۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فارس
  • شناسه : 28754
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۵۵
  • ارسال توسط :
استان فارس در صدر فهرست آمار جانباختگان در تصادف
استان فارس در صدر فهرست آمار جانباختگان در تصادف

استان فارس در صدر فهرست آمار جانباختگان در تصادف

مديركل پزشكي قانوني استان فارس : تعداد تلفات ناشي از تصادف در ۱۰ ماهه سال جاري حدود ۱۸ درصد رشد داشته است.

وقایع خبری: استان فارس به عنوان چهارمين استان پهناور كشور است كه از نظر آمار جانباختگان حوادث رانندگي در داخل و خارج شهرها، در صدر فهرست كشوري قرار دارد؛ اين موضوع سبب شده كه مسوولان استان، كاهش تلفات جاده‌اي را در دستور كار قرار دهند. محمدهادي‌ايمانيه، استاندار فارس پيش از اين ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ در جلسه شوراي راهبردي تصادفات استان بر لزوم تلاش فرمانداران، اداره كل راهداري و شهرداري‌ها براي كاهش تلفات ناشي از حوادث رانندگي در فارس تاكيد كرد.او كاهش درصد مرگ و مير ناشي از تصادفات در استان را نيازمند همكاري تمام فرمانداران دانست و اعلام كرد كه آمار فوت ناشي از تصادف در هر يك از شهرستان‌ها بايد از سوي نهادهاي مربوطه به فرمانداران اعلام و از آنها خواسته شود بر اساس ابزارهاي قانوني كه در اختيار دارند در چارچوب يك ‌جدول زمان‌بندي شده اين آمار را تا پايان ۱۴۰۱ تا ۵۰ درصد كاهش دهند.
نرم‌افزار جامع تصادفات ايجاد شود
ايجاد يك نرم‌افزار جامع تصادفات كه در برگيرنده اطلاعات همه‌جانبه از اركان‌هاي مختلف از جمله اورژانس، پليس، راهداري و پزشكي قانوني باشد، در برنامه‌ريزي‌هاي زيرساختي بسيار اثربخش است. با نظارت معاون عمراني استانداري، ظرف دو هفته آينده، يك تفاهمنامه جديد بين شهرداري شيراز و اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي فارس در خصوص كمربندي شيراز منعقد و نهايي شود. اين تفاهم بايد منجر به كاهش ۵۰ درصدي مرگ و مير ناشي از تصادفات در كمربندي شيراز شود.
فرهنگ استفاده از كلاه ‌ايمني، تقويت شود
ايمانيه همچنين خواستار ارايه آمار دقيق از خرابي دوربين‌هاي ثبت تخلفات رانندگي در استان، تدوين برنامه‌اي اثربخش براي استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و رسانه‌ها در امر فرهنگ‌سازي و استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود براي افزايش استفاده از كلاه ايمني به ميزان ۷۰ درصد تا پايان سال جاري شد.
لزوم كاهش ۱۰ درصدي تلفات حوادث رانندگي در هر فصل
در سال آتي نيز در هر فصل بايد ۱۰ درصد كاهش مرگ و مير ناشي از تصادفات رانندگي را در استان شاهد باشيم تا در پايان سال ۱۴۰۱ كاهش ۵۰ درصدي اين تلفات را تجربه كنيم.آمار جانباختگان حوادث رانندگي بايد در مقايسه با سال ۱۳۹۸ كاهش يابد، نه در مقايسه با سال ۱۳۹۹ كه به خاطر شيوع كرونا ترددهاي جاده‌اي و سفرها كمتر بوده است.
۱۰۸۰ كشته در فارس طي ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۰ در تصادف  رانندگي
 عليرضا درودچي، مديركل پزشكي قانوني استان فارس با بيان اينكه تعداد تلفات ناشي از تصادف در ۱۰ ماهه سال جاري حدود ۱۸ درصد رشد داشته است، گفت كه يك‌هزار و ۸۰ نفر در اين مدت بر اثر تصادف درون و برون شهري در فارس جان باختند. اين آمار در مدت مشابه پارسال كه بيانگر ۹۱۷ نفر فوتي بود، رشد حدود ۱۸ درصدي كشته‌هاي ناشي از تصادف در اين استان دارد. از ابتداي سال ۱۴۰۰ تا پايان دي ماه امسال ۲۶۵ نفر در تصادفات درون شهري و ۸۱۵ نفر در تصادفات برون‌شهري در سطح فارس جان خود را از دست داده‌اند.
نگاهي به آمار تلفات جاده‌اي سال‌هاي ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ درفارس
در ۱۰ ماهه سال ۹۸ نيز ۲۳۳ نفر در تصادفات درون شهري و ۷۹۵ نفر در تصادفات برون شهري جان خود را از دست دادند. مجموعا در ۱۰ ماهه سال ۹۸ يك‌هزار و ۲۸ نفر و در ۱۰ ماهه سال گذشته ۹۱۷ نفر در تصادفات اين استان كشته شدند. مجموع آمار كشته‌شدگان تصادفات اين استان در سال ۹۹، يك‌هزار و ۲۳۲ نفر و در سال ۹۸ يك هزار و ۲۶۱ نفر بوده است. در سال گذشته در مجموع ۳۴۲ نفر در تصادفات درون شهري و ۸۹۰ نفر در تصادفات برون شهري جان خود را از دست دادند و در سال ۹۸ نيز ۲۸۶ نفر در تصادفات درون شهري و ۹۷۵ نفر در تصادفات برون شهري كشته شدند.