۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد » بازار » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 11446
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰:۴۴
  • ارسال توسط :
  • منبع : سور پرس
از میکروبیولوژی تا چرم دوزی
از میکروبیولوژی تا چرم دوزی

از میکروبیولوژی تا چرم دوزی

کارهای هنری برای عرضه و فروش نیاز به فردی شجاع و پر تلاش دارد که بتواند در بازار موفق شود.

توجه خاص به کسب و کارهای جدید و کارآفرینی در سالهای اخیر با توجه به ظرفیت کم ادارات و نهادهای دولتی برای استخدام جوانان، نسبت به گذشته سرعت و رونق بیشتری گرفته است، هرچند از کنار مسائل  و مشکلات بر سر راه کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک هم نمی‌توان به راحتی گذشت. برخوردار شدن از تسهیلات لازم برای جوانان و کارآفرینان  و ایجاد موقعیت مناسب برای فروش و عرضه  محصولات از سوی مسئولان خود می تواند، گام مهمی در شکوفایی اقتصاد خانواده ها و به دنبال آن جامعه باشد، در این خصوص با سرکار خانم رستمی پور بانوی کارآفرینی که میکروبیولوژی خوانده و اکنون در حوزه چرم فعالیت می‌کند و مدرس این رشته است، گفت و گویی انجام داده که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد:

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چطور با چرم آشنا شدید؟

بنده نسترن رستمی پور هستم مدرس چرم دوزی و نقاشی روی چرم،  از سال ۱۳۹۲ با کار چرم آشنا شدم که این آشنایی توسط خواهرم خانم‌ نازنین رستمی پور شکل گرفت با توجه به اینکه ما اختلاف سنی کمی باهم داریم و آن زمان من بیشتر مشغول درس و کلاس های کنکور بودم خواهر عزیزم کارهای هنری را با جدیت دنبال میکرد و در کلاس  و دوره های چرم دوزی شرکت کرد و بعد از اتمام دوره‌ی اول کلاس، بنده هم علاقه مند شدم این کار را دنبال کردم.

به نظر می‌رسد رشته دانشگاهی شما با کارتان سنخیتی نداشته باشد؟

بله. رشته‌ی تحصیلی من در دانشگاه میکروبیوِِلوژی هست و برای همه جالب و از بنده سوال می‌کنند ربط این دو موضوع چه چیزی می تواند باشد. باید بگویم که چرم بخشی از هنر بنده هست و رشته‌ام بخشی از علاقه من. بعد از ورود به دانشگاه با دفتر فرهنگ دانشکده مان آشنا شدم و با تشویق مسئول فرهنگی عزیزم سرکار خانم رحمانی که خودشان هنرمند هستند، کارهای اولیه‌ای که دوخته بودم در نمایشگاه دانشگاه در معرض نمایش و رقابت گذاشتم که این کار باعث آشنایی بنده با بقیه هنرمندان، رقیبان و همینطور اشکالات کارم شد با گذر زمان اطلاعات خودم را به روز کردم و سعی کردم روز به روز کارهای جدید و تکی بزنم.

تدریس و آموزش هم در کنار کارتان دارید؟

بله. در دانشگاه شروع به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کردم. بعد از آن در موسسات هنری شروع به تدریس کردم و در نمایشگاه های متعددی که توسط خیریه ها، گالری ها و مکان های مختلفی که دعوت می‌شدم و گاهی هم پیگیری های متعددی می‌کردم ، شرکت می‌کردم و خدا را شاکرم که این توانایی را در بنده قرار دادند  تا بتوانم به عنوان کم سن و سال ترین بانوی کار آفرین در ۲۳ سالگی وارد بازار کار چرم شوم و با هم صنف های خودم به رقابت بپردازم و در نهمین جشنواره ی مد و لباس سال ۱۳۹۸ حضور پیدا کنم.

بانوان علاقه مند می توانند  روی هنر چرم دوزی  حساب ویژه  باز کنند که از لحاظ درآمدزایی و اقتصاد خانواده هم برایشان آورده‌ای داشته باشد؟ 

بله قطعا می‌تواند مفید باشد، با توجه به روحیات بانوان عزیز که مسئولیت خانه و تربیت فرزندان را‌ به عهده دارند. باید همیشه دارای انگیزه بالا و روحیه باشند، هنر باعث آرامش و عزت نفس شما می‌شود،  هنر باعث پرواز روح انسان در این روزمرگی ها  است. گاهی اوقات سختی های زندگی شما را با چالش های مختلف روبه رو می کند و این هنر است که می تواند شما را فارغ از همه دغدغه  ها به ساحل آرامش  رهنمون کند. در پاسخ به سوال شما باید بگویم‌ در کنار این هنر (چرم دوزی) می توانید درآمد زایی داشته باشید و به اقتصاد خانواده کمک کنید، هر چند که کارهای هنری آنقدر زحمت دارند که درآمدی  که از آن حاصل می شود در مقابل هنر دستان یک هنرمند، بسیار ناچیز است.

