۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 509
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۲۳
  • ارسال توسط :
از سیر تا پیاز نمک سیاه
از سیر تا پیاز نمک سیاه

از سیر تا پیاز نمک سیاه

نمک سیاه چیست؟ نمک سیاه هند که به نام های نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا هم شناخته می شود، از انواع سنگ های نمک آتشفشانی در هند است که به طور گسترده ای در هند و پاکستان برای پخت و پز غذا و زیبایی پوست و مو استفاده می شود.سنگ نمک سیاه هندی به […]

نمک سیاه چیست؟

نمک سیاه هند که به نام های نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا هم شناخته می شود، از انواع سنگ های نمک آتشفشانی در هند است که به طور گسترده ای در هند و پاکستان برای پخت و پز غذا و زیبایی پوست و مو استفاده می شود.سنگ نمک سیاه هندی به دلیل مقادیر بالای آهن و سایر مواد معدنی موجود در آن به رنگ بنفش سیاه دیده می شود، در حالی که پودر نمک سیاه خاکستری صورتی است.

نمک سیاه حاوی یک ترکیب منحصر به فرد سولفور است که فقط در زرده تخم مرغ پخته شده یافت می شود و فواید زیادی برای بدن دارد.مصرف نمک سیاه را اغلب برای درمان فشار خون بالا و بیماری های گوارشی مانند سوزش سر دل و احتباس گاز در روده ها توصیه می کنند. (هنوز تحقیقات علمی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.)

فواید دارویی و درمانی نمک سیاه برای بدن

۱٫ بهترین جایگزین نمک

مصرف نمک معمولی یکی از عوامل ابتلا به بیماری های تیروئیدی و فشار خون بالا محسوب می شود. نمک سیاه از بهترین جایگزین های نمک معمولی است که سدیم کمتری دارد و برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، ناتوانی جنسی و کلسترول خون بالا مفید می باشد.

۲٫ معده و دستگاه گوارش

نمک سیاه را در طب آیورودا برای درمان بیماری های گوارشی از جمله ناراحتی معده و یبوست استفاده می کنند؛ نمک سیاه یک ملین طبیعی است و در از ترکیب نمک سیاه با آب لیمو ترش تازه و زنجبیل تازه برای درمان یبوست استفاده می شود.نمک سیاه را به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا به بهبود هضم غذا کمک کند، به دلیل ماهیت قلیایی که دارد باعث افزایش تولید اسید معده شده و رفلاکس اسیدی معده را کاهش دهد و به درمان احتباس گاز در روده ها کمک کند.

برای درمان احتباس گاز در روده ها ۱ قاشق چای خوری نمک سیاه را در یک ظرف مسی بر روی شعله ی کم حرارت دهید تا رنگ آن تغییر کند، حالا این نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و بنوشید تا گاز روده ها برطرف شود.

۳٫ درمان درد مفاصل

از نمک سیاه برای درمان سریع درد مفاصل استفاده می شود؛ یک فنجان نمک سیاه را در یک پارچه بریزید و کمی حرارت دهید تا گرم شود، این پارچه را بر روی محل درد قرار دهید تا تسکین یابد.

۴٫ لاغری و کاهش وزن

نمک سیاه به افزایش تجزیه آنزیم ها و چربی های بدن کمک کرده و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

۵٫ درمان بیماری های تنفسی

استنشاق نمک سیاه برای درمان بیماری های تنفسی مانند سینوزیت، آلرژی و آسم مفید می باشد.

۶٫ فشار خون و کلسترول خون

استفاده از نمک سیاه به جای نمک معمولی با بهبود گردش خون در بدن باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

۷٫ پوکی استخوان

آیا می دانید که حدود یک چهارم کل نمک بدن شما در استخوان ها ذخیره می شود؟ درست شنیدید علاوه بر کلسیم، نمک هم برای تقویت استخوان ها بسیار ضروری است.گفته می شود که نوشیدن آب نمک سیاه خطر دفع سدیم از استخوان ها را کاهش داده و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد.

۸٫ درمان گرفتگی عضلات

نمک سیاه حاوی مقادیر قابل توجه پتاسیم است، همچنین به جذب بهتر این ماده در بدن کمک کرده و برای درمان درد و گرفتگی عضلات مفید می باشد.

۹٫ درمان افسردگی

نمک سیاه می تواند با افزایش تولید سروتونین و ملاتونین در بدن به پیشگیری و درمان افسردگی و بی خوابی شبانه کمک کند.

۱۰٫ قند خون و دیابت

مصرف نمک سیاه به جای نمک معمولی به کنترل قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت کمک می کند.نمک سیاه به درمان سو هاضمه، ناراحتی معده و بیماری های گوارشی در نوزادان و کودکان کمک می کند.

توصیه می شود که برای درمان بیماری های گوارشی مقداری آب نمک، ترکیب نمک و عسل و یا چند دانه نمک به نوزاد یا کودک بدهید.

خواص نمک سیاه برای پوست و مو

۱۱٫ درمان آکنه و جوش صورت

اضافه کردن مقدار کمی نمک سیاه به اسکراب های صورت باعث باز شدن منافذ مسدود شده پوست شده، چربی پوست صورت را کاهش می دهد و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

۱۲٫ درمان ریزش مو

از آنجایی که نمک سیاه حاوی مقادیر بالای مواد معدنی است به رشد طبیعی مو ها کمک می کند و با تقویت فولیکول ها باعث درمان ریزش مو می شود.

۱۳٫ درمان شوره سر

نمک سیاه برای درمان شوره سر مفید می باشد؛ توصیه می شود که مقداری نمک سیاه را با آب گوجه فرنگی تازه ترکیب کنید و بر روی پوست سر بمالید، ماهیت قلیایی-اسیدی این ترکیب به درمان شوره سر کمک می کند.

عوارض و مضرات نمک سیاه

فشار خون

زیاده روی در مصرف نمک سیاه به دلیل محتوای سدیم که دارد می تواند باعث افزایش فشار خون در افراد شود.

اختلالات گوارشی

زیاده روی در مصرف نمک سیاه به دلیل محتوای گوگرد بالا، می تواند باعث کاهش هضم غذا و احتباس گاز در روده شود.

کاهش رطوبت بدن

اگر مدت زمان زیادی در وان حمام آب حاوی نمک سیاه بخوابید باعث کاهش رطوبت بدن شما می شود.

طبع نمک سیاه چیست؟

طبیعت و مزاج نمک سیاه در طب آیورودا خنک می باشد.

ترکیب شیمیایی نمک سیاه چیست؟

نمک سیاه به طور عمده شامل کلرید سدیم، سولفات سدیم، منیزیم، سولفات آهن، اکسید آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.

طریقه مصرف نمک سیاه

خوراکی : نمک سیاه را به عنوان جایگزین نمک معمولی و به دلیل طعم آن که مانند زرده تخم مرغ پخته شده به نظر می رسد، برای تهیه انواع غذاها برای گیاهخواران و افراد وگن استفاده می کنند.

استنشاقی : بوییدن نمک سیاه برای درمان بیماری های تنفسی مفید است.

موضعی : نمک سیاه را می توان برای تهیه انواع اسکراب بدن، صورت و همچنین انواع ماسک مو به کار برد؛