۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فناوری اطلاعات » فناوری های نوین
  • شناسه : 23772
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۲۵
  • ارسال توسط :
آگاه‌سازی مخاطب، جایگزین مسدودسازی فضای مجازی می‌شود
آگاه‌سازی مخاطب، جایگزین مسدودسازی فضای مجازی می‌شود

آگاه‌سازی مخاطب، جایگزین مسدودسازی فضای مجازی می‌شود

در موضوع کرونا هر روز خبری بدون سند ارائه می‌شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به‌جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی، راهکار آگاه‌سازی مخاطب را مدنظر قرار داده‌ایم.
به‌ گزارش “وقاع خبری ” به نقل از ایرنا، «محمدجواد آذری‌جهرمی» در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری پویش ملی ارتقای آگاهی حقوقی جامعه بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و قوه قضائیه افزود: حدود یک سال قبل گزارشی از قوه قضائیه دریافت کردیم که مبنای آن بررسی بیش از هزاران پرونده با موضوعات متعدد کلاهبرداری در دادسرای جرایم رایانه‌ای بود که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود.
وزیر ارتباطات افزود: در گزارشی که برای ما ارسال شد، قوه قضائیه درخواست کرده بود راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از این مشکلات در نظر گرفته شود تا بتوان از وقوع جرایم در فضای مجازی و به تبع آن ثبت شکایت پیشگیری کنیم. وی با تأکید بر اینکه رویکرد قوه قضائیه بسیار مناسب و مطلوب بود، گفت: از زمان دریافت گزارش، کارگروهی مأمور شدند تا به‌صورت خاص روی این مسأله کار کنند. وزیر ارتباطات ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۶ ماه روی این مسأله مطالعه انجام داد تا بسترهای فسادخیز و ایجاد مسأله برای مردم را که باعث تشکیل پرونده قضایی می‌شود بررسی کند. جهرمی تأکید کرد: بخشی از این مشکلات به‌دلیل سیستم‌های فنی مانند تبلیغات و اخبار دروغی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود و پایه و اساسی ندارد. البته با توجه به وجود دستور اجرایی از سوی امریکا برای قطع همکاری کشورها در حوزه فناوری اطلاعات، سختی‌های بسیاری را ایجاد کرد اما در دسترس نبودن تجهیزات حوزه فناوری باعث نشد ما در این مسیر پیش نرویم.
وزیر ارتباطات گفت: یکی از کارهای انجام شده، ایجاد زیرساخت‌ برای تبلیغات بود. اینکه آژانس‌های تبلیغاتی به جای استفاده از پلتفرم‌هایی که قوانین ما را رعایت نمی‌کنند، تبلیغات خود را روی بسترهای داخلی انجام بدهند. وی خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهمنامه، دولت فرصت مناسبی در دست آژانس‌های تبلیغاتی قرار داده تا از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده کنند و فضای تبلیغات منجر به فریب را کم اثر کنند. این کار به‌خوبی پیش رفته است و حتی می‌تواند تبدیل به کسب وکار جدیدی در کشور شود. جهرمی تصریح کرد: مسئولیت مهم ما آگاه‌سازی کاربرانی است که در برابر اخبار بسیار زیادی قرار دارند و ما باید آنها را برای تشخیص بین سره و ناسره آماده کنیم.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: در موضوع کرونا هر روز خبری بدون سند ارائه می‌شد و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. برای اینکه مرجع خبری وجود داشته باشد و مردم هر شنیده‌ای را مورد توجه قرار ندهند بستر مناسبی ایجاد خواهد شد. ما تصمیم گرفتیم به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی راهکار آگاه‌سازی مخاطب را مدنظر قرار بدهیم.
وی افزود: دستگاه قضایی خیلی سریع اهتمام به خرج داد و با تیم اجرایی ما وارد مذاکره شد. نتیجه این همکاری به تدوین تفاهم بین سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان نماینده دولت و معاونت پیشگیری دولت به نمایندگی از قوه قضائیه منجر شد. اجراکننده این تفاهمنامه اپراتورها هستند و اگر نیاز باشد سایر فعالان حوزه فناوری نیز وارد عرصه خواهند شد.
 وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد:‌ با امضای این تفاهمنامه، بسترهایی که باعث ترویج جرم بویژه کلاهبرداری از مردم می‌شود ساماندهی خواهند شد و در آینده می‌توان تأثیر این تفاهمنامه را شاهد بود.