۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » روان شناسی و مشاوره
  • شناسه : 19587
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
  • ارسال توسط :
آیا استراحت در محل کار مناسب است؟
آیا استراحت در محل کار مناسب است؟

آیا استراحت در محل کار مناسب است؟

سیستمی را برای وقت‌های استراحت طراحی کنید که منطبق و متناسب با نیازها و برنامه‌های کاری‌تان باشد.

وقت استراحت باعث زنده شدن و پویایی جسم و روح می‌شود و بدون وجود وقت استراحت بین کارها، ‌به سختی می‌توان به بهره‌وری و بازدهی دست یافت. همه ما می‌دانیم که پس از انجام کارهای سخت و پر فشار تا چه میزان از کارآیی ما کاسته می‌شود و فعالیت‌های سنگین تا چه اندازه،‌ ما را فرسوده و خسته می‌کند.

با این حال، ‌باید دانست بین یک وقت استراحت مفید و هوشمندانه و وقت استراحت معمولی،‌ یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن «تمرکز» است.   همه ما در محل کار خود، دقایقی را به‌عنوان وقت استراحت سپری می‌کنیم اما بسیاری از این اوقات استراحت،‌ تاثیر چندانی در رفع خستگی و خالی شدن استرس ما ندارند و ما را برای بازگشت به کارمان آماده نمی‌سازند و فقط اوقات استراحت هوشمند هستند که به ما کمک می‌کنند تا خود را احیاء کنیم.

 ▪سیستمی را برای وقت‌های استراحت طراحی کنید که منطبق و متناسب با نیازها و برنامه‌های کاری‌تان باشد. (مثلا ‌مشخص کردن ساعاتی خاص در طول روز به‌عنوان وقت استراحت منظم یا انجام حرکات کششی هر ۳۰ دقیقه یک بار و…).

▪ هیچ‌گاه در وقت استراحت تلویزیون نگاه نکنید. یکی از پندارهای نادرست درباره وقت استراحت به تماشای تلویزیون در آن دقایق مربوط می‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند که با تماشای تلویزیون در وقت‌های استراحت می‌توانند مشکلات را از یاد ببرند حال آنکه در اغلب موارد، تلویزیون، عوامل استرس‌زای بیشتری به افراد منتقل می‌کرد و باعث می‌شود تا کارکنان از داشتن وقت استراحت بیزار شوند.

▪ برای استفاده بهینه از وقت استراحت باید از خلاقیت شخصی نیز کمک گرفت تا بتوان راهی برای آرامش دادن به خود و خارج کردن استرس‌ها و خستگی‌ها پیدا کرد که یکی از بهترین گزینه‌ها پیاده‌روی و قدم زدن است.

مهم نیست به کجا یا به چه مدت فقط باید چند دقیقه‌ای قدم زد و با حضور در طبیعت، انرژی از دست رفته را باز یافت تا پس از بازگشت به محل کار گویی که کار تازه شده است و می‌توان با ذهنی شکوفا و شاداب، ‌مشکلات را حل کرد.