به نظر کار شما کاری با حساسیت بالا و ریزه کاری زیاد باشد، درست است؟

بله همینطور است. کار چرم یک کار هنری هست که اولا مثل سایر هنرها ابتدا مستلزم عشق و علاقه است و بعد  به شدت به حوصله نیاز دارد و همینطور یک ذهن خلاق و پویا می خواهد تا بتواند کارهای جدیدی طراحی کند. در چنین کاری تمرکز روی کار بسیار مهم است. چرا که اگر حتی اندازه ها نیم سانتی متر کم و زیاد شوند باعث خراب شدن کار می شود و مسلما با توجه به هزینه ها و قیمت چرم به نوعی ضرر مالی به دنبال خواهد داشت و به این خاطر دقت و تمرکز از اصول کار چرم دوزی است.

برای شروع کار چه چیزی لازم است؟

در واقع برای شروع کار یکی از موارد محاسبات قیمت چرم طبق قیمت روز هست اما برای کار دست دوز، ابتدا هزینه ی ابزارهای کار و پس از آن هزینه ی چرم هست که مبلغ این ها بستگی به وسعت کسب و کار برای هر فردی است.  همچنین کارهای هنری برای عرضه و فروش نیاز به فردی شجاع و پر تلاش دارد که بتواند در بازار موفق شود.

نا گفته نماند در زمان برگزاری نمایشگاه ها مسلما سختی های خیلی زیادی وجود دارد که  مجوز بگیرید و هماهنگی های لازم انجام دهید که حضور فعالی داشته باشید، و یکی از مواردی که بسیار ضروری است که مد نظر  علاقه مندان این حوزه باشد، باید شجاعت رقابت با رقیب‌های خودتان را داشته باشید و با کوچکترین مانعی عقب نکشید، و ناامید نشوید.

پس باید گفت کار به ظاهر ساده ای هم نیست  که به راحتی وارد آن شد؟

در مورد خودم برایتان بگویم. ببینید من خیلی سختی و مشقت در این راه کشیدم از تداخل با کلاس های دانشگاهم تا امتحاناتم و سر کار رفتنم… همه و همه وجود داشت.
اما هیچ وقت عقب نکشیدم و به راهم ادامه دادم خیلی از وقت ها واقعا خسته می‌شدم از حجم کارم و رفت و آمدهای پیاپی برای هماهنگی کارها.
اما همه ی این سختی ها را به جان خریدم که به اینجا رسیدم و مسلما راه درازی در پیش دارم و هنوز به جایگاهی که مد نظرم هست نرسیدم. پس شما هم باید قوی باشید و ادامه بدهید  مسلما پس از هر سختی آسانی در راه است همینطور که خداوند در قرآن فرمودند: مع العسر یسری.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، گویا چرم دوزی جز مشاغلی است که می تواند اوقات فراغت را هم پر کند؟

بله. تو این شرایط کرونا که مسلما برای همه سخت  و طاقت فرساست، هنر چرم دوزی می تواند شما عزیزان را در قرنطینه سرگرم کند و حس خوبی به شما بدهد ما هم تو این شرایط با خانواده هستیم و شاید فرصتی باشد برای این که قدر خود و عزیزانمان را بیشتر بدانیم و واقعا از تک تک لحظاتمان بیشتر لذت ببریم و بیش از بیش برای سلامتی و راحتی که همیشه بوده اما شاید شکر گزار خالقمان نبودیم، سپاس گزار باشیم. امیدوارم این ویروس هر چه زودتر از بین برود تا تمام جهان به آرامش برسد
جا دارد تشکر ویژه ای از تمامی پرسنل و کادر درمانی که همه جوره با این ویروس در خط مقدم در حال مبارزه هستند، داشته باشم و همینطور قدردانی از همه‌ی عزیزانی که دارند به نوعی برای ریشه کن شدن این ویروس تلاش می‌کنند ان شا الله که همه در کنار هم کرونا را شکست می‌دهیم.

به عنوان یک مدرس و فعال حوزه چرم از مسئولین  چه در خواستی دارید؟

از مسئولین و متولیان امر درخواست می کنم که به کارآفرینان توجه ویژه ای داشته باشند و  از جوانان و افرادی که کسب و کار کوچکی راه انداخته اند حمایت کنند  تسهیلاتی در اختیار آنها  قرار بدهند، مکان هایی برای فروش محصولاتشان در نظر بگیرند تا بتوانند با قیمت مناسب تری  دست آورد خود را در اختیار مردم قرار دهند.

ان‌شاالله روزی برسد که همه‌ی کارآفرینان بتوانند بدون واهمه از فروش نرفتن کارها و ترس از ضرر مالی و اقتصادی، کارهایشان را در معرض دید و فروش بگذارند. و  در چنین زمینه ای آنچنان ایران  و هنرمند ایرانی  به پیشرفت دست پیدا کند که بتوانیم کارهای دستی زیبایمان‌ را در جای جای دنیا صادر کنیم که خود این مسئله  باعث خواهد شد کمک بسزایی در زمینه‌ی صادرات به کشور عزیزمان داشته باشیم و چرخ تمام تولیدی ها هم خواهد چرخید.

در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید؟

در آخر من تشکر می‌کنم ابتدا از خالقم که در تمام لحظات تنها پشت و پناه من بوده و هست، همینطور از خانواده‌ی عزیزم که حامی‌ام بوده‌اند، سپاسگزارم و همینطور از شما ممنونم که این فرصت را  در اختیار بنده قرار دادید.