۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حوزه و دانشگاه » دانش و فناوری
  • شناسه : 39106
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
  • ارسال توسط :
ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس نقش آنها در افزایش بهره‌وری انجام می شود
ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس نقش آنها در افزایش بهره‌وری انجام می شود

ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس نقش آنها در افزایش بهره‌وری انجام می شود

وزیر علوم با تأکید بر ارتقای بهره‌وری در حوزه آموزش عالی، گفت: ارتقای اعضای هیئت علمی باید بر اساس نقش آنها در افزایش بهره‌وری انجام شود.

محمدعلی زلفی‌گل، در اجلاس بهره‌وری در علوم، تحقیقات و فناوری که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت ارتقای بهره‌وری در آموزش عالی گفت: بهره‌وری مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است و از این رو وزارت علوم در نظر دارد بهره‌وری را در آموزش عالی ارتقا دهد.
وزیر علوم در این اجلاس با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه‌ها و پارک‌ها در زمینه علم و فناوری افزود: دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در زمینه بهره‌وری گام‌های بزرگی بردارند به طوری‌که وزارت علوم می‌تواند در این زمینه محور و مدار شود.
زلفی‌گل، با بیان اینکه رویکردهایی در وزارت علوم در زمینه بهره‌وری وجود دارد و سعی می‌کنیم نوع رویکردمان با توجه به بهره‌وری باشد، گفت: وزارت علوم قصد دارد قوانین، مقررات و برنامه‌ها به گونه‌ای عملیاتی شوند که به بهره‌وری توجه شود.
وی افزود: فرهنگ‌سازی از طریق قوانین و مقررات ایجاد می‌شود، به همین دلیل، اگر قوانین به درستی تدوین شوند، فرهنگ‌سازی به درستی اتفاق می‌افتد، و نقش تربیتی، آموزشی و فناوری دانشگاه‌ها باید در بهره‌وری مورد توجه قرار بگیرد، به عنوان مثال یکی از شاخص‌های بهره‌وری در اقتصاد، جلوگیری از خام‌فروشی است و خام‌فروشی در اقتصاد، متفاوت از خام‌فروشی در آموزش عالی است.
وزیر علوم گفت: اقدامات در زمینه بهره‌وری می‌تواند اقتصادی، آموزشی، سرمایه‌گذاری باشد و بهره‌وری مساوی است با منابع انسانی و منابع انسانی ضرب در مدیریت که اگر مدیریت کارآمد نداشته باشیم، شاخص‌های بهره‌وزی افزایش نخواهد یافت و نظام بهره‌وری با تغییر افراد متاثر نخواهد شد و به مسیر خود ادامه خواهد داد.
زلفی‌گل با بیان اینکه آموزش نخستین شاخص بهره‌وری است، گفت: رسیدن به بهره‌وری در هر عرصه‌ای نیازمند آموزش است و پیشنهاد می‌کنم که مدیران پیش از پذیرش هر مسئولیتی ملزم به گذراندن دوره آموزشی باشند و وزارت علوم هم باید راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری پیش بگیرد.
وی تاکید کرد: ارتقای اعضای هیئت علمی باید بر اساس نقش آنها در افزایش بهره‌وری انجام شود و اگر قرار است رشد اقتصادی اتفاق بیفتد، سرمایه‌گذاری اقتصادی پرهزینه است؛ افزایش بهره‌وری راهکار مناسبی خواهد بود.
وزیر علوم افزود: افزایش بهره‌وری بر اساس مزیت‌های نسبی موجود از جمله وظایف وزارت علوم است و آمایش آموزش عالی یکی دیگر از روش‌هایی است که به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود، برای مثال سامانه جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع به پژوهشگران کمک می‌کند که تجهیزات مورد نیاز خود را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند.