۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » اقتصاد » بانکداری » بورس
  • شناسه : 19936
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۱۴
  • ارسال توسط :
اجرای مقررات تازه برای نجات بورس
اجرای مقررات تازه برای نجات بورس

اجرای مقررات تازه برای نجات بورس

دامنه نوسان بورس تغییر کرد

در ادامه سیاست‌های تازه سازمان بورس برای نجات بازار سرمایه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه نوسان ثابت به دامنه نوسان نا متقارن خبر دادو اعلام کرد مقررات جدید از روز شنبه ۲۵بهمن‌ماه اجرا خواهد شد.

براساس تصمیم شورای بورس از روز شنبه قیمت سهام شرکت‌های بورس در محدوده مثبت ۶درصد و منفی ۲درصد نوسان خواهند کرد. به گزارش همشهری، به‌دنبال تداوم روند نزولی شاخص کل بورس تهران، که از ۲۰مرداد تاکنون بیش از ۵۰درصد نزول کرده است شورای بورس مقررات تازه‌ای را برای دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های بورس وضع کرد.درحال حاضر دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های بورس به‌صورت متقارن در محدوده مثبت و منفی ۵درصد است اما در روش جدید، دامنه نزول قیمت سهام شرکت‌های بورس به ۲درصد محدود می‌شود و در مقابل دامنه رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس تا ۶درصد افزایش می‌یابد.این کار برای این است که جلوی روند نزولی بازار سهام که منجر به اعتراض‌های اجتماعی شده متوقف شود.مشابه چنین روشی قبلا و در زمان شهادت سردار سلیمانی در بورس اجرا شد و از نزول بیش از حد شاخص جلوگیری کرد.

بر همین اساس محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصمیم تازه سازمان بورس برای تغییر دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌های خبر داد و گفت:براساس مصوبه شورای‌عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی ۲درصد و مثبت ۶ درصد خواهد بود. البته تصمیمات شورای‌عالی بورس پس از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، این تغییر اعمال خواهد شد.

او ادامه داد: براساس تصمیم شورای‌عالی بورس، تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود.همچنین این اختیار به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهامداران عمده الزام کند.

سخنگوی شورای‌عالی بورس تصریح کرد: همچنین اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کرد.