر از ۱.۵ فرزند است به‌طوري‌كه نرخ باروري در تهران، حدود ۱.۴ فرزند به ازاي هر زن است. همچنين استان‌هايي مانند گيلان، مازندران و مركزي با نرخ باروري حدود ۱.۱ فرزند، پايين‌ترين نرخ باروري كشور را به خود اختصاص داده‌اند.» او در آخر اظهار كرد: «در سال ۱۳۹۴ يك ميليون و ۵۷۰ هزار تولد ثبت شد، اين ميزان باروري، سالانه كاهش پيدا كرد و هر سال ميزان روند كاهشي هم بيشتر شد. تا جايي كه در سال ۱۳۹۹ تعداد باروري به حدود يك ميليون تولد رسيد. يعني در يك دوره پنج‌ساله، بيش از ۵۵۰ هزار تولد را از دست داديم.»

به انتخاب گروه جامعه #وقایع _خبری