۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » خدمات اجتماعی » نظام سلامت
  • شناسه : 18680
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۷
  • ارسال توسط :
افرادی که در راه مبارزه  با کرونا شهید شده‌اند جزو شهدای سلامت هستند
افرادی که در راه مبارزه  با کرونا شهید شده‌اند جزو شهدای سلامت هستند

افرادی که در راه مبارزه با کرونا شهید شده‌اند جزو شهدای سلامت هستند

بیشتر شهدای سلامت ما مربوط به اوایل فراگیری کرونا بوده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران از تکمیل پرونده ۶۰ شهید سلامت در بنیاد شهید خبر داد.

وقایع خبری– «محمود پاکدل» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره چگونگی احراز شهدای سلامت گفت: بعد از بروز مسائل مرتبط با کرونا و شهادت تعدادی از پزشکان و پرستاران، وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درخواستی از مقام معظم رهبری داشتند که درخواست آنها به شورای عالی امنیت ملی ارجاع و در شورای عالی امنیت ملی مطرح و موافقت شد که کادر درگیر با کرونا و افرادی که مستقیما در ارتباط با مبارزه با کرونا جان خود را از دست می‌دهند، شهید خدمت محسوب شوند. متعاقب این مصوبه در مصوبه دیگری مقرر شد که خدمات شهدای سلامت همچون شهدا در حکم شهید محاسبه و تحت پوشش بنیاد شهید قرار بگیرند.

وی ادامه داد: آیین نامه‌ای نیز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تدوین، مصوب و ابلاغ شد و کمیته‌هایی در این آیین نامه تعریف شده که یکی کمیته ملی است و اعضای آن وزیر بهداشت، رییس سازمان اداری استخدامی، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران است. دبیرخانه این کمیته نیز در وزارت بهداشت و درمان است. البته کمیته‌های استانی نیز دارد که در استان‌ها پرونده‌های استانی راجمع‌آوری کرده و در آنجا بررسی شده و مصادیق آن برای تایید به کمیته ملی ارسال می‌شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه دبیرخانه این کمیته در وزارت بهداشت است، تصریح کرد: ما اطلاعات دقیق از تعداد پرونده‌هایی که در حال حاضر در کمیته ارسال شده است را نداریم، اما براساس اعلام وزارت بهداشت نزدیک به ۲۰۰ پرونده برای احراز شهادت به وزارتخانه ارسال شده است، اما تاکنون ۶۰ پرونده در کمیته ملی تایید شده و اکثر آن به بنیاد ارسال شده و تعداد دیگری نیز در هفته گذشته که در دفتر آقای نوبخت جلسه داشتیم، تایید شده و قرار است به بنیاد شهید ارسال شود.

پاکدل در پاسخ به این سوال که حقوق و مزایای برخی از شهدای سلامت که در ابتدای شیوع بیماری شهید شده‌اند، تا زمانی که پرونده برای آنها در بنیاد شهید تشکیل شود از سوی چه سازمانی پرداخت می‌شود، گفت: وقتی پرونده این افراد در بنیاد شهید تایید شود و زیرمجموعه بنیاد شهید قرار بگیرند، برابر ضوابط و مقررات حقوق و مزایا به آنها پرداخت می‌شود. پرونده تا زمانی که هنوز تحت پوشش بنیاد قرار نگرفته است، قاعدتا باید دستگاه محل خدمت پرداخت کند، در نیروهای مسلح نیز به همین صورت است. یعنی تا پرونده در بنیاد احراز شود، باید دستگاه محل خدمت حقوق و مزایا را پرداخت کند.

وی در واکنش به اینکه یک سری از افراد مانند پرستاران و پزشکان بخش خصوصی و بهیاران جزو شهدا محسوب نمی‌شوند، گفت: آنچه که در آیین‌نامه مشخص شده و دستورالعمل اجرایی آن اعلام شده است، وزارت بهداشت رعایت می‌کند. براساس آیین‌نامه نیز افرادی که در راه مبارزه با کرونا شهید شده‌اند جزو شهدای سلامت هستند. بخشی از این شهدا در بیمارستان های خصوصی نیز شاغل بوده‌اند و در حال حاضر اسامی آنها برای بنیاد شهید ارسال شده و قرار است تحت پوشش ما قرار بگیرند. حتی نیروهای غیرکادر درمان براساس تبصره آیین نامه و دستورالعمل چنانچه در بخش کرونایی فعال بوده باشند، حتی اگر پزشک و پرستار هم نباشند و پرونده آنها به وزارت بهداشت ارسال شده، اقدامات لازم برای آنها نیز در حال انجام است و منعی در این زمینه وجود ندارد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید براینکه این مصوبه برای تمامی افرادی است که در بخش‌های کرونا جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: ما درخواست کرده‌ایم تا روند رسیدگی سرعت بیشتری پیدا کند و ظرف یک‌ماه یا ۴۵ روز آینده کل پرونده‌های ارسال شده در دبیرخانه بررسی شود، البته این یک کار جدید است و در گذشته کمیته‌های مربوطه در بنیاد شهید بود، اما بر اساس آیین نامه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص این شهدا دبیرخانه‌ای در وزارت بهداشت تشکیل شده است.

پاکدل در پاسخ به این سوال که از چه زمانی حقوق و مستمری این شهدا از طریق بنیاد شهید به خانواده‌ها پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه است که رسیدگی به پرونده‌ها شروع شده است و تاکنون همانطور که گفتم ۶۰ پرونده تایید و به بنیاد شهید ارسال شده است و ما انتظار داریم مابقی تا ظرف یک ماه تا ۴۵ روز آینده تکمیل و به بنیاد شهید ارسال شود. این افراد کادر دستگاه‌های اجرایی هستند و براساس قوانین ما احکام باید از سوی دستگاه اجرایی صادر و به بنیاد ارسال شود و بنیاد برای پرداخت مستمری و مزایا تامین اعتبار کند به محض این که این اقدامات انجام شود بعد از یکماه تا ۴۵ روز عملیاتی می‌شود.

وی همچنین درباره تامین اعتبار برای پرداخت این حقوق و مزایا گفت: تاکنون سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را داشته است و قول همکاری نیز در خصوص تامین اعتبار را داده‌اند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: با توجه به روندی که الان می بینیم خوشبختانه بیماری در حال کنترل است و بیشتر شهدای ما مربوط به اوایل فراگیری کرونا بوده است و امیدواریم با انجام واکسیناسیون کادر درمان ما شاهد افزایش آمار شهدای سلامت نباشیم.