۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 26688
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
  • ارسال توسط :
اخلاق محمدی در رفتارآیت الله محمدی تاکندی
اخلاق محمدی در رفتارآیت الله محمدی تاکندی

اخلاق محمدی در رفتارآیت الله محمدی تاکندی

تاکندی برای نظام و انقلاب و برخی از دوستان خود هزینه داد بدون آنکه توقع جبرانی داشته باشد

پیامبر اعظم (ص) به دلیل داشتن «خُلقٍ عَظیم » و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» ، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان‌ها در تمام دوران‌ها بوده است. آن حضرت به عنوان بهترین  و کامل‌ترین اسوه‌ی راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود و در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول ۲۳ سال نبوت توانست، دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند لذا خداوند در قرآن می‌فرماید: “لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ” برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. (احزاب آیه ۲۱) و مشهور است که پیامبر بزرگوار می فرماید : «انی بعثت لا تمم مکارم الاخلاق» (من بر انگخیته شده ام تا مکارم اخلاق را کامل کنم)

دردوران فعلی  تک ستارگانی در آسمان زندگی ما درخشیدند که با الگوی گرفتن از زندگی پیامبر (ص) متخلق به اخلاق اسلامی شدند که یکی از این ستارگان در استان قزوین آیت اله محمدی تاکندی بود به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت برای درگذشت ایشان (( عالم متخلّق )) را از برجستگی های رفتاری وی بر می شمارند.

  آیت اله تاکندی  در کنار تلمذ از محضر بزرگان حوزه ،  سیرو سلوک و رفتار اساتید خود را نیز سرمشق و الگوی رفتاری خود قرارداد  تا پیش  از آن که برای مردم از خلق عظیم و سیره اخلاقی پیامبر(ص)  و دیگر بزرگان سخن به میان آورد ، خود در حد توان بدان اخلاق آراسته باشد.

روی گشاده ، صداقت ، صفا ،  سادگی ، خونگرمی ، مهمان نوازی ، بی آلایش بودن ، صراحت لهجه داشتن از جمله شاخص ترین ویژگی های اخلاقی ایت اله محمدی تاکندی بود که او در را بین علما ، اساتید ، مسولین ؛ دانشگاهیان ، حوزویان ، مدیران اجرایی و اقشار مختلف مردم فارغ از نگاه های سیاسی محبوب و مقبول کرده بود و اگر امروز درتمام  شهرها و روستا های استان از مردم بخواهیم که آیت اله  محمدی تاکندی را در چند جمله تعریف کنند به اتفاق حسن خلق ، گشاده روی ، صداقت ، سادگی و شوخ طبعی ایشان را مورد توجه قرارمی دهند.

به رغم اینکه منش و دلبستگی سیاسی آیت اله تاکندی برای همگان روشن بود  و نشست و برخاستش با جریان اصلاح طلب تا پایان عمر ادامه داشت اما برای وحدت و همبستگی و هم افزایی دلسوزان استان در تمام گروه ها دارای دغدغه و تلاش بود مضاعف بر اینکه برای  رشد اخلاقی جامعه در فضای تهمت ،  تخریب و غبارآلود سیاسی این روزهای کشور و استان قزوین  تلاش داشتند هر چند که کمتر در این هدف مقدس توفیق رفیق راهش شد.

تاکندی  اهل تساهل ،  تسامح و مدارا با همگان بود و علی رغم اینکه تلاش فراوان برای حرکت قطار انقلاب داشت اما هر گز سعی نکرد که کسی را از قطار انقلاب پیاده کند و چه بسیار در تند ترین پیچ ها هم علی رغم تمام بی مهری ، بد اخلاقی ، تهمت و بعضا تخریب ها از پرداخت هزینه برای اصل دین و نظام ترسی نداشت و همواره بر استحکام و قوام بخشی استونه های نظام تاکید داشتند و تخریب بزرگان نظام از جمله آیت اله هاشمی را حرکت در مسیر و خواست دشمنان می دانستند.

آیت اله تاکندی در کنار فعالیت و تلاش و جایگاه ارزنده ای  علمی و حوزوی هیچگاه خود را از متن مردم کوچه و بازار جدا نکرد و همواره صدای اقشار مختلف مردم بود و دغدغه ای مردم را  بدون انچه کلام خود را آلوده به کینه ، نفرت ، دروغ و تهمت  کند به مسولین انتقال می داد و تاکید می کرد که مدیران باید قدردان مردم باشند.

تاکندی دلسوز انقلاب و نظام و رهبری بود و علی رغم تمام بی مهری های که به او شد اما لب فروبست تا ذره ای به اصل انقلاب و نظام و رهبری آسیب وارد نشود شاید بتوان گفت ایت تاکندی در اوخر عمر هم از دوستان و هم از منتقدان بی مهری ها دید و گله داشت اما هر گز سخنی که زمینه تفرقه و تشتت را ایجاد کند بر زبان جاری نساخت.

آری تاکندی برای نظام و انقلاب و برخی از دوستان خود هزینه داد بدون آنکه توقع جبرانی داشته باشد و تا لحظه آخر عمر به همان زندگی طلبگی ، ساده و با صفای خود ادامه داد. 

بی شک همانگونه که این روز ها در بسیاری از رویدادها های استان قزوین فقدان بزرگانی هچون آیت اله باریک بین ، لشگری و….. احساس می شود در آینده نیز فقدان آیت اله محمدی تاکندی که منادی اخلاق ، وحدت  و همبستگی بود بیشتر احساس خواهد شد.

و سخن پایان اینکه امروز که کام و دل همه ما به ولادت پیامبر اعظم (ص) که  برخودار از «خُلقٍ عَظیم » و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» بود روشن و شاد است امید است در میدان عمل پیرو آنحضرت باشیم و حداقل رفتار آیت اله تاکندی ها که قطره ای از اقیانوس بی کران رفتار پیامبر(ص)  بودند را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم .

** ولی اله حسین زاده / وقایع خبری