۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 36203
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
  • ارسال توسط :
افراد بی حجاب، سلامت روانی جامعه را تهدید می کنند
افراد بی حجاب، سلامت روانی جامعه را تهدید می کنند

افراد بی حجاب، سلامت روانی جامعه را تهدید می کنند

شرایط حجاب به وضعیت اقتصادی و معیشت مربوط نیست.

قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی گفت: افراد بی حجاب، سلامت روانی جامعه را تهدید می کنند و قانون شکنی در این زمینه پذیرفته نیست.

حجاب عامل اصلی ایجاد آرامش روانی فرد ودرنتیجه سلامت وامنیت جامعه را فراهم می کند. یکی ازمظاهراسلامیت جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان است که بعنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان به ویژه برای زنان تاکید شده است.

 این روز‌ها حجم قابل توجهی ازاخبار، به موضوع حجاب اختصاص داده‌ شده  بحث و گفتگو‌هایی که هر سال با شروع فصل گرما مطرح و با تغییر رفتار جامعه، بر شدت وحدت آن افزوده یا کاسته می‌شود.

برخورد با یک موضوع فراگیر (رفتار واکنشی به جای کنشگری و مطالبه فرهنگی) موجب شده تا نه فقط مطالبات جامعه در حوزه عفاف وحجاب به درستی تشخیص داده نشود، به ویژه طی یکسال گذشته  بلاتکلیفی در حوزه عفاف و حجاب، به نحو هیجانی مطرح و ماه‌های متوالی، موجب آشوب و هزینه‌زایی برای کشور شده و روز به روز بر دامنه‌ی سئوالات و ابهامات و خواسته‌ها و مطالبات جامعه افزوده شده ،  اختیارات متعددی به نهاد‌ها تفویض شده وحتی بودجه به این موضوع  اختصاص می یابد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، چارچوب اصول و مبانی گسترش فرهنگ عفاف را در بهمن ۱۳۷۶ تصویب کرد. «راهبرد‌های گسترش فرهنگ عفاف در چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» هم در مرداد سال ۱۳۸۴ توسط این شورا به تصویب رسید.
در این مصوبه ۲۷ نهاد اعم از قانونگذار و اجرایی موظف به اجرای مسئولیت‌های تخصصی در عرصه حجاب و عفاف هستند که از سوی شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن‌ها تعیین شده است.
مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، وزارت‌خانه‌های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، امور اقتصادی و دارایی، علوم، ارتباطات و فناوری ارتباطات، امور خارجه، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صمت، سازمان‌های صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، بهزیستی، مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندهی انتظامی، نیروی مقاومت بسیج، مرکز امور زنان و خانواده، شهرداری و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از جمله این نهاد‌ها هستند.
وظایف متعدد و در عین حال مشابهی هم برای این نهاد‌ها تعیین شده مثل: ترویج تفکر در مفاهیم دینی برای پذیرش بیشتر در بین جوانان، افزایش آگاهی و حساسیت مدیران نسبت به موضوع حجاب و عفاف برای پوشش کاملتر ارزش‌های اخلاقی در مجموعه‌های تحت مسئولیت‌شان، هماهنگی و وحدت رویه در برخورد قانونی با ناهنجاری‌های فرهنگی، اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مراکز آموزشی و فرهنگی به منظور توسعه موضوع عفاف و حجاب و احیاء سنت امر به معروف و نهی از منکر.

قائم مقام  اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی قزوین گفت: شرایط حجاب به وضعیت اقتصادی و معیشت مربوط نیست. مگر در اوایل انقلاب یا در دوره های قبل وضع اقتصاد بهتر از اینها بود اما مردم تمرکز بیشتری بر روی حجاب داشتند.

حجت الاسلام  جان محمدی تصریح کرد: حوزه حجاب کاملا به اعتقادات مردم مرتبط است. افرادی که بی حجاب هستند طبیعتا مشکل اقتصادی ندارند. سبک زندگی اسلامی چندین سال است که مورد تاکید سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است. در مساجد و همایش های متناسب با سبک زندگی اسلامی برنامه هایی اجرا شده است. 

وی اظهار کرد: در خصوص حجاب هم شرایط فردی، فکری، دینی مهم است و هم بعد اجتماعی. از این بعد اجتماعی آسیب زنننده تر است. بی حجابی، سلامت روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این زمینه برای مبلغان، برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده است. برای سطح محلات هم راهنمایانی آموزش داده شده است. باید برای فعالیت های دشمن، آمادگی داشته باشیم. در فضای مجازی هم در حال فعالیت هستیم تا محتوای مناسب در امر حجاب تولید و منتشر شود.

قائم مقام  اداره کل تبلیغات اسلامی گفت: برنامه های پرسش و پاسخ در این زمینه هم در دستور کار قرار گرفته است. مورد پوشش اسلامی در راستای کار سازمان تبلیغات اسلامی نیست و این امر در ارتباط با وزارت ارشاد است. سازمان تبلیغات اسلامی دارای گروه های کاملا مردمی است. گروه های جهادی هم در این زمینه کاملا مردمی هستند. بیش از ۹۵ درصد فعالیت های سازمان بصورت مردمی اداره می شود. 

وی اظهار کرد: امامان جماعت محلات گروه های اندیشه ورز دارند که در زمینه های اعتقادی و فرهنگی در حال فعالیت هستند. از همه مردم و نهادها می خواهیم که در زمینه های فرهنگی بخصوص حجاب، سازمان تبلیغات اسلامی را یاری دهند.