۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 29359
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
  • ارسال توسط :
از رسانه ها نیز می خواهیم که متعصبانه حامی وقف شوند
از رسانه ها نیز می خواهیم که متعصبانه حامی وقف شوند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

از رسانه ها نیز می خواهیم که متعصبانه حامی وقف شوند

اگر جایگاه وقف و اثرگذاری آن را در تاریخ می دانستیم به بیانات امام راحل در حوزه وقف، خرده نمی گرفتیم .

صبح امروز و با حضور اصحاب رسانه استان قزوین نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در حسینیه امام زاده حسین(ع) قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، در این مراسم بیان کرد: آنچه در دهه چهارم انقلاب و در آغاز چله انقلاب مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند نقش بی بدیل جوانان در نظام جمهوری اسلامی بود. این فرمایش ایشان در اکثر ارشادات در طول مدت زعامتشان ساری و جاری بوده اما در بیانیه گام دوم این نگاه به منصه ظهور رسید و ایشان نقش جوانان را در آینده انقلاب به ویژه در تمدن نوین اسلامی تبیین فرمودند.

وی گفت: جوانی که نقش آن در جامعه به فرموده رهبر معظم انقلاب، بی بدیل است در رسانه و روشنگری و هدایت جامعه بسیار ارزشمندتر است. یقینا این نقش در عرصه رسانه و‌ هدایتگری و اصحاب رسانه و تحلیلگران و تاثیرگذاران جامعه اهمیت زیادی داشته و با قلم جوان و نوآورانه می توانند دستاوردهای انقلاب را به خوبی تبیین کنند و در این جبهه می توانند پرچمدار انقلاب بوده و جهان را نسبت به انقلاب و مدل انقلاب مطلع کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: امروز جهاد تبیین تکلیف همه ماست و اگر برهمه واجب کفایی است برای دغدغه مندان واجب عینی است. یکی از این دغدغه مندان، اصحاب رسانه هستند که می توانند افکار عمومی را به‌ واقعیات جامعه بیدار کنند. رسانه و هر کسی که در نقش رسانه می تواند نقش آفرین باشد، باید واقعیات را برای جامعه بازگو کند. کسی از ما انتظار بزرگنمایی ندارد بلکه منصفانه بنویسیم و قضاوت کنیم و قضاوت هایمان مبنای عینی داشته باشد.

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: رسانه انقلابی رسانه روشنگر است و رسانه افشاگر نیست. با هر ابزاری نمی توان تبیین کرد ابزاری برای جهاد است که مولفه آن تکریم بوده و پرده دری نباشد. تبیین و بیان عملکرد وقف خود جهاد تبیین است. خداوند در همه ادیان الهی از ابتدا مولفه وقف و کار خیر را طراحی کرد تا مردم برای خود و دین خود هزینه کنند. لذا امروز از وقف گفتن جهاد تبیین است. آنچه که باعث قوام و کارآمدی دین و نظام اسلامی خواهد بود و ایدیولوژی و پرچم اسلام را در جهان بلند خواهد کرد نهاد دین پایه ای بنام وقف است که با این سرمایه هنگفت می توان دین را در جامعه تبیین کرد.

وی افزود: اگر جایگاه وقف و اثرگذاری آن را در تاریخ می دانستیم به بیانات امام راحل در حوزه وقف، خرده نمی گرفتیم چرا که دشمن معنای سخنان امام را درک کرد و به این معنای مهم پی برد که آنچه می تواند اسلام را کمک کند وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه با انتقاد از برخورد برخی نسبت به حوزه وقف تصریح کرد: امروز متاسفانه برخی آگاهانه یا ناآگاهانه به پیکر وقف در استان ضربه می زنند. این واقعیتی است که عدم آگاهی موجب تخریب امروز وقف شده و دوستانی نمی خواهند تبیین ما را بشنوند. اگر دشمن، هدفمندانه برنامه خود را عملی می کند، ما نباید غافل شویم. امروز یکی از شاخصه های جهاد تبیین این است که پرده را از روی ناکارآمدی وقف برداریم و ثابت کنیم وقف کارآمد است.

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: امروز قریب به ۳۴ هزار و ۹۰۰ رقبه در استان داریم و بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی استان شامل وقف می شود. ارزش ریالی این موقوفات بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است. با تمام پیگیری ها قریب بر ۱۲ درصد متصرفین قانون تمکین وقف را رعایت کردند و قریب ۸۸ درصد متصرفین درآمد وقف را پرداخت نمی کنند.

این مسوول در ادامه خاطرنشان کرد: حدود اعتبار تملک و دارایی در سال ۱۴۰۰ غیر از دستگاه های ملی قریب به ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولت در استان قزوین است. در حالی که یک درصد وقف می تواند ۳۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد. ما نه یک درصد بلکه با تلاش همکاران در اوقاف استان و حمایت مدیران یک ده هزارم درصد درآمد داریم که در چهار سال گذشته یک یک میلیونیم درصد بود.

وی با اشاره به اینکه با اینکه اصالت بنده قزوینی نیست اما با تعصب یک قزوینی برای دارایی وقف در استان جنگیدم و از رسانه ها نیز می خواهیم که متعصبانه حامی وقف شوند چرا که حمایت از وقف استان حمایت از استان است. اگر نگاه مثبت دستگاه قضا به وقف نبود ما امروز بخش زیادی از موقوفات را از دست می دادیم.

حجت الاسلام مجیدی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ در حوزه اوقافی حقوقی ثبتی ۴۵۰ عدد سند تک برگی برای استان گرفتیم و ۳۵۰ پلاک نیز امیدواریم تا پنجشنبه هفته جاری تحویل موقوفات شود که حدود ۸۰۰ سند تک برگی می شود. امسال به تنهایی ۱۰ درصد کل اسنادی طی ۹۰ سال اخیر اخذ شده است و تا کنون ۲۱ هزار و ۸۵۰ موقوفه دارای سند شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه اظهار کرد: امسال ۲۵ هزار و ۷۰۰ هکتار در سامانه کاداستر جانمایی شد.