۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی » پاسخ مسئولین » جامعه » سفر
  • شناسه : 39027
  • ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
  • ارسال توسط :
اعزام بانوان باردار برای به جاآوردن اعمال حج تمتع تایید نمی‌شود
اعزام بانوان باردار برای به جاآوردن اعمال حج تمتع تایید نمی‌شود

اعزام بانوان باردار برای به جاآوردن اعمال حج تمتع تایید نمی‌شود

امیدواریم هرچه زودتر این مسئله زائران عزیز عمره کشورمان به سرزمین وحی اعزام شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در نشست هم‌افزایی نمایندگان بیوت مراجع تقلید با نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت، درباره آخرین تحولات سفر زیارتی حج تمتع و عمره مفرده توضیحاتی ارائه شد.

وجوب یا عدم وجوب ترتیب اعمال روز عید قربان و حکم خروج از منا در شب دوازدهم، محور نشست هم‌افزایی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید بود که در قم برگزار شد.

پیش از پرداختن به موضوع نشست و ارائه دیدگاه نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید در این باره، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت توضیحاتی درباره آخرین تحولات سفر زیارتی عمره، مشکلات پیش‌روی این سفر و نیز ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۳ ارائه کرد.

حجت الاسلام نواب گفت: کارگزاران حج و زیارت مانند سال‌های گذشته رایزنی‌ها و اقدامات لازم را برای برگزاری سفر زیارتی عمره مفرده انجام دادند و همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام زائران به عربستان نیز آماده شده بود، اما متأسفانه با توجه به گفته مسئولان کشور میزبان مسائل فنی پیش آمده سفر عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب مهم‌ترین علت این تصمیم را صادر نشدن مجوز نهایی از جانب عربستان عنوان و اظهار کرد: شرکت هواپیمایی جدول پروازی، نوع و شماره اختصاصی و بین‌المللی هواپیما و ظرفیت آن را ارائه کرده بود که متأسفانه دریافت مجوز نهایی برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور میزبان با مشکل مواجه شد.

وی افزود: فرآیند‌های قانونی در حال پیگیری است و وزارت امور خارجه، وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع هستند که امیدواریم هرچه زودتر این مسئله حل و زائران عزیز کشورمان به سرزمین وحی اعزام شوند.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح زاده درباره آخرین دستاورد‌های پزشکی درباره استطاعت جسمی زائر برای تشرف به حج تمتع که در نشست گذشته نمایندگان بیوت مراجع بررسی شده بود گفت: در این زمینه جدول راهنمای بیماری‌های مانع استطاعت توسط گروه‌های پزشکان متخصص تهیه و به پزشکان معاینه کننده زائران، ارائه خواهد شد.

عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری در ادامه درباره تأیید نشدن سفر زائران باردار برای حج تمتع نیز توضیح داد: موضوع وضع حمل زائر و شیرخوارگی نوزاد به صورت ویژه مطرح و قرار بر این شد که به سبب ناتوانی بدنی و احتمال خطر و آسیب پذیری برای نوزاد، پزشکان صلاحیت زائر را تأیید نکنند.

دستور بعدی این نشست که در سالن جلسات ساختمان نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید به بیان دیدگاه و ارائه راهکار‌های خود درباره موضوع وجوب یا عدم وجوب ترتیب اعمال منا و حکم خروج از منا در شب دوازدهم ارائه کردند.

قرار بود پرواز‌های عمره پس از حدود هشت سال وقفه، از ۱۳ دی برقرار شود که به علت صادر نشدن مجوز نهایی و لازم برای ورود هواپیما‌های جمهوری اسلامی ایران به عربستان و فرودگاه جده، این پرواز‌ها لغو شد و تاکنون زمان مشخصی برای پرواز‌های عمره اعلام نشده است.